Frågor om kylkompressor
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Inlägg: 293
- Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
- Ort: Timrå
- Kontakt:
Frågor om kylkompressor
Hejsan hopp behöver lite hjälp med data om en kylkompressor.
Försöker konstruera en fungerande vakumformnigsmetod för större objekt i jobbet och har grävt fram ett gammalt containerfynd. Vet eg. inget om den här klumpen så frågorna blir:
Hur startar jag den?
Vilken kapacitet ( vakum) bör den åstadkomma?
Någon som har kunskap om fabrikat och effektdata?
Vilken funktion har den tredje anslutningen? Sug och trycksida begriper jag och om det är som jag gissar att den är för att fylla systemet, står den i förbindelse med sugsidan eller trycksidan?
Ursäkta om bilderna blir stora är inte så van att ladda upp bilder.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Tack // Karl B.
Försöker konstruera en fungerande vakumformnigsmetod för större objekt i jobbet och har grävt fram ett gammalt containerfynd. Vet eg. inget om den här klumpen så frågorna blir:
Hur startar jag den?
Vilken kapacitet ( vakum) bör den åstadkomma?
Någon som har kunskap om fabrikat och effektdata?
Vilken funktion har den tredje anslutningen? Sug och trycksida begriper jag och om det är som jag gissar att den är för att fylla systemet, står den i förbindelse med sugsidan eller trycksidan?
Ursäkta om bilderna blir stora är inte så van att ladda upp bilder.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Tack // Karl B.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26678
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Oj, ser ut att vara en ganska stor kompressor... - kolla om det fins olja i den - hur den ser ut och hur mycket i volym. Är den svartaktig och luktar kymigt så, sorry, troligen skrot - oljan skall vara vattenklar eller lätt brunfärgad inte mer. - färga lite vatten med karamellfärg och hällen en liten skvätt av färgade vattnet och oljan i en flaska och skaka om - är uppdelningen väldigt tydlig så är det mineralolja - verka det finnas dimma och tendens att färga varandra så är den nog någon av de hygorkopiska PAG och esteroljorna och då måste du omedelbart byta olja med körning mellan varje byte i flera omgångar så snart du vet att kompressorn fungerar om inte kompressorn skall rosta upp invändigt på kort tid. Enligt Henry duger vanlig 10W30 motorolja eller något liknande den oljan du hällde ur i viskositet.
Mät sedan pinnarna, om de följer danfoss så har du högre resistans mellan vänster pinne och nedpinne och är driftlindningen - medans högerpinne och nedpinne är startlindningen och därmed lägre resistans - högst resistans av alla kopplingsalternativ får du mellan dom övre pinnarna då du har båda lindningarna i serie
Då du inte vet om den fungerar eller inte så kan du prova med att koppla in 'neutral' på nedpinnen och med två sladdar från 'live' koppla till varsin övre pinne - den med uppmätt lägre resistans (högerpinnen) skall du snabbt kunna bryta strömmen med en strömbrytare så fort kompressorn startat - var jäkligt försiktig och isolera noga vid denna prov så att den inte ställer till med något när den ruskar till när den startar - kompressorn får heller inte välta när den startar - om den lägger sig vid start/drift så kan du få vätskeslag i kompressorn och den förstörs troligen av detta.
Om den startar och verka fungera så är det dags att fundera på startapparat...
Då kompressorn är ganska stor så räkna med att den vill ha en hel del ström.
Går säkringen eller det bara brummar utan att starta trots att båda lindningarna är matade med spänning så är det bara att bita i det sura och bära tillbaka kompressorn till återvinningen... alternativt självutbildning med vinkelslip först och därefter återvinningen
---
Danfoss TL-2A komressorn (2cc - slagvolym) ) suger till ca 0.15 Bar absoluttyck (-0.85 Bar) - och det är inga stora tuggor den suger utan kanske ligger på 50 - 75 cc per sekund fri luft - en liter volym luft kanske tar runt 15 sekunder att pumpa igenom. Skall du pumpa till full vakum så tar det någon minut bara för kompressorns egen volym i kompressorhuset.
