Mäta ström med tångamperemeter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MGKea

Mäta ström med tångamperemeter

Inlägg av MGKea »

Jag har en tångamperemeter som jag mäter av strömflödet i en fas med.
Frågan är tar jag lite ström ur fasen som jag mäter av in i tångamperemetern?
SvenW

Inlägg av SvenW »

Nej, bara lite spänning. Men bara så lite att det är knappt mätbart.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ja. Alla observationer vi gör påverkar objektet vi betraktar oavsett om vi mäter spänning, slänger in ett elakt virus i ett elektronmikroskop eller mäter kvarkars laddning.
Någon annan får svara bättre men du inducerar ju en ström i ampermetern och den strömmen i sig motinduceras i strömledaren. På något vis.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Återigen nej. Tångamperemetern tar i princip ingen ström ur ledningen. Däremot energi.
I praktiken går det lite ström via dess strökapacitanser, men denna kan reduceras till noll mha skärmar. Jag antar att frågan gäller grundprincipen.
Den tar alltså energi ur det magnetiska fältet.
Fältet orsakas av ledarens ström, men ingen del av strömmen behöver gå via tångamperemetern.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mja

Energi då är tiden inblandad också, det är väl en effekt som är svaret. Tångampermetern kommer att påverka ledningen som om det satt en drossel där. Induktansen kommer att ge ett litet spänningsfall över ledaren som går igenom gapet och den spänningen gånger strömmen ger en effekt.

Om man mäter i 1 sekund eller ett dygn har sedan ingen betydelse.

Protte
MGKea

Inlägg av MGKea »

ponera att tångmätarens ringkärna är kopplad till nollan... kommer det då gå en ström?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om det är en enfas belastning så kommer det att gå ström.

Är det en trefasbelastning behöver det inte gå någon ström!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om ringkärnan är jordad/kopplad till nollan så kommer det antagligen gå ström på grund av kapacitiv koppling. Men det påverkar ju inte hur den lastar induktivt (en strömtång blir ju som en trafo med typ 1/8 varv primär).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det beror väl på vilken tångtyp man använder.
En traditionell tångampermeter funkar på samma sätt som en energimätare med strömtransformator.
Vilket innebär att den belastar mätobjektet.
Dock är belastningen så liten att det inte påverkar.
Om man tar en gammal hederlig tång, med mekaniskt visarinstrument, gissar jag att vridspolen har ett maxutslag på säg 100 mA och ett spänningsfall på runt 50 mV eller så, belastningen på mätobjektet blir då minst 5mW+ en massa förluster, så säg kanske 100mW eller så i belastning

En hallelement tång, mäter dock magnetfältet och bör då inte belasta mätobjektet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Visst mäter man det totala magnetfältet runt ledaren och detta stjäl knappast energi från mätobjektet.

MEN... det blir oftast en kärna inblandat för att fokusera magnetfältet, detta ger alltså en ökning av induktionen för ledaren man mäter på vilket ger en ökad "förlust".

Denna "förlust" kan man självklart räkna på men är, enl, vad jag kan bedöma rakt av, extrem minimal pga. den låga frekvens som man brukar mäta vid.

Så JA, mätningen belastar men ytterst minimalt.
Skriv svar