Udda klocka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Udda klocka

Inlägg av Walle »

Jag roas lite av det här med udda klockor, har bland annat en som går baklänges och en binär klocka.

Men nu funderar jag på en ny variant.

Jag tänker mig 5 LED på en rad. Den längst till vänster är AM/PM, nästa står för timmar, nästa tiotal minutrar, den fjärde ental minutrar och den sista blinkar varje sekund. Visningen av tiden sker med blink. Exempel:

1 2 3 4 5

1: lyser fast
2: blinkar sex gånger, paus, sex nya blink, paus, o.s.v.
3: blinkar två gånger, paus, två nya blink, paus, o.s.v.
4: blinkar sju gånger, paus, sju nya blink, paus, o.s.v.
5: blinkar varje sekund.

Klockan är då 18:27

Det borde väl inte vara allt för svårt att lösa med en realtidsklocka och en PIC?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Låter inte som några problem att göra, om du har programmerat tidigare så underlättar det, annars så är det dags att lära sig.
Senast redigerad av Micke_s 4 december 2008, 12:16:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Lätt som en plätt.
Fast det tar några sekunder att läsa av om man inte kan
räkna blink på tre dioder samtidigt.
Vore intressant med ljud(som triggas av handklapp el dyl) också.
Lättare att lära sig kanske. Coola rytmer.
Klapp klapp.
-"Ahhh, Bossanova. Dags för lunch!"

Varför inte skippa am/pm dioden och köra rgb-dioder i stället?
Olika färg am-pm och sedan gossig nattdimning framåt kvällen.

Eller fan, allt i full färg.

-"Vad är klockan?"
-"Den är gulorange i halv blå"
-"'Ehhh, har du tagit LSD nu igen?
Akta dig, du kan ju bli terrorist!"
:D

/Wombat
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Micke_s: Jag har programmerat en del tidigare. Dock inget som har med klockor att göra, och framförallt rätt lite för µCUer. Men jag har en bunt PICar ligger, så det är väl dags att börja göra saker med dom :)

wombat: Många bra idéer där! rgb-dioder vore onekligen trevligt, det tål helt klart att tänkas på! :)
Fick mig ett par goda skratt också, det tackar man för! :)

Nu är jag j*****t lat, men vet någon om det finns någon PIC med inbygd realtidsklocka?

Annars har jag kikat lite på DS1307. Produktblad: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 377179.pdf

Anledningen till att jag kikade just på den är att den finns i hålmonterad kapsel. Dock har jag egentligen ingen aning om vilken typ av klocka man ska använda, om det ens spelar någon roll. DS1307 pratar via 2-wire, men det finns ju även chip som pratar via I2C och säkerligen även andra seriella interface. Finns det något som är bättre än något annat, för en sån här applikation? Fördelen med I2C är väl att det finns inbyggt stöd för I2C i många PICar, hur är det med 2-wire?

Edit: Hittade precis en sida om att använda just DS1307 + PIC för att bygga en standard bordsklocka, så den lär ju duga :) http://www.best-microcontroller-project ... ck-ic.html
Edit igen: Det visade sig att DS1307 saknar inbygd kristall, vilket jag ser som en väsentlig nackdel. Rekommendera gärna en liknande, med inbygd kristall, som är bra :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ingen pic har inbyggd RTC.

Edit: finns massor avr i2c eller spi RTC:er.
Edit: DS1302 finns på elfa t.ex.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En stabil men ej dyr tidbas som jag för övrigt kan rek, och som väl bör vara ett krav då det ju handlar om en klocka, är DS32KHZ. Den ger ut en 32.768KHz signal som om den delas ner till 1 Hz går fel med 1 min/år vid 0-40 graders temp. Denna brukar också användas till just RTC:er.
BJ

Inlägg av BJ »

Om vi fortsätter med färger.
Man kanske kan ha 10 färger, och lysdioderna får blinka i sjättedelar för att visa
vilken 10-minuters-period det är.
Färgen på blinkandet visar vilken av dom 10 minuterna det är.
Ungefär... ;) Och samma sak med timmar. Dag eller natt kanske man redan vet om det är.
Annars får man visa det också på nåt sätt.

