T: Fräsjobb, 1.5-3mm alu

HenrikS

T: Fräsjobb, 1.5-3mm alu

Inlägg av HenrikS »

Hej

Jag håller på och bygger ett slutsteg och ett försteg, blir lite kontakter som behöver hål, känner mig inte duktig nog att fixa det ;) Endast hål som ska fräsas, ingen text. Texten på bilderna är endast för att ni ska få en uppfattning av storleken.

Jag skulle med hjälp av bilderna nedan få en prisuppskattning av det skulle kunna kosta mig att få lite utfräst. Bilderna är handritade och fotade med kamera. Måtten är inte skalenliga.

http://bandwidth.se/imgs/nouser/bakstycken147650424.jpg
http://bandwidth.se/imgs/nouser/bakstycken8f0022a6.jpg

Materialet som det ska fräsas i är 4mm alu. Jag vill alltså ha en ungefärlig kostnad + att jag behöver veta hur ni vill ha en ritning :)
Senast redigerad av HenrikS 4 december 2008, 18:34:10, redigerad totalt 1 gång.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Den som ska ge dig ett pris kommer att fråga om det verkligen ska vara skarpa hörn där du skriver "skjutströmställare" eller om det är okej med en viss radie. Väldigt intressant om du just vill ha detaljen fräst och inte stansad. Desto bättre ritning desto bättre pris. Helst ska du ha en färdig *.dxf fil eller liknande för att lätt bereda hålen i CAM till CNC.
HenrikS

Inlägg av HenrikS »

Det skulle fungera med en vanlig vippströmställare också, det blir väl lite enklare att fixa ett runt hål.

*.dxf, det är väl en vanlig CAD-ritning? Det borde jag kunna greja fram en, men inte på stört :)

Om det är någon som kan tänka sig fräsa detta åt mig sen så får ni gärna ge mig ett ungefärligt pris.

Det skulle då endast bli runda hål + hål för IEC uttaget med inbyggdsäkringshållare.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Är det verkligen nödvändigt med 4mm tjock alu för panelerna?.
Jag kan i alla fall inte få tag i så tjocka eloxerade alu plåtar!.
HenrikS

Inlägg av HenrikS »

Ah, där missade jag ännu en sak :)

Jag har redan dessa plåtar, det är delar av 2st chassin jag har köpt. Sen får ni ursäkta mig igen, jag blandade ihop några mått.. Den stora plåten verkar vara 1mm (1.5mm kanske? Har inget skjutmått) och den lilla 2.5-3mm

*ändrar topic*
Viper

Inlägg av Viper »

Tjo!

Jag kan fixa fräsning men det blir som sagt inga skarpa hörnen etc. Men har inga problem att få det fixat. I helgen åker nog det stora jobbet ner ur min maskin och efter det är det ganska fritt fram att härja loss på kvällar och helger. :D

Jag kan ta ritningen i typ vilket format som helst, går bra med papper eller paint bara alla mått är utplacerade samt dimensioner med mera.

Kan väl fixa det för en 300-500 kr beroende på hur slutgiltiga ritningen ser ut samt hur snabbt du vill ha grejerna och om dom behöver skickas med mera. Men du hade redan plåten eller?

Mvh,
Viper
HenrikS

Inlägg av HenrikS »

Hej

Jag har redan plåtarna. Ritningen får du i det format du vill ha den. Ska sätta mig med ritning i helgen och början på nästa vecka, var etag sen jag körde CAD.

Jag skulle vilja ha det klart senast i början på Januari eller så, om jag inte tar för lång tid på mig så finns det gott om tid att fräsa :)
Viper

Inlägg av Viper »

Ja okej ja innan januari skall väl inte vara något problem för min del vad jag kan se nu.

Jag tar gärna ritningarna i .DXF isåfall så kan jag öppna dom i vårat cam program. .DXF är väl om jag inte minns helt fel AutoCad vilket jag iof också har så det är väl ett mindre problem.

Tar väl någon timme att fräsa kanske, inklusive uppspänning, programmering med mera så du bör ju få grejerna rätt snabbt när jag väl har dom.

Mvh,
Viper
Skriv svar