Variabel spänningsregulator med variabel strömbegränsning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Variabel spänningsregulator med variabel strömbegränsning

Inlägg av bonecrime »

Och självklart vill man ju kladda ihop det själv! :D Vill bara ha lite feedback så jag inte har några totala tankevurpor.

http://overliving.mine.nu/PSU.jpg

IC1 är spänningsregulatorn. Den får sin referensspänning via R2 och D1, och förstärker upp denna med ungefär 4,3 ggr. Detta borde ge mig maximalt cirka 25V ut. Denna sitter även "innanför" strömshunten för att spänningsfall över den inte ska påverka utspänningen.

IC2 är strömbegränsningen. Den mäter spänningsfallet över R10 som är strömshunten. När spänningen över shunten överstiger den inställda på R9 så drar den upp den inverterande ingången på IC1, vilket gör att utspänningen kommer att minska.

Eller så är tanken att det ska fungera i alla fall! Synpunkter är välkomna, liksom påpekanden om fel och dumma lösningar! :)

Hoppas bara bilden funkar nu, jag sitter bakom samma brandvägg som servern så kan inte se det själv! :shock:
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Har inte detaljgranskat din koppling men av erfarenhet kan jag säga att det är lätt att få en självsvänging på utgången på liknande nätagregat.
Vill du ha en enkel lösning som fungerar bra så seriekoppla 2st LM317. Den första kopplas som konstant strömgenerator, med justerbar ström. Och den andra närmast utgången kopplas som "vanligt" med variabel spänning.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det kommer inte fungera med LM741 i alla fall, då de inte klarar ingångspänning ända ned till V-. Finns ju andra opampar, ex LM324 har jag för mig kan gå ner till 0V på ingångarna.

Det kommer nog behövas någon sorts kompensering någonstans för att det inte ska självsvänga, och så får du kolla också att utgången på den opamp du väljer kan gå ända ner till 0V.

T1 bör vara en diod i stället, transistorers B-E leder i backriktningen vid c:a 7V. Kanske behövs nåt motstånd i serie med dioden också så att ingångarna inte läggs på en spänning som är utanför vad opampen klarar i positiv riktning. Kolla också max differentiell spänning så den inte kan överskridas.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Oj det blev en del ja. Självsvängningen hade jag tänkt på att det kanske kunde uppstå ja. Och ersätta T1 med diod. Ok låter ju rätt logiskt! Vet inte ens varför jag tycket det var lämpligt med en trissa där. Var lite optimistiskt kanske att välja 741 ja, men har en bunt sånna hemma. Antar att de får fortsätta ligga å skräpa då. :(

Kanske blir till att kolla upp nått beprövat schema ändå. Hade på känn att det inte skulle vara så enkelt. Nån som har nått tips?

Grejjen är den att jag har en trafo som pallar en sisådär 7.5A ut kontinuerligt. Så att LM317 känns lite vek kan man säga. Men nu går det väl iofs att koppla den så att den driver en extra effekttrissa med har jag för mig att jag sett. Nåja, får spåna mer imorrn, sent nu!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Din koppling får mig att tänka på gamla 723'an. Den har en liknande uppbyggnad som du har i ditt schema, men behöver en del, runt ikring komponenter. Du kan titta på databladet till uA723 och applicationer till denna. 723'an är en gammal goding (relik). En del tycker att den är bra andra inte. Men den har hållit i väldigt många år. De som haft problem med den har oftast inte avkopplat som man ska göra.

Men det finns mycket andra beskrivningar som är bra.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

När du säger det så, jag har faktiskt en 723 liggandes. Men den är gammal och misshandlad så jag har inte en aning om den funkar. Finns det nått enkelt sätt att testa den må tro? Ska ta och kolla lite närmare på databladet för den i alla fall tror jag!

Tack för era inlägg! :)

Edit: Kretsen låg tillsammans med ett kretsschema på en 723-uppkoppling, men på ICn står det L123CB. Har googlat lite nu men hittar inte nått nyttigt om detta. :?

Edit2: På undersidan av ICn står det faktiskt 7723, och det kan ju med lite vilja tolkas som att det skulle kunna vara en 723a.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Personligen håller jag mig len bit ifrån 723:an då den inte för sällan har en obehaglig egenskap att ge max spänning och ström ut när något havererar i den plus att den kan ge en ordentlig knall ifrån sig sekunden senare när kapseln brister och bitar flyger iväg och det har hänt mig mer än en gång så den lämnade jag. Dock många år sedan nu så jag vet inte om de kanske har blivit lite omdesignade sedan dess men tvivlar.

Har sedan många år tillbaka nu ett ihopplockat aggregat som jag baserat på en LM317 och några 2N3055 och som fungerar helt ok. Har 0.42V - 26.8V ut vilket räcker mer än väl för mig. Har dock ej någon strömbegränsning men det använder jag ändå aldrig men hade varit lätt att implementera.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

bonecrime skrev: Edit2: På undersidan av ICn står det faktiskt 7723, och det kan ju med lite vilja tolkas som att det skulle kunna vara en 723a.
Tippar mera på att den är tillverkad 1977 v.23, vilken tillfällighet. :)

723 var nog den mest använda sp. reg på sin tid. Förmodligen hade de sina egnheter. De stora företagen använde den i väldigt många konstruktioner så fullt så dålig kan den inte vara, isåfall skulle de inte använt den år efter år.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Må vara men jag använder den i alla fall aldrig mer oavsett vad företag tyckte/tycker om den. :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Jag har haft mycket god nytta av mina aggregat baserade på 723:an.
Kan absolut rekommendera den.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det går bra med en L123 i st för 723.Samma krets används bl a av Mascot i div nätaggregat.
723 tycker jag är helt OK om man bara lär sig att den kan vara ordentligt HF-känslig.På med små avkopplingskond på främst utgången,så brukar det gå bra.Se bara till att inte ha en sändare inom en meter eller så...
På min labbänk har det legat åtskilliga aggregat med 723or och hittills har jag inte behövt byta en enda om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Max spänning ut när den pajjar är en dålig sak dock, 52v 20A ifrån en variabel nätdel gör endel skada :O
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

I princip alla konstruktioner ger max spänning ut när de pajar, vill man vara säker får man bygga någon slags överspänningsskydd.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inte alls säkert det kan vara beroende på hur de är kontruerade.

Matade denna från en 24V 10A trafo (som klarar en bra bit över 20A i kortslutning) och ena gången kretsen havererade så blev resultatet av kortslutningen att en IC som jag bla matade med den bokstavligen blev sprängd i småbitar med en rätt bra knall. En bit av kapseln träffade mig i pannan vilket kändes en del så det var nog bra fart på den biten, var bara glad att jag hade glasögon på mig den gången.

Har hållit på med många spänningsregulatorer sedan dess men aldrig varit med om att i någon annan utom 723:an blivit kortslutning i så att det blivit max spänning och ström ut. Slutat att fungera och då 0V och 0 ström ut har jag varit med om med olika typer när de verkligen blivit plågade men aldrig varit med om att det blivt kortis rakt igenom.

Det är vad jag varit med om men för all del använd de om du vill, de är lätta att koppla in och har för mig att det även är rätt lätt att koppla in strömbegränsning till den och de har några få andra finesser med har jag för mig.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Min åsikt är att det är betydligt fler aggregat som slutat fungera p g a trasiga effekttrissor och andra fel än IC-kretsar.Du har dina erfarenheter och jag har mina.Vi kan ju båda ha rätt,eller hur Henry?
Skriv svar