Hjälp med att hitta lite komponenter till triac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jesperlann

Hjälp med att hitta lite komponenter till triac

Inlägg av Jesperlann »

Hej

Jag tänkte försöka mig på att styra lite ljusslingor i trädgården från en parallellport och synka det till musik lite som amerikanerna fast i mindre skala. Efter lite letande hittade jag en gammal sida med ett plugin till winamp som gjorde allt jag ville och det fanns lite scheman på triac kopplingar till styrningen men nu till problemet och det är att hitta lik värdiga komponeneter på elfa eller liknande eller om ni tycker jag bör göra på något annat sätt.

Här är sidan http://discolitez.com/pmwiki/pmwiki.php ... ware.TRIAC

komponenterna skulle gärna kunna anpassas för 24v ac sitället då de flesta ljusslingor ligger på det tror jag.

m.v.h Jesper
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Använd IL 420 isf MOC 3041 (men IL 420 har inte nollgenomgång, kan kvitta vid 24 V)
Vilken lätt triggad TRIAC som helst bara den klarar strömmen.

Motstånden kan vara som de är.

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Borde det inte gå att använda EL3063 istället?
Den har nollspänningsomkoppling och kostar ca 10kr.

Edit: Var för snabb att skriva, såg nu skillnaden i känslighet IL420, 2mA mot EL3063 ca. 60mA.
Jesperlann

Inlägg av Jesperlann »

Hej igen

Det låter bra det men kompå nu att det kunde vara bra med ett par 230v också men då kan alltså EL3063 fungera?

Hur är det med TRIAC:sen är strömuttaget linjärt med mot spänningen så att den klarar mindre ström vid lägre spänning? De flesta verkar ju ligga på 400v plus och 5-10 ampere.

Vilken sorts kondensator bör man använda?

Edit: Hur är fördröjningen i ett relä? Finns det några lämpliga sådanna som skulle fungera?

Jesper
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tycker att det ser ut som om MOC3041 och EL3063 ser ganska lika ut elektriskt sett. Så frågan är nog om inte det borde fungera att ersätta rakt av. Det som talar mot det är att parallellporten inte egentligen kan driva ut så stor ström som de egentligen behöver. Man kan nog riskera att vissa portar kan driva, men inte vissa. Det verkar som en dålig konstruktion från början.

Om inte porten klarar att driva dom får man koppla in en transistor för att förstärka strömmen.

Den Prototypen rekomenderar är känsligare och porten har inga bekymmer att driva den.

Glöm mekaniska relän för att koppla till och från ofta. De nöts ut mekaniskt.
Jesperlann

Inlägg av Jesperlann »

Saken är den att den kostar 70 kr istället för 10 kr vilket är lite mycket för ett litet test projekt bara. Kanske bör lägga ner det och titta på någon annan lösning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag köpte 20st MOC3041 för 180kr inkl. frakt mha av citizendildo. Vet inte var han beställde från... :)

Spänningen från parallellporten sjunker redan vid ett strömuttag på 5mA. Mer än 10mA per pinne är inget man ska räkna med även om det är ett gammalt tröskverk från 74.
Jesperlann

Inlägg av Jesperlann »

Saken är den att den tydligen inte är så optimal att styra från parallellporten. Sen ska vi inte tala om frakten från elfa, vilket rån. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

MOC kretsarna är ganska känsliga också, inga 60 milli där inte.
Har ni läst databladet rätt? så det inte är max-strömmen.

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Var tvungen att kolla igen! Igår när jag jämförde MOC3041 och EL3063 verkade det som om båda tände vid 15mA. Men det var EL3061 jag jämförde med.

EL3063 tänder vid 5mA, vilket innebär att den är lämpligare än MOC3041 att koppla på parallellfoten. Och bör väl inte ställa till några problem vid drivning från parallellporten.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Sharp S202S01 och uppåt har jag några .Ett motstånd ,inget krångel isolerat o klart
Sök och kolla på dessa underbara tingestar :)
Jesperlann

Inlägg av Jesperlann »

Tja igen

Ah, nu tändes gnistan igen när ni säger så där. :) Tack tack

Så det jag ska inhandal till varje triac krets är:

1. 75-420-30 EL3063 optokopplare triac 600V DIL6
2. lämplig triac vilket är? ska klara ljusslingor/ljusslangar på 24-230 volt
3. Lite motstånd vilket ajg ska köra med samma som på schemat eller?
4. Kondensator på 0,01 µf 400v, viken typ är lämplig?

här är schemat igen http://discolitez.com/pmwiki/pmwiki.php ... ware.TRIAC

Edit: vart hittar man dessa sharp?
Jesper
Jesperlann

Inlägg av Jesperlann »

Om vi nu skulle överge idén om att slå av och på något väldigt ofta som det blir med blinkande ljusslingor och bara vill styra något med parallellporten skulle något i stil med figur c på den här sidan vara något?

http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /page6.htm
Jesperlann

Re: Hjälp med att hitta lite komponenter till triac

Inlägg av Jesperlann »

Tja igen!
Sorry att det blir det 3 inlägget i rad här i tråden men jag tycker det är lika bra att fortsätta här.
Nu är det så här att jag tänkte ta upp det här projektet nu igen så kan det kanske bli klart till jul :P.

Tänkte ta och börja med 5-8 st Dc varianter med optokopplare och en transistor, för det är väl bara det som behövs förutom lite motstånd?
Vad gör jag då? Jo jag går in på elfa och electrokit för att leta komponenter. Jag hittar en optokopplare som heter el817 som jag tycker verkar bra men vad vet jag? Sen forsätter jag med transistorn och upptäcker vilken jäkla djungel det var så där tog det stopp,vad är det jag letar efter om jag vill styra 6-24V DC säg upp till 50-100W på varje?

Blev en hel novell nästan men hoppas någon orkar läsa och svara så ajg kan komma igång.

/Jesper
Skriv svar