FM antennförstärkare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

FM antennförstärkare.

Inlägg av newbadboy »

Hallå. Vill bygga en antennförstärkare för FM bandet. Hittat ett schema som jag önskar kommentarer om alt andra bättre kretsar.

http://www.elecfree.com/circuit/radio_f ... -by-c2570/
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den funkar och det finns massor av andra kolla även på mar01 och liknande icförstärkare

det du kan behöva tänka på är om den skall ha begränsad bandbredd eller inte ?
xxargs

Inlägg av xxargs »

mar1,2,3, Mav11 etc. enchipsförstärkare så är nästa allt redan inbyggt.

Det man får tänka på är att dessa kretsar är väldigt bredbandiga så man behöver både ingångsfilter och framförallt utgångsfilter så att förstärkaren bara förstärker i avsedd frekvensområde.

Det finns så många olika filterdesigprogramvaror och RF-simuleringsprogram på Internet, både kommersiella och av shareware/opensource-typ att det inte fins någon orsak att slarva med detta - speciellt inte om utgången är tänkt att kopplas till antenn - men även ingången behöver filtreras så att transistorn inte behöver slåss med starka signaler på frekvenser långt utanför avsedd band (som GSM-telefon) då detta kan ge intermodulation mm.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

hmm ok....

Det är alltså till mottagning den skall användas. Inte till att sända FM. Jag har svag radio mottagning där jag bor

ingången till förstärkaren skall kopplas till vad jag kallar en T-antenn utgången skall kopplas direkt till min Hraman Kardon reciever.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är inte säkert att det hjälper med en antennförstärkare, möjligen en mycket lågbrusig sådan. I så fall är nog inte de föreslagna MAR de mest lämpade.

Börja med att förbättra din antenn.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

det är tyvärr det jag gjort. Visst hade jag kunnat klättra upp på taket och sätte en rundstrålande eller vad de heter men det är inget jag e sugen på i första hand
xxargs

Inlägg av xxargs »

Precis bättre antennläge och bättre antenn är den första åtgärden - antennförstärkaren roll är enbart att med sin eventuella lägre brusfaktor än mottagrens brusfaktor vinna en eller ett par dB signalbrusförhållande samt kompensera för dämpningen i den använda antennkabeln.

Finns det ingen bra signal in till antennförstärkaren så kan den inte göra något åt detta utan det är 'skit in, skit ut'...

Är mottagaringång redan från början väldigt bra (låg brusfaktor) så får man ingen vinst med antennförstärkare förutom just kompensera för kabeldämpningen - ibland så blir det tom. sämre då antennförstärkaren kanske har sämre storsignalegenskaper än mottagaren med sin filtrerade ingång och skapar intermodulation som når ned till FM-bandet - vilket kan hända om man har starka signaler på andra frekvenser i närheten (vara grannen som radioamatör är det mest kända 'felkällan', tycker en del... men i verkligheten är en kombination av GSM, polis, Tetra , TV och olika landmobilradiosändare i närheten från säkerhetsföretag, lastbilar och taxiverksamhet)
einar

Inlägg av einar »

Trycker mej in i den här tråden om det inte gör så mycket. Hur ska en bra antenn se ut till vanliga FM-radion (88-108MHz) som ska sitta utomhus? Och duger det med vanlig TV-antennkabel som antennkabel till radio?
peter555

Inlägg av peter555 »

Här finns lite exempel:

http://www.kyes.com/antenna/antennatype ... types.html

TV-kabeln duger utmärkt.
einar

Inlägg av einar »

Då ska vi se om jag kan någonting om antenner. Om jag skulle bygga en sån här http://www.kyes.com/antenna/rabbitear.html "rabbit ear" antenn som såg enkel ut att bygga, ska ena sprötet vara jordat och det andra till antennen? Och ska våglängden vara totala bredden eller per spröt? Sen sista frågan, är det en bra antenntyp att satsa på om man sätter den uppe på taket på ett tvåvåningshus ute på landet?
sa2avr

Inlägg av sa2avr »

Någon typ av riktantenn med så mycket antennvinst som möjligt.
T.ex en Yagi.
Behöver du ta in signaler från flera master/sändare i olika vädersträck får man sätta en rotor på den.
Använd sedan en så kort och grov kabel som möjligt ner från antennen för att undvika dämpning. Minst 1,1 mm kärna.

Ett tips ta din gamla VHF-tvantenn som ändå är oanvänbar efter digitaltvövergången och bygg om den för att passa rundradiobandet.
Sök på nätet efter ritningar och mått.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

suck det blir bara värre värre
Pudde

Inlägg av Pudde »

Nackdelen med antennförstärkare är att dom också förstärker störningar.Billiga antennfröstärkare typ byggsatser brukar vara av rätt låg kvalitet och förstärka inom ett stort frekvens område ,vilket kan bidra till och kan orsaka störningar .
xxargs

Inlägg av xxargs »

hur låter det idag - är det bara lätt väs i stereomottagningen så kanske det räcker med bara 10 dB förbättring vilket en omflyttning av befintlig antenn kan ge, annars större antenn och bättre läge för den...

kolla med en annan stereommottagare för att se om det är någon större skillnad i känslighet...

är det knappt hörbart så är det mycket värre att fixa...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

newbadboy skrev:suck det blir bara värre värre
och vad hadde du förväntad dig på detta forumet :lol: :wink:

men håller med dom innan, börja med antennen om det är vad du beskriver
Skriv svar