Fjärrstart av dieselvärmare i personbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bumpe

Fjärrstart av dieselvärmare i personbil

Inlägg av Bumpe »

Hej gott folk!
Har förskingrat en dieselvärmare från jobbet, men saknar timer/tidur till den.
Är inne på fjärrstart med liten kontroll i stil med Bild
Off knappen behövs egentligen inte heller...

Alltså en fjärrkontroll som ger ut en liten ström för att dra ett tidrelä. Kort puls aktiverar relät i viss tid, t.ex 30 min...

Grejjen är den att det ska vara en timer eller fjärrstyrt så jag slipper gå ut iförd kalsonger och tofflor i snön. Knapp i bilen är alltså inte ett alternativ för då kan jag lika gärna starta bilen och låta den stå på tomgång en halvtimme så är den varm...

Behöver inte gå kilometervis men 20-50 meter ifrån på en parkering räcker. Kan sticka ut huvet och trycka på knappen så den behöver inte gå genom vägar heller.

Har ni några ideer? Kan löda och löser delen med reläer och annat till värmaren.

MVH Hampus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ebay Item number: 350129171896

eller kolla vad han har mera för något
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Vad är det för värmare, går den att köra utan tidur?

Varför jag undrar är för jag jag jobbar i mellan åt med Webasto och
Ebersprecher värmarna som sitter orginal i vw och audi bilrna.
Och dom startar inte om dom inte har canbus kommunikation med
extra tidur eller bilens styrdon. Har själv letat info efter jag själv har
en eber som jag vill ha tidur till och ett orginal kostar 5-7000kr,
Tänkte då bygga ett själv men jag vet inte vad bilen snackar med
värmaren om för att starta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lämna tillbaka den kan ju vara en bra ide.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Kricka: Enligt el-schema så vill den ha +12v på nåt visst stift för att starta. Finns diagnoskablar till den men tror den ska starta utan dessa inkopplade...
Det är en eber-sprakare från en MB sprinter eller om det var en vito.

Danei: Det är kabelbrott inne i enheten till några saker = Byte komplett värmarenhet. Inte en ny värmare alltså utan en kasserad. Jag har lödkolv så vi kommer nog överens.

Grym: Den verkade jävligt vettig. Finns ju kanaler för centrallås. Eller som det heter på bilens modersmål: Zentralverriegeln
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

kricka: App app app! Eberspächer heter det.
Sprecher... tänk att det välkända smeknamnet "sprakare" kommer från ett felaktigt uttal. :P
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

kricka:

Du menar alltså att det sitter Eberspächer orginal i audi? Hur kommer det sig att dom vill ha över 20000:- för att sätta in en på berners?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Var väl en 12 år sen jag jobbade med bensin/dieselvärmare, men på den tiden var det en ganska lättutlistad kommunikation för att starta, speciellt på tidurskontakten.

Lär väl ha hänt en del sen dess kanske, men det borde ju gå att få en kopia av rätt sida i servicemanualen om man ber generalagenten snällt ?

..Om ni nån gång hittar en webastovärmare med en minicall inkopplad, och i minicallens batterifack ligger det ett verokort med hålmonterade komponenter på, då är det jag som byggt den hehe.. byggde väl nåt hundratal sådana innan vi gjorde riktiga PCB'er osv..
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Jsdujolo2: Ja det sitter DIESEL värmare originalmonterat i 99% av alla moderna dieslar... Bensinvärmare är aldrig originalmonterat. Har jobbat på VAG (audi ingår i den koncernen) och numera har nästan alla det originalmonterat. De flesta är dock utan parkerings-läge. Alltså den värmer bara när motorn är igång och kan inte startas separat. Men nog sitter det en värmare där någon stans...

Glenn: Jag jobbar på mercedes och enligt våra scheman så startas den av att den får 12v+ på ett stift. Finns även ett stift till för separat strömbrytare eller annat sätt att starta på...

Hittils bara ett tips på min fråga egentligen...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Anledningen att man har originalmonterade dieselvärmare numera är ju att här i kalla norden finns det inte tillräckligt med överskottsvärme att värma kupén med på en modern diesel, därför har man löst det så.

Det framgick dock inte i din fråga att det gällde en originalmonterad värmare, som då troligen har ett speciellt styrkort, och som dessutom troligen är specifikt för om inte bilen, iaf bilkoncernen.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag har några trådlösa 2,4 GHz universalkort. Bygg in ett i en låda och sätt dit en knapp så har du har gjort dig en fjärr. Dessutom dubbelriktad kommunikation så du kan få en bekräftelse på att signalen kom fram. Räckvidd 20-60 meter.

Bild
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

sdujolo2: Tråden handlar om Diesel värmare, och 99% av alla Audi
diesel bilar har tillsatsvärmare.

Förr var det Eberspächer i VW och Audi. Men nu är det Webasto.
Har försökt med dom gammla orginal värmarna som bara behöver
batteri +12v, Signal från tändningslåset (K15) +12v och signal från '
temp sensor. Bara lägga på allt. Men dom startar inte utan signal
från bilens styrdon. Och även om man har värmaren monterad i
bilen så kostar tidur 6-8000kr och fjärrkonroll 5-6000kr till.
Och så skönt är det inte med värme i bilen.

Glenn: Inte bara att det är dåligt med överskottsvärme i dagens
diesel bilar. Dom blir ju nästan aldrig varma.

Nu blev jag sugen på att försöka få min värmare med fjärrkontroll igen.
Ska ge mig på den i morron igen när jag slutar jobbet, Tur att man
jobbar på en VAG verkstad, Måste stå någonstans vad för data som skickas i mellan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bumpe, prova att dra igång värmaren manuellt, funkar det via en ingång så är det inga problem

radio var länkad innan, ett tidrelä bygger man mycket lätt för 30minuter och vill du ha ett 12v tidur så modifierar man clas i sjöns elektroniska för 49kr till 12v mycket lätt
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

Jag har en 2007 audi diesel och på berners sa man att det inte fanns någon värmare utan att audi löst det på annat sätt och att en värmare skulle kosta över 20000:- att sätta in. Men jag skulle inte bli förvånad om dom har fel det är ju inte första gången:P Om det ni säger stämmer är det bara in men can loggern och lista ut vad som behövs för att styra den:D
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

thepirateboy: Kostar hur mkt?
Grym: Detta låter intressant! Vilket relä och hur?

MVH
Skriv svar