Hej. Sitter här och kollar i manualen för min sajo UF54. Letade då efter info om en skruv på framsidan av bordet som jag ej funnit någon direkt funktionalitet i. Läser då i manualen "Skruv för ansättning av längdmatningsmuttern (Spec. vid medfräsning. Ansättning enl. Pil.) Det är dock den enda info som står om skruven.
Så tänkte nu fråga er om lite hjälp om vad som menas?
Min gissning är ju att de på längdmatningsskruven sitter 2 muttrar med någon form av kil mellan som man då trycker in med hjälp av skruven och på så vis skapar sig en glappfri mutter. Har jag gissat rätt?
Om så är fallet så borde en kulskruv där inte fylla någon funktion då skruven med rätt ansättning redan är glappfri?
Ansättning av längdsmatningsmuttern?
Exakt HUR den fungerar vet jag inte, kan vara två muttrar som du säger eller en slitsad mutter som man trycker ihop / drar isär med hjälp av skruven.
Om maskinen har några år på nacken så är skruven med största sanolikhet mer sliten på mitten i ändarna så om du sätter ann muttern för att få det glappfritt på mitten så nyper den i ändarna och om du sätter ann den för att få det glappfritt i ändarna så glappar det på mitten.
Kulskruven har också den fördelen att verkningsgraden är mycket högre, ca dubbelt så hög. Är det en manuell maskin ska du inte byta till kulskruv.
Om maskinen har några år på nacken så är skruven med största sanolikhet mer sliten på mitten i ändarna så om du sätter ann muttern för att få det glappfritt på mitten så nyper den i ändarna och om du sätter ann den för att få det glappfritt i ändarna så glappar det på mitten.
Kulskruven har också den fördelen att verkningsgraden är mycket högre, ca dubbelt så hög. Är det en manuell maskin ska du inte byta till kulskruv.
Är ju som så att den skall cnc-konverteras med kuggrem och stegmotorer. Även om de kommer bli en väldigt långram cnc-maskin så skall den i vart fall kunna fungera som de. Du har ju varit och spanat i min andra tråd som just nu ligger lite å vilar då jag sparar till ett vettigt rundmatningsbord med delningsskivor för att göra egna kuggremshjul i lite större dimension.
Därav de kunde vara intressant om ansättningen av skruven fungerade. Men de får vi la prova...
Därav de kunde vara intressant om ansättningen av skruven fungerade. Men de får vi la prova...