Jag tänkte fixa en automatisk öppnare till en lucka. Kraften som behövs för att öppna luckan är ett par kg. Planen är att använda en skruvstång och en mutter på den för att få en linjär rörelse. Allt kommer att styras med en PIC.
Vilken typ av motor borde jag välja? Rotationshastigheten bör vara som på en skruvdragare. Motors måste kunna köras åt bägge håll.
Tja...varför inte ta en skruvdragare då, eller i alla fall innehållet i en? Då har du en motor som är enkel att styra och en växellåda som ledigt ger dig moment så det räcker för att lyfta ett par kg med en skruvdomkraft.
En skruvdragare drar ganska mycket ström när den startar... Eller kanske ni har förslag på nätaggregat som klarar 12V och ca 10A ? Något som inte är för dyrt...
Borde gå att använda skruvdragarens batteri och som alltid laddas via liten trafo alternativt laddaren som följer med. Det behövs inte 10A kontinuerligt antar jag och batteriet är ypperligt för att hantera topparna..
något som funkar och funkar bra är att annvända blybatterier som kraftreservoar, laddas enkelt med konstant spänning och man får automagiskt lite reservkraft
har även konverterar batterimaskiner till 12v drift efter att batterierna tagit slut
något som fungerar helt perfekt utomhus med ett bilbatteri och några meter kabel
Det handlar väl inte om en myt om det är så för de flesta, åtminstone billiga skruvdragare. Om man sedan kan ladda batteriet mer effektivt än med den medföljande laddaren är en annan sak.
Jag får ta en funderade på det där med blybatterier.
laddas batterierna med 6.90 eller 13.80 Volt kontinuerligt så håller så håller dom flesta telekom-blybatterier i allafall 3 år, sänker man spänningen till 6.8 eller 13.6 Volt så kan dom hålla 5-6 år.
Jag har kört en blyack i mitt larm med konstanspänningsladdning i mer än 10 år nu, sist jag kollade för något år sedan hade det 80 % av kapaciteten kvar.