Datorer tar skada av för låg spänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matte86

Datorer tar skada av för låg spänning?

Inlägg av matte86 »

Har haft en bärbardator i båten, en äldre modell med pentium 3.

Jag kör den via en omvandlare 12 volt till 16 volt. Men omvandlaren tar ju lite ström i sig så jag skulle vilja prova att koppla den direkt till 12 volt.

När jag skulle köpa kontakten på kjell o co fick jag dock rådet "att så skulle jag absolut inte gör för då kan datorn ta skada".

Vad menade han, att hårdvaran kunde ta skada av ev. för lite spänning???
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det mest troliga är väl att den inte startar med för låg spänning, men det kan finnas risk att saker går sönder också. Men det beror mycket på hur det ser ut inuti datorn.

Det finns anledning till att man bygger bärbara datorer så att de kräver högre inspänning än 12 V (och anledningen är knappast att man vill sälja fler omvandlare).
matte86

Inlägg av matte86 »

En anledning är att den skall ladda ett batteri, utan det så har jag läst att det skall gå bra att köra på 12 volt. Men hört från olika håll att saker kan pajja. Frågan är bara om det är ett känt faktum... Vad skulle t.ex. gå sönder???
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om t.ex. nätdelen är gjord för 16 V så kan det hända att den vid 12 V inte ger korrekta spänningar ut och det kan paja saker.

Men det går som sagt var inte att säga generellt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

bil/båtel är synnerligen varierande i spänning - generatorn kan pumpa upp till 16 Volt medelspänning kort efter start och dessutom finns det en del överlagad rippel och transienter på betydligt högre spänningar. Och i nästa sekund så rasar spänningen nedåt 8 Volt vid start eller någon elhydralstyrning eller elektrisk bogpropeller aktiveras.

När det varierar sådär är det lätt att dator får hickan med omstarter och stopp mitt under en hårddiskskrivoperation med trasiga filsystem etc.

har laptopen fortfarande fungerande batteri så kan den tåla miljön lite bättre en stund, men spänningen måste vara mot 16- 18 Volt för att laddningen skall fungera, kör man på 12 - 13 Volt så finns risken att laptopen går på sin egen batteri tills den är nära tom och därefter tar ifrån den yttre 12-voltkällan...

skall man köra laptop övh. så får man nog acceptera en växelriktare eller specifik 12V-laptopadapter - den står också för bara 10-20% av laptopens förbrukning så om man vill spara ström så kör man inte laptopen övh.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Har kört en laptop på 12V (dock inte direkt från bil!!) och den fungera, men ladda ej batteriet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har installerat en bärbar i en båt och det är 5 år sedan och han har inte kommit tillbaka. Batteri direkt in i DC kontakten. Tidigare hade han en 12 till 230VAC växelriktare och sedan en 230 till 16 V laddare men det höll inte.

Vad som KAN hända är att de switchade DC-DC omvandlarna drar högre ström när spänningen går ner men de BORDE vara skyddade av underspänningsskydd.

Transienter är ett elände men sätt drosslar och en kondensator på matningen så håller det.

Protte
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

maDa skrev:Har kört en laptop på 12V (dock inte direkt från bil!!) och den fungera, men ladda ej batteriet.
Det är nog väldigt vanligt att det är så. På min laptop så kallas det för "flygplansläge" när man kör in 12V och datorn kör men inte laddar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Min bildator startar öht inte på under 18.5V eller över 19.5V. Köpte en billig DC/DC-omvandlare som är omställbar från 15V till 24V, och den fungerar alldeles kanon!
Skriv svar