mikrofonförstärkare
mikrofonförstärkare
Jag har köpt två trådlösa mikrofoner som ungarna ska få i julklapp och nu har jag tänkt fixa en liten förstärkare som dom kan koppla in dom på.
Det ja hade tänkt var att ta ett par datorhögtalare jag har som det är helt ok ljud i och bygga på två mikrofoningångar på dom. Bra vore om dom kan koppla på en mp3spelare samtidigt också,
Jag provade att koppla på en av mikrofonmottagarna på ingången på högtalarna, det funka men man fick ha volymen på max och fick inte nån vidare volym.
Hur skulle jag enkelt kunna lösa det så jag får dom funktioner jag vill ha?
Behöver jag ha en mikrofonförstärkare före högtalarnas inbyggda förstärkare?
Kommer det funka med tre signaler in samtidigt. 2xmic + mp3?
Länkar till likadan mikrofon på ebay.
mikrofonerna
Det ja hade tänkt var att ta ett par datorhögtalare jag har som det är helt ok ljud i och bygga på två mikrofoningångar på dom. Bra vore om dom kan koppla på en mp3spelare samtidigt också,
Jag provade att koppla på en av mikrofonmottagarna på ingången på högtalarna, det funka men man fick ha volymen på max och fick inte nån vidare volym.
Hur skulle jag enkelt kunna lösa det så jag får dom funktioner jag vill ha?
Behöver jag ha en mikrofonförstärkare före högtalarnas inbyggda förstärkare?
Kommer det funka med tre signaler in samtidigt. 2xmic + mp3?
Länkar till likadan mikrofon på ebay.
mikrofonerna
Högtalarna är byggda för LINE-nivå (600 mV har jag för mig man brukar räkna med), mikrofoner brukar ha en utsignal kring 10 mV. Du behöver alltså en förförstärkare först.
Ska du sen koppla ihop flera källor behöver du ett mixersteg.
Jag skulle nog råda till att köpa en färdig mixer, det finns en hel del enkla för två mikrofoner och en linjeingång. Brukar oftast kallas karaokemixer.
ex. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19196867
Ska du sen koppla ihop flera källor behöver du ett mixersteg.
Jag skulle nog råda till att köpa en färdig mixer, det finns en hel del enkla för två mikrofoner och en linjeingång. Brukar oftast kallas karaokemixer.
ex. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19196867
Prova att koppla ihop alla med varsin potentiometer för att kunna ändra volymen. Ytterligare kanske du behöver en summaförstärkare vilket görs enkelt med en operationsförstärkare. Men då springer det lätt iväg i kostnad för strömförsörjning, bättre är om du fixar det med enkelmatning.
Läs på lite om operationsförstärkare så hittar du säkert alla svar.
Läs på lite om operationsförstärkare så hittar du säkert alla svar.
Om man tittar på den han länkade till så är det små mottagare som har en 1/4-tums telepropp på sig. Då är det med största sannolikhet miknivå på grejerna (för att man helt enkelt ska kunna plugga in dem i valfri mikingång).
Nähä vad konstigt det blev när sista inlägget togs bort samtidigt som
jag skrev mitt... Och eftersom jag inte fick citera de sista så är det ingen som har nån aning om vad jag kommenterar...
Nähä vad konstigt det blev när sista inlägget togs bort samtidigt som
jag skrev mitt... Och eftersom jag inte fick citera de sista så är det ingen som har nån aning om vad jag kommenterar...