"Längd mätning" vart hitta delar? typ skjutmått

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PRD

"Längd mätning" vart hitta delar? typ skjutmått

Inlägg av PRD »

Hej alla
ny här och efter att ha läst runt lite och funnit att det finns många väldigt duktiga och fyndiga personer här så sätter jag mitt hopp till er nu.

Jag håller på och bygger en mätmaskin, 3 axlar.
Materialet till konstruktionen har jag, prisma-skenor, men det ska till någon sorts mätning också ju.
Jag har funderat på olika lösningar, men just här nu vill jag ta reda på om en av dom vore möjlig.

Here we go,
Jag vill bygga detta av samma delar som ett digitalt skjutmått består av.
Men frågan är vart man köper materialet, eller hur man pillar ihop det själv.

Det finns bevisligen långa skjutmått, här ett 2meters skjutmått:
http://www.tresnainstrument.com/product/ec12.html
Så "skenan" tillverkas ju av nån i långa längder.

Innanmätet finns beskrivet här:
http://www.biotele.com/digital_caliper.htm

Finns detta på ELFA?
Kan man "löda ihop" själv?
Vad tror ni om att slakta ett skjutmått och ta vissa delar från det,
kanske är "slidern / mätaren" inte kompatibel med en annan "skala" ?

Har nån sett riktigt långa digital-skalor?
Jag hittar upp till 36tum på ebay:
http://cgi.ebay.com/24-Horizontal-Elect ... 7C294%3A50

Och helst ska det gå att koppla till ett interface så man inte behöver titta på tre olika, som det pratats om i denna tråden:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... kjutm%E5tt

För er som undrar vad för en mätmaskin jag pratar om så liknande dessa:
Bild
Det är samma användningsområde jag ska min till, fast inom MC design.

Hoppas på lite tips och att ni förstår vad jag menar även om jag inte är så hajj på just sånt här.

Mvh
Petter
Senast redigerad av PRD 14 december 2008, 12:45:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur stort arbetsområde och vilken precision vill du uppnå?
SvenW

Inlägg av SvenW »

Om det är svårt att hitta sådana skalor som passar så kan jag tipsa om hur jag har gjort i ett liknande fall:

1. Tag en rundstång av stål eller annat lämpligt matrial.

2. Klä med papper för elektrisk isolering. Limma.

3. Linda på emaljerad koppartråd interfolierat 4 eller 8 faser. Man tar alltså och klipper till 4 eller 8 längder och lindar dem parallellt och samtidigt. Stryk på ett tunnt lager långsamt epoxylim före lindning.
Man behöver en svarv eller liknande utrustning.

4. Gör en avläsningssläde som fungerar induktivt eller kapacitivt. Det är lämpligt med 3 eller 6 faser här. Induktiv avläsning är antagligen bäst, men kräver mer effekt.
Att digitala skjutmått fungerar kapacitivt har nog att göra med att de kräver lägre effekt.
Har strömförbrukning ingen betydelse är induktiv avläsning att föredra.

Metodens noggrannhet förutsätter att koppartrådens diameter är konstant. Tar man från samma rulle hela vägen är den det. Men kalibrering behövs givetvis eftersom tråddiametern inte är med noggrannhet känd från början.
PRD

Inlägg av PRD »

tecno skrev:Hur stort arbetsområde och vilken precision vill du uppnå?
oj, glömde det
X axel 2200mm
Z 1000mm
Y 500mm

tiondelar är acceptabelt.
PRD

Inlägg av PRD »

SvenW skrev:Om det är svårt att hitta sådana skalor som passar så kan jag tipsa om hur jag har gjort i ett liknande fall:

1. Tag en rundstång av stål eller annat lämpligt matrial.

2. Klä med papper för elektrisk isolering. Limma.

3. Linda på emaljerad koppartråd interfolierat 4 eller 8 faser. Man tar alltså och klipper till 4 eller 8 längder och lindar dem parallellt och samtidigt. Stryk på ett tunnt lager långsamt epoxylim före lindning.
Man behöver en svarv eller liknande utrustning.

4. Gör en avläsningssläde som fungerar induktivt eller kapacitivt. Det är lämpligt med 3 eller 6 faser här. Induktiv avläsning är antagligen bäst, men kräver mer effekt.
Att digitala skjutmått fungerar kapacitivt har nog att göra med att de kräver lägre effekt.
Har strömförbrukning ingen betydelse är induktiv avläsning att föredra.

Metodens noggrannhet förutsätter att koppartrådens diameter är konstant. Tar man från samma rulle hela vägen är den det. Men kalibrering behövs givetvis eftersom tråddiametern inte är med noggrannhet känd från början.
ok, tack för förslaget.
Har du nån uppskattning på kostnad för detta?