Vilken vakumnivå behöver du - och hur fort måste det gå (misstänker att det måste gå ganska raskt vid vakumformning medans det som skall formas är varmt och mjukt.)
Är det stora objekt med stor luftvolym så får du nog välja annan typ av vakumpump om det skall bli undertryck inom rimlig tid, alternativt använda sig av en större vakumtank som sugs tom innan vakumformningen
Det är inte så mycket lönt att titta på fryskompressorer heller då deras slagvolym ligger runt 4 och 4.5 cc och därmed runt 2 dl i sekunden teoretiskt - mindre i praktiken.
Om du måste ha högvakum bättre än -0.8 bar med rimlig sugtakt så är det förmodligen bäst med en lamellpump typ mjölkvakumpump eller en AC-vakumpump som används för att vakumsuga kylanläggningar - Jula har/hade en sådan för dryga tusingen och suger 2 cubikfot i minuten om jag mins rätt, vilket är mycket mer än en kyl/fryskompressors kapacitet.
Behövs det inte så stor undertryck så finns det säkert andra pumptyper av fläkt/turbintyp med bättre kapacitet - en välkänd sådan är damsugaren
Mät sedan pinnarna, om de följer danfoss så har du högre resistans mellan vänster pinne och nedpinne och är driftlindningen - medans högerpinne och nedpinne är startlindningen och därmed lägre resistans - högst resistans av alla kopplingsalternativ får du mellan dom övre pinnarna då du har båda lindningarna i serie
Då du inte vet om den fungerar eller inte så kan du prova med att koppla in 'neutral' på nedpinnen och med två sladdar från 'live' koppla till varsin övre pinne - den med uppmätt lägre resistans (högerpinnen) skall du snabbt kunna bryta strömmen med en strömbrytare så fort kompressorn startat - var jäkligt försiktig och isolera noga vid denna prov så att den inte ställer till med något när den ruskar till när den startar - kompressorn får heller inte välta när den startar - om den lägger sig vid start/drift så kan du få vätskeslag i kompressorn och den förstörs troligen av detta.
Om den startar och verka fungera så är det dags att fundera på startapparat...
Då kompressorn är ganska stor så räkna med att den vill ha en hel del ström.
Går säkringen eller det bara brummar utan att starta trots att båda lindningarna är matade med spänning så är det bara att bita i det sura och bära tillbaka kompressorn till återvinningen... alternativt självutbildning med vinkelslip först och därefter återvinningen
---
Danfoss TL-2A komressorn (2cc - slagvolym) ) suger till ca 0.15 Bar absoluttyck (-0.85 Bar) - och det är inga stora tuggor den suger utan kanske ligger på 50 - 75 cc per sekund fri luft - en liter volym luft kanske tar runt 15 sekunder att pumpa igenom. Skall du pumpa till full vakum så tar det någon minut bara för kompressorns egen volym i kompressorhuset.
Vilken vakumnivå behöver du - och hur fort måste det gå (misstänker att det måste gå ganska raskt vid vakumformning medans det som skall formas är varmt och mjukt.)
Är det stora objekt med stor luftvolym så får du nog välja annan typ av vakumpump om det skall bli undertryck inom rimlig tid, alternativt använda sig av en större vakumtank som sugs tom innan vakumformningen
Det är inte så mycket lönt att titta på fryskompressorer heller då deras slagvolym ligger runt 4 och 4.5 cc och därmed runt 2 dl i sekunden teoretiskt - mindre i praktiken.
Om du måste ha högvakum bättre än -0.8 bar med rimlig sugtakt så är det förmodligen bäst med en lamellpump typ mjölkvakumpump eller en AC-vakumpump som används för att vakumsuga kylanläggningar - Jula har/hade en sådan för dryga tusingen och suger 2 cubikfot i minuten om jag mins rätt, vilket är mycket mer än en kyl/fryskompressors kapacitet.
