Radio LR ut -> mic-ingång

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wirefire

Radio LR ut -> mic-ingång

Inlägg av wirefire »

Tjo!
Sökte lite, men kunde inte hitta en liknande fråga, fick dock 900 träffar, så kan ha missat något inlägg.

Till ämnet, jag undrar om det är några problem med att koppla en vanlig tvåtråd mellan högtalarutgången på en radio till mikrofoningången på ett vanligt ljudkort i en dator?
Normalt så avgör ju volymen vilken spänning man får ut och elementets storlek vilken strömförbrukning, vilket leder till den totala effekten. Men blir det några problem om elementet skulle ersättas av ett ljudkort? Riskerar jag att grilla kortet?

Cheers
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Risken finns ju alltid, brukar kunna bli jordfel med brumm som följd. Koppla en audiotrafo mellan radion och ljudkortet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Högtalar- eller hörlursutgång har oftast mycket högre signalnivå är en mikrofoningång.

Mikrofoner brukar ha en signalnivå på några mV (upp till kanske 10 mV), LINE-nivå ligger väl runt 600 mV om jag inte minns fel, för att driva en 8-ohms högtalare med 1 W så behövs det över 2 V (om jag inte räknat helt fel).

Koppla till en LINE-ingång kan fungera om du har väldigt låg volym ut, annars bör du bygga nån form av dämpsats. Bygger du en dämpsats ska du sätta den så nära ingången som möjligt för att minimera störningar.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... highlight=

Två motstånd är i princip allt som behövs. Den ena på 1K och den andra var väl på 10K. Sedan är en galvanisk avksiljare att föredra om du ska ansluta något till datorn. Nu är ju detta avsett för line-in och inte mic.

Ska dock bygga om de varianter jag gjorde, och använda pot istället för fasta motstånd. 10K är i vart fall för mycket för mindre uteffekter. En pot på 10K borde funka bättre tycker jag.
einar

Inlägg av einar »

Jag har aldrig blåst ett ljudkort fast jag blåst på med både det ena och det andra på mic ingången. Nu är det ju visserligen de gamla isa-korten det handlar om och de tål ju i princip vad som helst är det likt :D Har kört högtalarutgången från stereon på mic ingången så dom pallar nog rätt rejäla strömmängder innan det havererar. Plugga i med volymen avslagen och vrid sakta uppåt tills det låter bra i datorn ska du se att det går bra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

--- Raderat fylle inlägg... :oops:
Senast redigerad av Mizzarrogh 16 december 2008, 20:52:57, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det JAG har skrivit om handlar om att köra in en högtalarsignal på en mik eller line-ingång.

Att koppla stereons line-out till ljudkortets line-in funkar såklart utan några konstigheter. Likaså att koppla ljudkortets line-out till stereons line-in (AUX?). Detta eftersom de är gjorda för att kopplas ihop.

Men en högtalarutgång är inte konstruerad för att kopplas till en mikrofoningång, och en mikrofoningång är inte konstruerad att tåla de höga spänningar man kan få ut ur en högtalarutgång. Visst, på låg volym kan det funka, men råkar man vrida upp så är det lätt hänt att grejerna pajar.
Skriv svar