Strök mitt nätagg nu?
Strök mitt nätagg nu?
Nu har jag äntligen fått ihop datorn sen det varit isärplockat efter chassiombyggnad. Trycker i sladden och trycker på strömbrytaren. Inget händer. Plockar lös alla sladdar och testar att bygla grön och svart sladd för att se om nätaggregatet startar. Det startar men dör så fort man drar ur sladden. Har testat med belastning på också. Är det bara att skicka tillbaka det eller? Kan tillägga att det har pipit i det i ca ett halvår dvs, sen det var nytt. Ett sånt här är det: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311384
Kanske ett 500W nätagg som säljs som 150W..:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=28092
Annars öppnar du och det står "ATX-66B" så är det skräp..
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=28092
Annars öppnar du och det står "ATX-66B" så är det skräp..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Troligen är det inget sånt. Chieftec brukar göra bra grejjer.
Einar:
Precis som Henry skriver så ska det stängas av när man plockar bort byglingen mellan grön och svart. (Vissa nätagg gör visserligen inte det.)
Döm inte ut nätagget än.
Dubbelkolla så att du verkligen har satt sladdarna för PowerOn, (Reset, HD-LED osv) rätt på moderkortet. Kolla även så att Power-knappen ger kontakt.
Hjälper inte det så:
Rensa gärna bort *allt* onödigt. Plocka bort hårddiskarna och eventuella CD/DVD-enheter helt (datakabel och spänningskabel). Det enda som behöver vara anslutet är moderkort, nätagg, minne, eventuellt grafikkort och bildskärm. Inget annat. Koppla sedan in Power-knappen och testa, alternativt (om du är stadig på handen) en skruvmejsel på moderkortets (inte nätaggets) pinnar för PowerOn.
Einar:
Precis som Henry skriver så ska det stängas av när man plockar bort byglingen mellan grön och svart. (Vissa nätagg gör visserligen inte det.)
Döm inte ut nätagget än.
Dubbelkolla så att du verkligen har satt sladdarna för PowerOn, (Reset, HD-LED osv) rätt på moderkortet. Kolla även så att Power-knappen ger kontakt.
Hjälper inte det så:
Rensa gärna bort *allt* onödigt. Plocka bort hårddiskarna och eventuella CD/DVD-enheter helt (datakabel och spänningskabel). Det enda som behöver vara anslutet är moderkort, nätagg, minne, eventuellt grafikkort och bildskärm. Inget annat. Koppla sedan in Power-knappen och testa, alternativt (om du är stadig på handen) en skruvmejsel på moderkortets (inte nätaggets) pinnar för PowerOn.
-
Mindmapper
Om du kan få det att fungera när du byglar det men att det inte går igång om du har det inkopplat till moderkortet och byglar rätt kontakter på detta istället för att det skall starta, så kan det vara 2 olika orsaker som orsakar detta som jag ser det. Det ena är att det helt enkelt är fel på moderbordet. Det andra kan vara att 5V stödspänningen (5Vsb) som matar MB med lite ström när nätaggregatet är avstängt inte fungerar som det skall. Då finns det ingen ström till moderkortet vilket i sin tur gör att det inte kan starta nätaggregatet då detta styrs elektroniskt med interna switchar på moderbordet.
Pipandet som du hör kan mycket väl ha med den switchande delen i nätaggregat att göra som ger denna spänning när resten av aggregatet är avstängt. Fungerar inte denna del som den skall så ser jag detta som en förklaring.
Mät spänningen på den lila sladden till svart eller mellan den som heter 5Vsb (om den kanske har annan färg på ditt) till svart och se vilken spänning det är där. Det skall vara 5V +- några %. Är det rätt spänning så pröva att belasta det med 5 - 10W och se om det klarar detta med och att spänningen fortfarande håller sig inom 5V.
Pipandet som du hör kan mycket väl ha med den switchande delen i nätaggregat att göra som ger denna spänning när resten av aggregatet är avstängt. Fungerar inte denna del som den skall så ser jag detta som en förklaring.
Mät spänningen på den lila sladden till svart eller mellan den som heter 5Vsb (om den kanske har annan färg på ditt) till svart och se vilken spänning det är där. Det skall vara 5V +- några %. Är det rätt spänning så pröva att belasta det med 5 - 10W och se om det klarar detta med och att spänningen fortfarande håller sig inom 5V.
Hmm... Med kontakten i på moderkortet så startar den inte alls när man tjuvkopplar och spänningen mellan grön och svart hoppar hej vilt mellan 0-5V Ska testa att plocka ur moderkortet få se om det har hamnat något mot det på baksidan.
Edit: Nu har jag plockat ur det och nu drar fläkten runt ett par varv på processorn när man startar den på moderkortet sen löser nätaggregatet ut. Det löser ut ca 2sec efter att man slagit på strömmen så antingen är moderkortet slut eller nätaggregatet.
Edit: Nu har jag plockat ur det och nu drar fläkten runt ett par varv på processorn när man startar den på moderkortet sen löser nätaggregatet ut. Det löser ut ca 2sec efter att man slagit på strömmen så antingen är moderkortet slut eller nätaggregatet.
Har testat att stoppa i nätdelen i en gammal PII med 20pins atx. Datorn startar men det skriker nästan i nätdelen. Är det kanske en kondensator som gått? När man tjuvkopplar det och det bara får gå med en hårddisk på så är det tyst. Men med moderkortet i och ju mer belastning det blir så blir agget tystare och tystare. Och när man tjuvkopplar det i PII moderkortet så startar det och går även fast man dragit ur sladden.