Behövs det inte så stor undertryck så finns det säkert andra pumptyper av fläkt/turbintyp med bättre kapacitet - en välkänd sådan är damsugaren
Ja som sagt det var en lite större komp. Hittar inget på dess skylt så med stor sannolikhet ingen Danfoss så kontakterna kan vara allt ifrån vridna 120 grader i förhållande till Danfoss standard till att vara hur som helst men gissar dock på att detta är en scroll kompressor. Dessa har inga kolvar som en vanlig brukar ha utan kompressordelen är uppbyggd på ett helt annat sätt som är väldigt tillförlitlig och som är en mycket vanlig variant till AC anläggningar då de har ett högt flöde i förhållande till deras storlek och en lång livslängd då de enda direkta lagren i dessa är de till rotorn.
Det som är bra med dessa är också att man brukar kunna få ett lite lägre undertryck från de än med kolvkompressorer och du har tur att det är en 230V variant för dessa är inte för sällan 380/400 och 3-fas.
Testade en vanlig kolvkompressor för några år sedan som jag fyllt med 10/30 olja och den gick ner till runt 1.6 Torr efter knappt en timmes körning för att få bort fukt m.m. Men det är långt ifrån normalt för en kolvkompressor utan de brukar annrs normalt ligga på runt 0.3 - 0.1 bar.
Det som är bra med dessa är också att man brukar kunna få ett lite lägre undertryck från de än med kolvkompressorer och du har tur att det är en 230V variant för dessa är inte för sällan 380/400 och 3-fas.
Testade en vanlig kolvkompressor för några år sedan som jag fyllt med 10/30 olja och den gick ner till runt 1.6 Torr efter knappt en timmes körning för att få bort fukt m.m. Men det är långt ifrån normalt för en kolvkompressor utan de brukar annrs normalt ligga på runt 0.3 - 0.1 bar.
Det stod 230V på en av bilderna från kilimanjaro så han har kanske tur.
resten av siffrorna gav dessvärre ingen träff i google...
en viktig fråga att ta reda på är om det finns olja och i så fall hur mycket - svårt att bedömma hur mycket som skall vara i den när man inte har kompressorns datablad...
Går den också igång så är det bara gratulera - försök också mäta strömmen när den väl är igång (och startlindningen är bortkopplad) och den vägen försöka bedömma effektklass. beräknar man det som cos(fi) 0.7 av det uppmäta strömmen + 10-15% vid friluft pumpning så är man ganska nära kompressorns pontentiella effektklass
När allt verka fungera och man tänker använda den - se till att koppla in ett riktigt och tätporat luftfilter så att inte drar in en massa stoft och partiklar in i kompressorn - dom är superrena invänding för att kunna gå hundratusentals timmar utan problem och normalt brukar dom inte ha några filter alls utöver torkpatronen i kylsystemen.
Det är heller inte bra att pumpa så lågt som under 10 - 20 Torr (15 - 30 mBar) då spänningståligheten på kvarvarande luften är dålig och har man otur så kan man få ljusbåge mellan strömintagets stift (som är nakna utan isolering) och då kommer kompressorn att smälla med i bästa fallet bara glasgenomföringen uttryckt (skall vara designad som en säkerhetsdetalj och gå före innan stålbehållaren sprängs) .
Ni som kommer ihåg hur trasiga glödlampor kunde se ut på 60 och 70-talen med ibland smält, utputande hål i glaset innan 'säkringen' i glashållaren i lampan infördes - så beror det på den stora ljusbågen som bildades i argongasen i lampan (runt 5-10 torr tryck) när tråden brinner av och det brann mellan elektroderna och annat tills ofta glaset gick hål och släppte in luft och släckte lågan - och alltihop skedde på några 10-dels sekunder med stor ljusblixt och ljudig poff...
