kan man bygga en frekvensomriktare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
pär h

kan man bygga en frekvensomriktare

Inlägg av pär h »

Hej jag skall bygga en cyklon som Bill pentz har designat till mitt snickeri problemet är att den är konstruerad för amerikanska marknaden 60hz.

Impellern skall snurra med 3450rpm för att cyklonen skall fungera så optimalt som möjligt .
Men efter som vi har 50hz så snurrar motorn med ett varvtal på 2880 rpm

Jag har tittat på frekvensomriktare men den billigaste jag har hittat kostar ca 4000 + moms.

Och alla frekvensomriktare jag har hittat kan en hel del och det ända jag vill är att motorn skall snurra med att varvtal om 3450 rpm.

Finns det något sätt att bygga en frekvensomriktare som gör 50hz till 60hz

Ett anat alternativ är att man bygger någon form av remdrift mellan motorn och impellern men hur räknar man ut storlekarna på respektive hjul för remdrift samt hur svagare blir motorn om man snurrar upp den.För cyklonen är konstruerad för en 4kw motor för att kunna bibehålla undertrycket

Motorn är 2 polig 4kw

Jag vet inte om det är rätt ställe att ställa frågan annars kan väl moderatorn flytt tråden till rätt ställe?

här är länken till den helt fantastiska cyklonen som är skalbar och separerar helt sjukt bra http://billpentz.com//woodworking/cyclone/

Eller är det någon som har en annan bra lösning.

Föresten så är mina kunskaper inom elektronik lika med noll

Mvh Pär H
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

2-polig på 4kW?

Har för mig att det finns 2 hastigheter på motorer, 2400 och 3600 RPM, beroende på typ.

Jag hade bytt motor istället för att trixa, ska du börja bygga den är det ju bara att ta rätt motor och där du köper motorn kan de svara på vad du behöver.

Jag har i övrigt aldrig hört om en 2-polig motor, antingen är de 3-fas eller 1-fas, vissa 1-fas behöver start/driftkondensator vilket i realiteten ger en fas mer.

Och glöm direkt att bygga en frekvensomriktare till en 4kW motor med 0 förkundskap, det är INTE småpotatis att bygga dom, priset de tar är INTE för att det är sällsynta grejen, det är för att det är dyrt, stort och besvärligt.

Det blir med säkerhet dyrare för dig att bygga en själv än att köpa en färdig.
pär h

Inlägg av pär h »

Hej polerna har inte med hur många faser motorn har utan hastigheten altså antal lindningar motorn har så tror jag det är(men jag kan vara ute och cyckla)

Jag har inte hittat 4kw 3 fas motorer som snurrar med 3600rpm vet du Icecap vart det kan tänkas finnas

Mvh Pär H
peter555

Inlägg av peter555 »

Du kan inte få önskat varvtal vid 50 Hz så det blir en frekvensomriktare. Jag har iofs byggt en 3 kW omriktare, men det blir helt klart billigare för dig att köpa den för 4 kSEK.

http://www.it.kau.se/ee/utbildning/kurs ... motorn.pdf
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla efter en beg frekvensomformare det brukar gå att få tag i

det finns 2, 4, 6, 8, e,t,c poliga trefasmotorer och även specialfall av 1poliga turbomotorer för 6000varv/min(har bara läst om dom :lol: ) 2 poligt för 50 hz blir 3000/2850 varv/min
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jahopp... jag var nog tröttare än jag visste om...

Men det har kommit så många svar från folk som faktisk har koll att jag bara säger:
Dom som säljer motorer brukar veta hur man kan växla upp/ner dom eller rättare: var man får tag på grejerna till det.

Jag skulle rakt av tycka att en remdrivning kunde vara grejen, remskivor finns ju inom industrin och borde inte vara ett problem att få tag på men exakt var kan jag inte svara på, jag sysslar inte med sånt.
pär h

Inlägg av pär h »

Jag vet att man inte kan få det varvtalet med 50hz.
Det börjar bli dyrt om man behöver köpa omformare
Mekanisk väg med tex remdrift är en lösning.

Men hur räknar man ut det någon som har någon ide ?

Mvh Pär H
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Uträkningen är enkel:

Remskiva på motorn = Remskiva M
Remskiva på cyklon = Remskiva C
Värden räknas i t.ex. mm och avser diametern eller radius eller omkretsen bara det är samma typ mått på båda skivorna.

Förhållande mellan remskivorna:
(Remskiva M * RPM Motor) / RPM Cyklon = Remskiva C

Exempel: Remskivan på motorn är en 200mm (ett slumpmässigt tal bara) och motorn rullar med 2880 RPM.

(200 * 2880) / 3450 = 167mm ska Remskiva C vara då.

Med förbehåll för att jag har supit ner mig totalt...
Norpan

Inlägg av Norpan »

20% diameterskillnad, varav den lilla på fläkten.
Frågan är ju hur stor effekt motorn är på, på 60Hz versionen.
En 50Hzmotor behöver vara lika stor, plus remförlusterna som nog är ganska marginella i sammanhanget.
pär h

Inlägg av pär h »

Motorn i den amerikanska versionen är 4kw 1 fas

Mvh Pär H
Norpan

Inlägg av Norpan »

:D
Dessa amerikaner, konstigt att de har ostabil nätspänning. :roll:
Men det är nog inga problem med en remväxel då iallafall.
Ta inte för små remskivor, den lilla ska nog helst vara runt 100mm iallafall.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

4kw på en fas? 230V alltså... hur har du säkrat upp den? Trefas låter betyligt rimligare för sådana effekter. Med en trefasmotor på runt 3000v/m och en frekensomformare låter mer vettigt. Med omformaren kan man dessutom få mjukare start så strömspikarna i nätet inte blir allt för häftiga.

Ska man ha 4kw så får man nog krypa till korset och köra på trefas.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du får ju läsa hela meningen, inklusive orden i mitten. :wink:
pär h skrev:Motorn i den amerikanska versionen är 4kw 1 fas

Mvh Pär H
pär h

Inlägg av pär h »

Det är så att vi är flera stycken som tänker bygga så det vore bra om man
hittade en lösning som funkar för alla .
Det med att leta efter en begagnad är bra jag har titta lite då och då men det verkar som det bara är för små motorer
Och så blir det bökigt om vi alla 5 som tänker bygga skall leta. Men det är kanske den bästa lösningen att använda frekvensomriktare man får ju lite
godsaker på köpet som mjukstart. 12 eller 24 volt för start det betyder att man kan sätta mikrobrytare på alla spjäll.

Men man vill ju hålla priset nere så jag skall kolla vad det kan tänkas kosta att bygga remdrift

En liten undran svaren från Iceap och Norpan angående hur man räknar ut hjul diametern skiljer sig lite men det kanske inte har någon betydelse Norpans är kanske en fingervisning och Icecaps mera precis?

Tack alla för era svar

Mvh Pär H
Skriv svar