Vad kallas transformatorn jag söker?
Vad kallas transformatorn jag söker?
Hej!
Jag har en styrsignal på 0-10V DC som jag vill signalanpassa för en 5V-PIC och samtidigt skilja galvaniskt.
En liten "signal-isolations-transformator" med förhållande 1:2 borde väl fungera (ungefär som en ethernet-trafo) men vad kallas denna transformatortyp? Hittar inget hos ELFA i deras trafo-sortiment.
Vad är det jag söker och vart kan jag finna det?
Tack!
/MVH
/Tottish
Jag har en styrsignal på 0-10V DC som jag vill signalanpassa för en 5V-PIC och samtidigt skilja galvaniskt.
En liten "signal-isolations-transformator" med förhållande 1:2 borde väl fungera (ungefär som en ethernet-trafo) men vad kallas denna transformatortyp? Hittar inget hos ELFA i deras trafo-sortiment.
Vad är det jag söker och vart kan jag finna det?
Tack!
/MVH
/Tottish
- Schnegelwerfer
Transformatortypen kallas "Pulstransformator", men det kommer inte att fungera i din applikation. Hur hade du tänkt överföra likspänning över transformatiorn?
En variant är att göra om 0-10V-signalen till PWM och överföra den via en optokopplare. Bakom optokopplaren kan du lågpassfiltrera och buffra med en OP för att få 0-5V in till PICen.
Det finns även linjära optokopplare för att isolera strömslingor, sådana borde du kunna använda.
En variant är att göra om 0-10V-signalen till PWM och överföra den via en optokopplare. Bakom optokopplaren kan du lågpassfiltrera och buffra med en OP för att få 0-5V in till PICen.
Det finns även linjära optokopplare för att isolera strömslingor, sådana borde du kunna använda.
OK, tack.
Trodde i min enfald att man kunde göra en transformator med dubbelt så många varv på sekundären som på primären och därmed få ett hyffsat linjärt 1:2-förhållande på signalen men så är alltså inte fallet?
Då måste jag väl snegla på andra lösningar då. Ditt förslag lät ju ganska bökigt men det kanske är det enklaste.... hmmm
Tack för infon!
MVH
/Tottish
Trodde i min enfald att man kunde göra en transformator med dubbelt så många varv på sekundären som på primären och därmed få ett hyffsat linjärt 1:2-förhållande på signalen men så är alltså inte fallet?
Då måste jag väl snegla på andra lösningar då. Ditt förslag lät ju ganska bökigt men det kanske är det enklaste.... hmmm
Tack för infon!
MVH
/Tottish
Det finns faktisk ett par analoga optokopplare som kan användas, läs databladet.
Edit: fixade länken, idiotiska ELFA hade ju länkat till NYA hemsidan som ju suger hundballe.
Edit: fixade länken, idiotiska ELFA hade ju länkat till NYA hemsidan som ju suger hundballe.
Senast redigerad av Icecap 25 november 2008, 13:22:58, redigerad totalt 1 gång.
Ser mycket bra ut de där Icecap! Kollade faktiskt in de analoga optokopplarna på ELFAs hemsida innan jag började fundera kring en trafo-lösning. Kollade dock inte i databladen utan "vände i dörren" när jag såg att det stod "CTR=85-115%" (EDIT: Trodde alltså att detta var toleransintervallet) i ELFAs listning. Är inte detta förstärkningsfaktorn? De kanske menar utan återkoppling...
Anyway; Tack för det Icecap, de kostar nån krona men jag tror jag kör på dem!
MVH
/Tottish
Anyway; Tack för det Icecap, de kostar nån krona men jag tror jag kör på dem!
MVH
/Tottish
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer