Hej, har försökt styra vår värmepump från datorn med http://www.irtrans.de/en/shop/usb.php
Jag kan spela in koderna från fjärren helt utan problem men när jag sänder tillbaka dom inspelade så reagerar värmepumpen inte alls. Systemet fungerar för alla andra produkter vi har med IR.
Nån som vet vad som skiljer panasonics mot övrig hemelektronik?
Kan det vara timingen? Det går ju faktiskt o läsa ut koderna från fjärren utan problem.
Panasonic Värmepump + USB IR
- Schnegelwerfer
Det kan vara så att värmepumpen vill ha en annan modulationsfrekvens på IR-ljuset än de vanliga 38kHz.
Vid inspelning kanske du har en mer bredbandig mottagare än vad som sitter i värmepumpen...
Jag byggde en gång en simpel IR-repeater (38kHz) till en kompis m.h.a. en ATtiny45, och den fungerade till allt utom hans stereo. Vi antog att det berodde på modulationsfrekvensen men undersökte inte saken närmare.
Vid inspelning kanske du har en mer bredbandig mottagare än vad som sitter i värmepumpen...
Jag byggde en gång en simpel IR-repeater (38kHz) till en kompis m.h.a. en ATtiny45, och den fungerade till allt utom hans stereo. Vi antog att det berodde på modulationsfrekvensen men undersökte inte saken närmare.
Hej, har testat både nära och längre ifrån.
Modulationsfrekvensen låter troligt, frågan är bara hur man kan göra för att det ska fungera.
Fjärren fungerar iallafall så att den "sänder" all data samtidigt.
Dvs håller man för ir-dioden på fjärren och trycker på temp + eller - så att displayen visar t.ex 27 grader. Tar man bort handen från ir-dioden och åter trycker en gång minus sänds alstå värdet 26 grader till pumpen. Binärt...
När man "lär" ir-trans registrerar den först ett "timing" värde. Frågan om det kan påverka?
Modulationsfrekvensen låter troligt, frågan är bara hur man kan göra för att det ska fungera.
Fjärren fungerar iallafall så att den "sänder" all data samtidigt.
Dvs håller man för ir-dioden på fjärren och trycker på temp + eller - så att displayen visar t.ex 27 grader. Tar man bort handen från ir-dioden och åter trycker en gång minus sänds alstå värdet 26 grader till pumpen. Binärt...
När man "lär" ir-trans registrerar den först ett "timing" värde. Frågan om det kan påverka?