Det kan hända likadan i en kompressor med till 1-20 torr nedpumpad vakum och en transient utifrån tänder överslaget - och när det väl är tänt så brinner det vidare... bästa 'säkerheten' är om kompressorn inte går under typ 100 mBar.
skall man pumpa vakum med sådan kompressor som går djup i vakum så bör man stänga av innan man kommer under 20-30 torr alternativ en liten tjuvläcka...
resten av siffrorna gav dessvärre ingen träff i google...
en viktig fråga att ta reda på är om det finns olja och i så fall hur mycket - svårt att bedömma hur mycket som skall vara i den när man inte har kompressorns datablad...
Går den också igång så är det bara gratulera - försök också mäta strömmen när den väl är igång (och startlindningen är bortkopplad) och den vägen försöka bedömma effektklass. beräknar man det som cos(fi) 0.7 av det uppmäta strömmen + 10-15% vid friluft pumpning så är man ganska nära kompressorns pontentiella effektklass
När allt verka fungera och man tänker använda den - se till att koppla in ett riktigt och tätporat luftfilter så att inte drar in en massa stoft och partiklar in i kompressorn - dom är superrena invänding för att kunna gå hundratusentals timmar utan problem och normalt brukar dom inte ha några filter alls utöver torkpatronen i kylsystemen.
Det är heller inte bra att pumpa så lågt som under 10 - 20 Torr (15 - 30 mBar) då spänningståligheten på kvarvarande luften är dålig och har man otur så kan man få ljusbåge mellan strömintagets stift (som är nakna utan isolering) och då kommer kompressorn att smälla med i bästa fallet bara glasgenomföringen uttryckt (skall vara designad som en säkerhetsdetalj och gå före innan stålbehållaren sprängs) .
Ni som kommer ihåg hur trasiga glödlampor kunde se ut på 60 och 70-talen med ibland smält, utputande hål i glaset innan 'säkringen' i glashållaren i lampan infördes - så beror det på den stora ljusbågen som bildades i argongasen i lampan (runt 5-10 torr tryck) när tråden brinner av och det brann mellan elektroderna och annat tills ofta glaset gick hål och släppte in luft och släckte lågan - och alltihop skedde på några 10-dels sekunder med stor ljusblixt och ljudig poff...
Det kan hända likadan i en kompressor med till 1-20 torr nedpumpad vakum och en transient utifrån tänder överslaget - och när det väl är tänt så brinner det vidare... bästa 'säkerheten' är om kompressorn inte går under typ 100 mBar.
skall man pumpa vakum med sådan kompressor som går djup i vakum så bör man stänga av innan man kommer under 20-30 torr alternativ en liten tjuvläcka...
Tyvärr, dom flesta ger för lite undertryck - min danfoss TL2A ger som mest ca 150 mBar absolutvärde i undertryck, du skall under 2 mBar absoltryck för AC som inte jobbar med minusgrader (typisk bil-AC) - skall den arbeta vid minusgrader så är det under 500 uTorr eller under 0.6 mBar (kan minnas fel) och dom nivåerna kan du bara få med tvåstegs lamellpumpar för kylindustribruk. - inte ens julapumpen för 1500:- och motsvarande från andra lågpris värmepumpsleveratörer går så lågt ned i praktiken även om många använder den ändå som vakumpump i värmepumpsammanhang.
fukten som sitter i väggarna i rören och ev. olja kommande från luftfuktigheten när man monterade rören börja inte röra sig övh. förrän man är under 4 mBar, ligger man över detta så får man inte ut det minsta i fukt oavsett hur länge man pumpar - det är därför man helst måste ned under 0.5 mBar absolutryck.
Det är alltid en högre risk för haveri så småningom om man inte suger ordentligt och det är luft och fukt kvar i systemet - mao. så tar man en egen risk när man gör det själv och inte har rätt grejor och kunskap.