Eller ha en färgad lysdiod, och blinka som du skrev först, men med olika färger. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ett billigt "fusksätt" att få till en billig tidsbas om man bygger egen klocka är att köpa ett visarurverk på typ clas ohlson för några tjugor, i dom finns normalt en liten krets som ger en puls per sekund som i sin tur driver sekundvisaren som i sin tur petar runt minutvisaren som.. ja alla vet ju hur en klocka funkar :) ..Iaf, där har men en enkel och ganska exakt 1Hz-signal man kan använda.

..Annars kan man ju dela ner 50Hz signalen från elnätet och använda den, det blir väldigt exakt, men det funkar ju bara om prylen är nätdriven.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har kommit lite längre i planeringen nu.

Det blir en PIC16F630 med en DS1307. Jag har börjat skissa på ett schema i Multisim. Blev lite osäker hur man gör med oanvända portar på PICen? Ska de hänga fritt, anslutas till jord eller anslutas till matning?

Fyrkantsvågsutgången på DS1307 kommer att användas för sekund-LEDen.

Åker eventuellt förbi elfa imorgon för att köpa klockan och kristaller.

Vad bör jag köra PICen i för hastighet tycker ni?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

CMOS-ingångar som inte används skall aldrig lämnas öppna! Det är huvudregeln. Sedan kan man lösa det på flera sätt. Sätt oanvända pinnar till utgångar eller lägg till nolla eller 5V, lämpligen genom ett motstånd.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tackar vfr! Den huvudregeln ska jag komma ihåg! :)

Men då tänkte jag rätt när jag plitade dit en pull-up på 4.7kΩ :)

Hann tyvärr inte förbi ELFA idag, men klockan och kristaller är beställda och ligger och väntar på mig i alla fall :)
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Annars räcker det väl med att aktivera
'weak pull-up' på de överblivna pinnarna?
Eller välja en mindre benig pic. :D

Du skulle kunna klara uppgiften med en 8-pin 12F683 t ex.

Samtidigt är det bra med extraben om man kommer
på någon ny feature under projektets gång.

Kul projekt.

Mvh

Wombat
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jo, att använda "weak pull-up" ska nog funka. På nått sätt känns det dock "bättre" att sätta en riktig pull up-resistor, men det är troligen bara en odefinerad känsla från min sida :)

Jag började med att kika på att använda en 8-pinnars, men kom fram till att det blir smidigare med en 14-pinnars.

Dels behöver jag 2 eller 3 ingångar för klockinställning, beroende på hur jag väljer att göra den biten (en extra "enable"-lina, eller att man håller in knappen en stund), sen behövs 2 linor för klockan. Sen behöver jag 4 utgångar för lysdioderna (förutsatt att jag inte muxar, men det känns onödigt krångligt).

Sen tänker jag lite som du skriver, extraben skadar aldrig! :) Helt plötsligt kommer man på att man vill ha alarm eller nåt :)

Framförallt tänker jag mig att jag kan använda samma kort som bas för ytterligare klockbyggen, för det här lär inte bli den sista :)

Börjar bli dags att starta en projekt-tråd snart :) Men jag ska nog ha något färdigt så jag kan inleda första inlägget med en bild ;)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hann inte förbi ELFA idag heller...

Sitter som bäst och funderar på hur man ska lägga upp programmet.
Det lär bli assembler, då jag inte har ordnat någon C-miljö. Dock är jag inte speciellt vass på assembler, men det ska nog lösa sig :)

I.o.m. att visningen sker med blinkande lysdioder är det inte kritiskt att tajma "sifferbyte", och det förenklar ju en liten aning.
Att klockan dessutom jobbar med BCD underlättar ju ännu mer!

Måste läsa på och lista ut hur jag ska snacka med klockan, generera start condition, osv.

Det ska bli kul att komma igång iaf! :)

Edit: Hittade en trevlig application note från Microchip, med en komplett software I2C, så den biten löste sig smidigt :)

Funderar över programmeringen av PICen..Har ingen bra programmerare i dagsläget. Funderar på att beställa en WISP av Sodjan, men tills dess, kan jag använda min PicKit2 som ICSP-programmerare genom att koppla de relevanta benen från PicKitet till PICen?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

wombat skrev:Lätt som en plätt.

-"Vad är klockan?"
-"Den är gulorange i halv blå"
-"'Ehhh, har du tagit LSD nu igen?
Akta dig, du kan ju bli terrorist!"
:D

/Wombat
Haha, lite offtopic kanske.
Men det där fick mig allvarligt att garva.

Klockrent !
Skriv svar