Min förstärkare har pajjat! :(
- rectumfrier
Min förstärkare har pajjat! :(
Min stereoförstärkare pajjade idag Det är en Marantz PM350... 2x120W vid 4 ohm.. jag har två 8ohmshögtalare ikopplade. Jag spelade min musik som vanligt hördes ett ljud. Vet inte riktigt hur jagska förklara det men typ: Ett kort sprak i en tredjedels sekund... lät POFF! Poffet kom flera gånger och sen ett kraftigare poff och skiten dog Nu hörs det absolut ingenting ur högtalarna. Eller hörlurarna kopplade till hörlursuttaget för den delen. Det finns led-indikatorer som visar hur hög effekten är - dom är helt släckta.
För ett tag sedan gjorde jag ett litet ingrepp. Jag bytte nätkontakt för jag hade slarvat bort originalkabeln. Då jordade jag apparaten på samma gång och tänkte: fan va bra man är. (För ett tag sen berättade min elkompetens/elkunskap-lärare att man inte ska jorda apparater som är ojordade från början). Dock så är vägguttaget ojordat.
Kan detta ha något med saken att göra?
Någon som har en teori om vad som har gått åt pipsvängen
För ett tag sedan gjorde jag ett litet ingrepp. Jag bytte nätkontakt för jag hade slarvat bort originalkabeln. Då jordade jag apparaten på samma gång och tänkte: fan va bra man är. (För ett tag sen berättade min elkompetens/elkunskap-lärare att man inte ska jorda apparater som är ojordade från början). Dock så är vägguttaget ojordat.
Kan detta ha något med saken att göra?
Någon som har en teori om vad som har gått åt pipsvängen
Senast redigerad av rectumfrier 28 november 2008, 15:09:15, redigerad totalt 1 gång.
- rectumfrier
- rectumfrier
Det var ju tur (för dig) om det räcker med att byta säkringar. Här fick du ju inte som mycket hjälp.
Det är vanskligt att gissa baserat på "sprak" och "POFF". Nästan alla komponenter i en förstärkare är ju på sätt eller annat kopplat till högtalarna, så sannolikheten att det säger "sprak" och "POFF" när någon eller några av komponenterna pajar är ju relativt stor.
EDIT: Sen så kan ju komponenter låta själva också (utan högtalare) när dom pajar...
EDIT: Sen så kan ju komponenter låta själva också (utan högtalare) när dom pajar...
- rectumfrier
Jo... man börjar ju fundera på just VARFÖR säkringarna smällde. Och att dom smällde samtidigt borde ju tipsa lite om vad som är fel. Originalsäkringarna låg på 3.5A. Juste 3.5. Jag var tidigare idag nere hos tv-meckarn i stan som har hållt på i 25 år, och han sa att han aldrig hade sett någon 3.5A säkring. Vi kom fram till att det var amerikanarnas knäppa påfund med 3.5A säkringar. Jack fick två 3.15A säkringar av han, och han fick en guldtia av mig. Nu får vi se hur det fungerar