Det nästa alla hempulare brister på är att inte kunna mäta vakum på rätt sätt - det krävs kalibrerade elektroniska mätare för ganska högt pris då i princip alla mekaniska mätare sluta röra sig när trycken är under 10 mBar och dessutom blir väldigt barometerkänsligt...
---
körtider har ingen betydelse när man kommer under en viss vakum med kylskåpskompressor då bladventilen i en kylskåpskopressor helt enkelt inte öppnar sig när tryckdifferensen är för låg mellan sugsidan och sugande kolven. - det fins dom som provat att seriekoppla flera kylskopskompressorer efter varandra men förbättringen är ganska liten och det är långt kvar till < 2 mBar absolutryck
scrollkompressorer som troligen trådstartarens pump är och lamellpump (kallas vanepump på utrikiska) kan ge djupare vakum då de inte har några ventiler alls i vägen på sin sugsida.
jo en sak till om du skaffar en riktig kyl-vakumpump - försök inte använda PVC-slang ala tryckluftslag som vakumslang då den slangen 'stinker' fukt hela jäkla tiden och aldrig tar slut just för att PVC kan innehålla mindre mängd vatten i sig (upp till 4%) och därmed diffuderar fukt in hela tiden över dess hela inneryta så fort det blir lite torrare på insidan pga vakum...
fukten som sitter i väggarna i rören och ev. olja kommande från luftfuktigheten när man monterade rören börja inte röra sig övh. förrän man är under 4 mBar, ligger man över detta så får man inte ut det minsta i fukt oavsett hur länge man pumpar - det är därför man helst måste ned under 0.5 mBar absolutryck.
Det är alltid en högre risk för haveri så småningom om man inte suger ordentligt och det är luft och fukt kvar i systemet - mao. så tar man en egen risk när man gör det själv och inte har rätt grejor och kunskap.
Det nästa alla hempulare brister på är att inte kunna mäta vakum på rätt sätt - det krävs kalibrerade elektroniska mätare för ganska högt pris då i princip alla mekaniska mätare sluta röra sig när trycken är under 10 mBar och dessutom blir väldigt barometerkänsligt...
---
körtider har ingen betydelse när man kommer under en viss vakum med kylskåpskompressor då bladventilen i en kylskåpskopressor helt enkelt inte öppnar sig när tryckdifferensen är för låg mellan sugsidan och sugande kolven. - det fins dom som provat att seriekoppla flera kylskopskompressorer efter varandra men förbättringen är ganska liten och det är långt kvar till < 2 mBar absolutryck
scrollkompressorer som troligen trådstartarens pump är och lamellpump (kallas vanepump på utrikiska) kan ge djupare vakum då de inte har några ventiler alls i vägen på sin sugsida.
jo en sak till om du skaffar en riktig kyl-vakumpump - försök inte använda PVC-slang ala tryckluftslag som vakumslang då den slangen 'stinker' fukt hela jäkla tiden och aldrig tar slut just för att PVC kan innehålla mindre mängd vatten i sig (upp till 4%) och därmed diffuderar fukt in hela tiden över dess hela inneryta så fort det blir lite torrare på insidan pga vakum...
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Inlägg: 293
- Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
- Ort: Timrå
- Kontakt:
Tusen tack för (mycket uppskattad) respons. Internet är fantastiskt för att inte tala om dess kunniga innevånare.
Lite närmare förklaring kanske är på sin plats om anledningen till frågeställningarna.
Det är inte vakumformning i sin egentliga mening jag håller på med utan det handlar om att limma (epoxilim) PTFE-folie på rel. stora ytor i en konstruktion för framställning av MDF-skivor.
Det är ytor som exponeras för limbestruken fiber och som av den anledningen måste uppvisa mycket god förmåga att förhindra fibern att fastna.
Det är ytor i storleksordningen 6 till 10 m2 och som inte är 100 % plangjorda (stålplåt med svetsade förstyvningar)och därmed utomordentligt svåra att sätta under press vilket är nödvändigt under första delen av limmets härdningstid.
