MOSFET relä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Calle222

MOSFET relä

Inlägg av Calle222 »

Hej

Jag har en liten krets som styr en motor som använder mekaniska relän men de går sönder lite då och då och det är dags att byta ut dem.

Kretsen är ganska simpel, 110V AC in (amerikansk standard...) en transformator som gör om den till 12V DC, två stycken relä som går på 12 V och kopplar 110V AC till motorn, den ena kopplar så att motorn går medurs och den andra så att motorn går moturs.

Det enklaste vore att byta till solid state relän men de är lite dyra. Tänkte att MOSFET kanske skulle kunna fungera men jag har inte så stor erfarenhet av MOSFETs så jag drar mig hit för lite hjälp :)

Motorn drar nåt i stil med 7 A, (enligt spec så ska den dra 5 A men jag uppmätte 7...) så nåt i stil med 10 A behöver MOSFETsen klara för att vara på säkra sidan. Det jag inte vet riktigt är hur jag ska koppla...

Och ibland så styrs vilket relä som ska koppla med en handkontroll och ibland med en microprocessor via transistorer. Om det nu har någon betydelse.

Det är säkert en väldigt enkel krets men om man inte vet hur den ser ut så vet man inte :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En kanske lite dum fråga, men matar du den med 110VAC också? Jag tänkte annars om du matar med 220VAC blir ju utgånsspänningen istället 24V och då förstår jag att reläna går sönder titt som tätt eftersom dom vill ha 12V :roll:
Calle222

Inlägg av Calle222 »

Det är en bra fråga, den matas med 110VAC :)
De går inte sönder så snabbt men tillräckligt ofta för att vara irriterande

Och jag är givetvis öppen för andra lösningar än MOSFET, som TRIAC ect så länge de är solid state och inte kostar för mycket.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför inte ett solid-state relä? Finns säkerligen för 12VAC på styrsidan för 110VAC switchning.
Antar att du bor på andra sidan pölen, du har ju ett jätteutbud på såna bitar
Calle222

Inlägg av Calle222 »

De är helt enkelt för dyra... Det är möjligt att jag får bita i det sura äpplet och ta sådanna i alla fall :( men jag hoppas kunna lösa det på annat sätt

Och just det ja, det är 12VDC inte 12VAC på styrsidan
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Dyra? ELFA tar 190kr exkl för 25A SSR.
Leta på Ebay så må det gå att hitta för halva priset.

PF240D25
Fabrikat: Crydom
Halvledarrelä med integrerad kylfläns avsedd för växelspänningslaster med spänningar mellan 12 och 280 V och strömmar från 60 mA till 10 A. Ingången är likspänningsstyrd med spänningar 3 till 15 V. Nollgenomgångstriggning. Vid fläktkylning är den maximala uttagbara strömmen 25 A under förutsättning att maximal temperatur på kylflänsen ej överskrids.

Det klart med triac kommer du kanske ner till halva det priset! Men då ska du göra kort mm. också
Calle222

Inlägg av Calle222 »

Jo, men ett kort ska ändå göras så det är ok. Jag tycker hur som helst att solid state reläer är lite dyra.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har ett par 100 Crydom 25A SSR'er liggandes.
Mail mig så gör vi upp något. Räkna med ca halva
ELFA-kostnaden (lite beroende på antal)...
Matte

Inlägg av Matte »

Ska du nu göra något själv så satsa på triac eller bättre ACSwitchar som är enklare att styra.
Calle222

Inlägg av Calle222 »

OK, ska kolla på triacs

Hittade denna på nätet
http://www.discovercircuits.com/DJ-Circuits/fetssr.htm
Tror ni att den kan fungera? Kanske kan ta bort lite delar eftersom jag redan har 12 v som styrsignal.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om du använder triacs behöver du i princip bara optokopplare och triac lite resistorer och kondensatorer. Betydligt mindre grejor än den konstruktion du länkade till. Dessutom ger den galvanisk åtskillnad.

Den svåra grejen är att EMC anpassa styrningen oavsett konstruktionen i övrigt.

SSR är enklaste lösningen! 8)
Calle222

Inlägg av Calle222 »

OK googlade lite och hittade

http://drew.hickmans.net/switching_110VAC.htm

ser simpel ut, den brorde fungera bra va?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

förutom att moc3031 inte klarar 230 volt utan bara 110. Finns det någon motsvarighet som tål 230V (dvs 320 V topp)?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Japp!
Tror det är MOC3041M du söker.

Fungerar denna konstruktion bra? http://drew.hickmans.net/switching_110VAC.htm

Fanns ett bra exempel här: http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=153990
(visar hosting reklam nu..)

Datablad:
http://www.farnell.com/datasheets/70405.pdf
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Zero-crossing är ju verkligen en fördel! Såg att moc3041 kostar ca 0.7 euro på ett ställe... och en liknande optotriac på Elfa kostar 69 kronor styck!

jag har kollat på lite varianter på kopplingar. EN sak jag inte vet om triacar är om man måste begränsa strömmen till gaten eller om den begränsar sig själv? Det kan jag inte läsa ut av databladen. Det står bara minsta gateström (t.ex 10mA eller 35 mA) för att den garanterat ska trigga. Det kan ju vara lite jobbigt att beräkna i så fall om spänningen man använder sig av varierar mellan 0 och 320 volt topp... (dvs 230 VAC)

En variant är att använda en "vanlig" optokopplare som då måste drivas av en lämplig spänningskälla i förhållande till AM1.. såg att kjelle säljer denna byggsats (optoisolerad triacswitch - pdf med ritning finns på länken) men den kräver som sagt en separat spänningssälla förutom att elektroniken på andra sidan optokopplaren också behöver spänning... det blir två transformatorer... något onödigt.

Fick en galen idé om att likrikta 230-volten med en diod och sedan låta en mosfet stänga av när spänningen når en viss nivå - sedan kondensator på utgången så har jag lågspänning ut - med varning för vassa rippel där den skär av! En slags variant på switchat nätaggregat? :mrgreen: Det blir ju ingen galvanisk åtskillnad, men det spelar ju ingen roll om ändamålet är att styra triacens gate.
Skriv svar