/P
SvenW

Inlägg av SvenW »

Kostnaden ligger i arbetet. En stålstång kanske någon hundralapp, koppartråden några tior, elektronikkomponenterna en hundralapp eller två.
Elektroniken är inte så märkvärdig eftersom noggrannheten ligger i mekaniken.
Man driver lindningens olika faser med ca 100kHz från en digital krets, läser av signalen från släden, förstärker och fitrerar den till sinusform. Signalens fas blir proportionell mot läget om man gör rätt.
Man kan med fördel använda en mikroprocesssor, en PIC eller AVR krets för såväl signalgenerering som analys. Jag skulle mellan tummen och pekfingret rekommenderar en AVR ATmega48, men det finns säkert många fler möjliga lösningar.
PRD

Inlägg av PRD »

Priset är ju väldigt acceptabelt, låter som ett bra alternativ.

Men har nån fler förslag så kom gärna med dom.

Just det här med "råvaran" till ett digitalt skjutmått vore trevligt, även om det kanske är just det SvenW har förklarat hur man bygger.
Men vart köper man det?
Inte tråden och stålröret alltså, utan om jag skulle bygga en prototyp på ett skjutmått, vart hittar jag grejorna?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Sånna hära kanske kan vara ett alternativ? Inte jättedyra men ska man ha 2meter kostar det nog en slant.

Bild
PRD

Inlägg av PRD »

Uttis
Absolut är det ett bra alternativ, letar sånna till bra pris också.
Har nog aldrig surfat så är länge och ingående efter nått.

Hittat några kinsesiska företag som har en del grejor, typ dessa:
http://www.precotools.cn/pdf/B14.pdf
Skulle kunna vara grejen..

http://www.aylj.com/en/digital_scale_un ... duct_1.htm

Erfarenheter från handel direkt från Kina?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag har då inget att klaga på men dom kan vara ganska otrevliga när det handla om småordrar.
PRD

Inlägg av PRD »

ok
tur då att man har pluggat engelsk affärskommunikation :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

PRD skrev:
tecno skrev:Hur stort arbetsområde och vilken precision vill du uppnå?
oj, glömde det
X axel 2200mm
Z 1000mm
Y 500mm

tiondelar är acceptabelt.
Indatat du får kan du ju lagra som point cloud filer, vad ska du göra av datat? 3D renderingar eller vad?

Bygg en portal med servon, Mach3 som inläsning av data till Pointcloud filer är mitt förslag. En relativt enkel probe kan göra jobbet, finns beskrivning på Machsupport. Med Mach3 får du automatiserad inläsning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, prober är inte särskillt svara att bygga, problemet är väl mer om det blir lika exakt i förhållande till byggpris jämfört med tidigare lösning (altså, krävs nog ändå litet pyssel att få det hela stabilt menar jag).

En enkel man bra probe jag sett var helt enkelt tre kullager kulor placerade i en kopp av nylon, sedan ett Y av metall i mitten som liggger på en fjäder och nålen inpassad i mitten. Ledare till denna, sedan ledare till resp. kula och ett "lock" av nylon.

Om man vill kan man ju då även göra nålen utbytbar, eller en uppsättning olika prober.

Edit: Uttis, var fanns priser på dedär?
PRD

Inlägg av PRD »

Indatat du får kan du ju lagra som point cloud filer, vad ska du göra av datat? 3D renderingar eller vad?

Bygg en portal med servon, Mach3 som inläsning av data till Pointcloud filer är mitt förslag. En relativt enkel probe kan göra jobbet, finns beskrivning på Machsupport. Med Mach3 får du automatiserad inläsning.
Datan skall primärt användas för att manuellt spegla en sida av ett objekt till den andra.
Point cloud är ett välkommet tillskott, så jag kan göra 3D modeller också ja.

Har jobbat med mätmaskiner, tagit måtten med probe och sen över fört med en spets (som trycks in i leran).

Mach3 och det där låter bra, men lite grekiska för mig,
mer info att läsa på om det?

drömmer om en 3D scanner också, nästa galna bygge kanske,,
SvenW

Inlägg av SvenW »

PRD:
"utan om jag skulle bygga en prototyp på ett skjutmått, vart hittar jag grejorna?"

Om du menar färdiga grejer, som slädar och skalor vet jag inte mer än att det finns firmor som t.ex. Mitutoyo och Heidenhain som säljer sånt här, om än dyrt.

Min lösning med koppartråd bygger på standardkomponenter som man kan köpa var som helst, t.ex. hos Elfa eller Farnell.

För övrigt, om det inte behövs bättre noggrannhet än tiondelar, så kanske det kan gå med en kuggstång eller gängad stång, kugghjul och (vinkel-)encoder. Eller varför inte en tråd som rullas upp på en fjädrad rulle med encoder.
Skriv svar