Vi har gjort ett pilottest med en mindre vakumlåda och en dammsugare som pump. Överraskande bra resultat, men dammsugaren duger inte som vakumpump i nuvarande utförande eftersom den blir överhettad av frånvaron av kylning när vacum börjar infinna sig i lådan.
Istället har vi skaffat en "riktig" ejektorpump som drivs av tryckluft. Ok den funkar säkert (ännu otestad) och det är dessutom möjligt att ganska enkelt reglera undertrycket i lådan. Det är nämligen så att undertrycket måste begränsas eftersom krafterna annars lätt knäcker tex. 3 mm stålplåt. Det är häftiga krafter som uppstår vid max undertryck från dammsugaren till och med.
Varför surra om den här kylkompressorn (som för övrigt inte är ett riktigt containerfynd utan kommer från ett utbytt kylaggregat och som är omsorgsfullt tillsluten) kan man undra, jo tryckluft finns bara tillgänglig under dagtid i verkstan och jag utgår från att vi behöver lämna en "batch" limmade plåtar för härdning under natten. Inte så energismart att ha en bautakompressor snurrande dygnet runt bara för vår skull.
Alltså planen är ejektorpumpen för uppstart och under dagtid sedan som "nattpump alt. steg2pump" en tyst och snål elkompressor.
Att jag sedan har planer på att ta steget in i kylans värld och konvertera ett antal trasiga "kylmanicker" som blivit stående i verkstan är en senare historia och isåfall ser det ju lovande ut om det är en kompressor som orkar lite djupare på tryckskalorna.
Någon som vet vilket undertryck en ejektorpump kan åstadkomma?
Alltså är jag ute efter både kunskap och utrustnig som ni "kylgurus" kan tänkas ha liggande.
Stort tack till minst två av er som inte bara på det här forumet utan på flera sajter jag hittat bidrar med råd och dåd om kyla och kylmedium.
Jag återkommer med resultat av kompressortestet och kanske ytterligare frågor.
Karl B.
Ps köper gärna utrustning som kan tänkas vara användbar typ riktigt bra mätare, ventiler och annat matnyttigt för vakum/kylpulare.
Lite närmare förklaring kanske är på sin plats om anledningen till frågeställningarna.
Det är inte vakumformning i sin egentliga mening jag håller på med utan det handlar om att limma (epoxilim) PTFE-folie på rel. stora ytor i en konstruktion för framställning av MDF-skivor.
Det är ytor som exponeras för limbestruken fiber och som av den anledningen måste uppvisa mycket god förmåga att förhindra fibern att fastna.
Det är ytor i storleksordningen 6 till 10 m2 och som inte är 100 % plangjorda (stålplåt med svetsade förstyvningar)och därmed utomordentligt svåra att sätta under press vilket är nödvändigt under första delen av limmets härdningstid.
Vi har gjort ett pilottest med en mindre vakumlåda och en dammsugare som pump. Överraskande bra resultat, men dammsugaren duger inte som vakumpump i nuvarande utförande eftersom den blir överhettad av frånvaron av kylning när vacum börjar infinna sig i lådan.
Istället har vi skaffat en "riktig" ejektorpump som drivs av tryckluft. Ok den funkar säkert (ännu otestad) och det är dessutom möjligt att ganska enkelt reglera undertrycket i lådan. Det är nämligen så att undertrycket måste begränsas eftersom krafterna annars lätt knäcker tex. 3 mm stålplåt. Det är häftiga krafter som uppstår vid max undertryck från dammsugaren till och med.
Varför surra om den här kylkompressorn (som för övrigt inte är ett riktigt containerfynd utan kommer från ett utbytt kylaggregat och som är omsorgsfullt tillsluten) kan man undra, jo tryckluft finns bara tillgänglig under dagtid i verkstan och jag utgår från att vi behöver lämna en "batch" limmade plåtar för härdning under natten. Inte så energismart att ha en bautakompressor snurrande dygnet runt bara för vår skull.
