Jag hade lite tankar ang. virtualisering. Än så länge har jag bara lekt lite lätt med det. Det normala, som jag är van vid så här långt iallafall, är att det egentligen är två saker som inte helt och hållet har med varandra att göra.
1. Att köra den ena miljön inuti den andra exekveringsmässigt.
2. Att hosta den virtuella miljön som en fil på disken i värdmiljön.
Rent teoretiskt skulle punkt två inte vara nödvändigt för punkt ett. Den virtuella miljön skulle mycket väl kunna ligga på en egen partition, men ändå köras inifrån värdmiljön. Kanske finns denna möjlighet i alla såna system, jag vet inte. Det jag har kört hittils är VirtualBox som jag direkt fattat tycke för. Men sådana här inställningar har jag ännu inte kommit till...
Mina frågeställningar är då:
Är det någon som jobbat lite mera med sånt här och vet vad som går att göra och i vilka system?
Går det att kopiera en partition till en diskfil och sedan köra den virtuellt?
Mitt egentliga behov är att jag har en utvecklingsmiljö, i själva verket en fullständig installation i Win-miljö, som jag vill uppgradera. Problemet är att jag måste ha den gamla miljön kvar under en övergångsperiod. Min tanke var då att kunna gjort en kopia på den befintliga systempartitionen som en virtuell diskfil, och sedan kört den virtuellt. Efter att man tagit ut kopian så avinstallerar man den gamla miljön och installer den nya, alternativt kör en uppgradering. När man sedan, efter ett tag, känner sig säker på den nya miljön så är det bara att skrota den virtuella miljön helt och hållet.
Varför då inte installera båda miljöerna samtidigt i en fysisk installation, kanske någon frågar sig?
Jo, därför att en del utvecklingsmiljöer på PC inte alltid klarar av att ha flera parallella installationer. Och klarar dom det, så är risken mycket större för sammanblandningar på antingen själva utvecklingsverktygen eller på installerade plugins eller bibliotek.
Virtualisering och diskar
Jag kör VMWare workstation - gratis att ladda ner från VMWares hemsida.
Finns verktyg att köra på din windowsinstallation som packar ihop den till en image-fil som du sedan kan starta upp i din VMWare workstation.
Det är ingen egen hypervisor utan man kör den som en applikation uppe på exempelvis windows - med de för- respektive nackdelar som detta medför.
Finns verktyg att köra på din windowsinstallation som packar ihop den till en image-fil som du sedan kan starta upp i din VMWare workstation.
Det är ingen egen hypervisor utan man kör den som en applikation uppe på exempelvis windows - med de för- respektive nackdelar som detta medför.
Jag har nästan inte alls pysslat med virtualisering, men har testat DSL i Embedded-versionen och den kör ovanpå Qemu. Och Qemu "bootar" från en virtuell diskimage vad jag förstått.
Det är ju liksom så att den virtuella maskinen "simulerar" en disk, operativet som körs där vet inte att det inte körs på en riktig maskin. Det ser bara en vanlig disk. Så det handlar ju om vad den virtuella maskinen kan göra.
Det är ju liksom så att den virtuella maskinen "simulerar" en disk, operativet som körs där vet inte att det inte körs på en riktig maskin. Det ser bara en vanlig disk. Så det handlar ju om vad den virtuella maskinen kan göra.
Men du frågade ju "Går det att kopiera en partition till en diskfil och sedan köra den virtuellt?"... Var det inte lite onödigt att fråga det om du redan visste det? 
Jag antar då att det du EGENTLIGEN ville fråga är:
Vad finns det för enkla verktyg som kan kopiera en partition till en virtuell enhet?
Och det vet jag tyvärr inte (eftersom jag inte har gjort det).
Men det tog mig 15 sekunder att hitta denna sida:
http://www.virtualbox.org/wiki/Migrate_Windows
(Fast den verkar liksom inte innehålla hela proceduren... bara fallgroparna.)

Jag antar då att det du EGENTLIGEN ville fråga är:
Vad finns det för enkla verktyg som kan kopiera en partition till en virtuell enhet?
Och det vet jag tyvärr inte (eftersom jag inte har gjort det).
Men det tog mig 15 sekunder att hitta denna sida:
http://www.virtualbox.org/wiki/Migrate_Windows
(Fast den verkar liksom inte innehålla hela proceduren... bara fallgroparna.)