Självuppladdande rörelse mojäng.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jkbpower

Självuppladdande rörelse mojäng.

Inlägg av jkbpower »

Hej,
Jag vet inte om man kallar denna lösning för något speciellt men det är av den typen som man finner i lite dyrare armbandsur.

Det sitter nån typ av spole som rör sig i takt med att man går och svänger armen.
Den ström som alstras i spolen laddar upp batteriet och på så vis behöver man aldrig byta batteri på klocken.

Mitt projekt är en väska med elektronik i.
Denna väska används kontinuerligt och förbrkar väldigt lite ström.
Men den har ett elektroniskt lås i form av en liten spole och denna drar en del ström.
Det jag funderar på nu är att ha en spole som laddar upp en liten ultrakondensator medans man går med väskan så att man hela tiden har ström till låsöppningen.

Är det nån som vet om det finns sånna färdiga lösningar?

Här är ordet fritt :-)

/Jimmy
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det finns även ficklampor som man "skakar" liv i, så en sådan borde du kunna slakta upp & använda dig av?.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Borde vara lätt att göra med ett rör kring vilket man lindat massa tråd och en magnet som (lätt) glider fram och tillbaka i röret.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror att nån form av pendel är vettigare då det ger mindre friktionsförluster (kan kullagras) än en magnet som skall röra sig i ett rör.

Det är ju så det fungerar i en gammal självuppdragande klocka, en halvcirkelformad pendel.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har sett en experimentell ryggväska med en vikt i sig upphängd i långa fjädrar och som rörde sig och och ner med kroppens rörelser när man går och som alstrade ström på detta vis med spolar och magneter. Det var en tid sedan jag såg detta så jag kommer inte ihåg hur mycket det kunde ge men det var ändå bra mer än jag trodde. Så det är ju ett prövat koncept men man får nog ha lite vikt på denna pendel för att få ut något av nytta men tror inte det behövs några större vikter om det handlar om låga strömmar. Däremot så skulle det hela trimmas in för att komma i resonans med ens rörelse för att få ut så mycket som möjligt från det hela om det skulle behövas.
jkbpower

Inlägg av jkbpower »

Nerre skrev:Jag tror att nån form av pendel är vettigare då det ger mindre friktionsförluster (kan kullagras) än en magnet som skall röra sig i ett rör.

Det är ju så det fungerar i en gammal självuppdragande klocka, en halvcirkelformad pendel.
Jag gillar den iden.
När man går och håller en väska i handen blir väl rörelsen mest upp och ner.
Så man kanske ska göra en kullagrad pendel som hålls i horisontalt läge med hjälp av 2 fjädrar.
När man går så kommer pendeln att gunga upp och ner och passera en spole varje gång.

Måste kolla om det finns någon sån lösning på nätet.
Annars får vi börja bygga en :-)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, går du med en väska i handen blir det mycket sving fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja det blir ju helt klart mer sving fram och tillbaka än rörelse upp och ned.

Vill man vara riktigt avancerad så monterar man en lysdiod på väskan det handlar om (för att anpassa systemet till väskans vikt), och tar en bild med lång slutartid i ett mörk rum på när man går med väskan. Då kan man få rörelsemönstret på bild, och kan skapa ett system som är så effektivt som möjligt för den rörelsen :D Men det kanske är lite overkill i det här fallet? ;)
Skriv svar