Alltså planen är ejektorpumpen för uppstart och under dagtid sedan som "nattpump alt. steg2pump" en tyst och snål elkompressor.
Att jag sedan har planer på att ta steget in i kylans värld och konvertera ett antal trasiga "kylmanicker" som blivit stående i verkstan är en senare historia och isåfall ser det ju lovande ut om det är en kompressor som orkar lite djupare på tryckskalorna.
Någon som vet vilket undertryck en ejektorpump kan åstadkomma?
Alltså är jag ute efter både kunskap och utrustnig som ni "kylgurus" kan tänkas ha liggande.
Stort tack till minst två av er som inte bara på det här forumet utan på flera sajter jag hittat bidrar med råd och dåd om kyla och kylmedium.
Jag återkommer med resultat av kompressortestet och kanske ytterligare frågor.
Karl B.
Ps köper gärna utrustning som kan tänkas vara användbar typ riktigt bra mätare, ventiler och annat matnyttigt för vakum/kylpulare.
Låter som att ditt behov inte är just högvakum men ändå bättre än damsugare och kan gå kontinuerligt obevakat. Då kanske en sidokanalpump/kompressor fungera (fungerar ungefär som en vattenringpump men med luft som media) - har sett sådan användas som sugkälla för att lyfta kartonger och annat med sugkoppar.
Ett är att få klar för sig hur mycket luft per sekund den måste suga så att pumpen har kapacitet för detta - nästa steg är vakumtryckkontroll som kanske kan göras med shuntläckventil etc. och då är också hur djup vakum du behöver som är en viktig designparameter.
Din scroll-kompressor ger säker mer än väl tillräcklig högvakum för ovanstående användning men flödet kanske är otillräcklig. Sedan kanske den här kompressorn måste ha extra kylning då den i sin drift som kylmaskin kyls till en del av den inkommande kalla kylmediet.
Eftersom du har tagit in kompressorn från en känd utrustning så kan det vara av intresse vilken tillverkare det är av utrustningen och kanske den vägen lista ut fabrikatet på kompressorn?
Nu när du har plockat ur den ur utrustningen med förmodligen minimal spill av olja så är det läge att mäta upp oljemängden i den och banne rista in detta i plåten på kompressorn! - man kan lista ut mycket saker genom att mäta olika saker - men oljemängden hör inte dit och man är hjälplös om man inte har kompressorns datablad. Utan och fel oljemängd i kompressorn så har du snart en trasig kompressor. Kika också på utrustningen vilken typ av köldmedie den använde - bör finnas en lapp om detta någonstans - är det R407C,R410A eller R134a så är det PAG/POE-olja och du måste byta till mineralolja om du tänker använda kompressorn för att suga luft. är det R12 eller R22 så är det mineralolja och det är bara att köra på - dock är det fortfarande bra att mäta upp olja för senare påfyllnad då kompressorn hela tiden kommer att pytsa ut olja och oljedimma sakta men säkert på dess utgång och sakta bli tom på olja. det är också bra att ha någon form av oljefälla på dess utgång.
---
tryckluftsdriven ejektorpump av rätt modell kan gå ganska djupt - läs dess datablad (återigen) - men att komma ned till under 3-4 mBar är ganska kostsamt och förmodligen kräver dyra specialversion av ejektorerer.
Dessutom kräver ejektorpumpar mycket tryckluft och är oekonomiska att ha igång kontinurerligt.
skall du leka med kylprylar så måste du skaffa en riktig vakumpump för AC/kylbruk förr eller senare - köp då en tvåstegs då allt annat är skämt i sammanhanget - har för mig att jag såg några för start runt 3000:- på någon engelsk site...
