Har problem att det blir vibrationer när jag kör snabbt på Y-led. Inte alltid men men ung. var tredje gång.
Det fungerar fint på X-led, 2100 mm/min. Har provat lite olika inställningar matningsmutterns glappjustering. Även justerat slädens glapp och provat att justera lagerinfästningen i höjdled. Y är ju bara infäst i ena änden.
Men ingen skillnad, har fått sänka matning till 600 mm/min för att det alltid ska fungera.
Bygga på med egentillverkad glappjustering känns som ett alternativ. Någon som har bättre tips?
Vibrationer i Y-led bf20-kopia
Veven är borttagen, så det är det inte. Ljudet låter mer som självsvängningar oc jag tror Marks lösning är ett alternativ. Har sänkt hastigheten som workaround och ska prova att sätta en delrinmutter på den vanliga muttern, kanske kan bli av med lite glapp också. Har provat att dra åt gejdrarna vilket slutade med att släden nöp när den kom längst in..
Re: Vibrationer i Y-led bf20-kopia
Har nu plockat isär bordet och jag tror jag löst vibrationsproblemet. Jag tog en bit skärbräda och borrade ett hål på 15-mm. Sen värmde jag trapetsskruven och gängade på skärbrädebiten. När det hade svalnat så var det bara borra två hål i skärbrädebiten och skruva fast med backlash-justerskruvarna, två M4. Nu är vibrationerna bort och jag kan köra 2100 mm/s (Har höjt frekvensen och kan nu köra 2700 mm/s dvs maxfart). Får se hur länge det håller. Ska mäta upp glappet och se om även det bättrade sig.
Jag provade även med tipset från Mark med tjockare smörjning men det gjorde ingen skillnad för mig. Nu är det tunn olja.
Jag provade även med tipset från Mark med tjockare smörjning men det gjorde ingen skillnad för mig. Nu är det tunn olja.