Ett är att få klar för sig hur mycket luft per sekund den måste suga så att pumpen har kapacitet för detta - nästa steg är vakumtryckkontroll som kanske kan göras med shuntläckventil etc. och då är också hur djup vakum du behöver som är en viktig designparameter.
Din scroll-kompressor ger säker mer än väl tillräcklig högvakum för ovanstående användning men flödet kanske är otillräcklig. Sedan kanske den här kompressorn måste ha extra kylning då den i sin drift som kylmaskin kyls till en del av den inkommande kalla kylmediet.
Eftersom du har tagit in kompressorn från en känd utrustning så kan det vara av intresse vilken tillverkare det är av utrustningen och kanske den vägen lista ut fabrikatet på kompressorn?
Nu när du har plockat ur den ur utrustningen med förmodligen minimal spill av olja så är det läge att mäta upp oljemängden i den och banne rista in detta i plåten på kompressorn! - man kan lista ut mycket saker genom att mäta olika saker - men oljemängden hör inte dit och man är hjälplös om man inte har kompressorns datablad. Utan och fel oljemängd i kompressorn så har du snart en trasig kompressor. Kika också på utrustningen vilken typ av köldmedie den använde - bör finnas en lapp om detta någonstans - är det R407C,R410A eller R134a så är det PAG/POE-olja och du måste byta till mineralolja om du tänker använda kompressorn för att suga luft. är det R12 eller R22 så är det mineralolja och det är bara att köra på - dock är det fortfarande bra att mäta upp olja för senare påfyllnad då kompressorn hela tiden kommer att pytsa ut olja och oljedimma sakta men säkert på dess utgång och sakta bli tom på olja. det är också bra att ha någon form av oljefälla på dess utgång.
---
tryckluftsdriven ejektorpump av rätt modell kan gå ganska djupt - läs dess datablad (återigen) - men att komma ned till under 3-4 mBar är ganska kostsamt och förmodligen kräver dyra specialversion av ejektorerer.
Dessutom kräver ejektorpumpar mycket tryckluft och är oekonomiska att ha igång kontinurerligt.
skall du leka med kylprylar så måste du skaffa en riktig vakumpump för AC/kylbruk förr eller senare - köp då en tvåstegs då allt annat är skämt i sammanhanget - har för mig att jag såg några för start runt 3000:- på någon engelsk site...
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Inlägg: 293
- Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
- Ort: Timrå
- Kontakt:
xxargs
Det är inte jag som plockat ur snurran utan jag har bara andrahandsuppgifter. Den kommer från en kylutrustning som stått på en av våra numera nerlagda pappersbruk.
Den har stått lång tid i min verkstad kanske så länge som 15 år. Hade planer på en hembyggd värmepump precis när dom lanserades som trolleri. Antagligen har den gått med r12 eller r22 det var väl det mest gångbara på den tiden.
Hur får jag ur oljan och det där tredje röret jag frågade om i 1:a inlägget, funktion?
F..n har precis handlat en Julapump, dumt köp eller kan jag använda den som "nattpump" med kont. drift utan att den pajar?
Är det den här sajten du sett?
http://www.car-air-conditioning-supplies.com/
// Karl B.
Det är inte jag som plockat ur snurran utan jag har bara andrahandsuppgifter. Den kommer från en kylutrustning som stått på en av våra numera nerlagda pappersbruk.
Den har stått lång tid i min verkstad kanske så länge som 15 år. Hade planer på en hembyggd värmepump precis när dom lanserades som trolleri. Antagligen har den gått med r12 eller r22 det var väl det mest gångbara på den tiden.
Hur får jag ur oljan och det där tredje röret jag frågade om i 1:a inlägget, funktion?
F..n har precis handlat en Julapump, dumt köp eller kan jag använda den som "nattpump" med kont. drift utan att den pajar?
Är det den här sajten du sett?
http://www.car-air-conditioning-supplies.com/
// Karl B.
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Inlägg: 293
- Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
- Ort: Timrå
- Kontakt:
