Hur fungerar bromsar med BLDC motorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Hur fungerar bromsar med BLDC motorer?

Inlägg av PeotryD »

Tjipp tjopp.
Har funderat lite på hur en broms som agerar som generator fungerar?
Förstår hur det fungerar om man slår bromsen helt till, eller ej har den aktiverad.

Kravspec för fråga:
Ström får ej kopplas in, BLDC motorn måste agera generator.

Hur gör de i bilar där man laddar batterierna och man bromsar olika hårt?
Krävs det alltid en variabel växellåda för att sköta detta? Eller går det att på elektronisk väg, ta ut olika mycket i en generator och reglera motståndet på det sättet?

Bakgrund:
Skulle vara kul med en motions cykel där manladdade något?:-), inte som de är idag, bara en broms och det enda man åstadkommer är värme, mycket otillfredställande för en el-mäniska :-P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du avser att trampa en generator är det en sak som står fast:
Energin ska bort på något vis.

Du kan använda den till att ladda en ackumulator eller du kan elda upp den i några motstånd, det senaste är enklast och det första kräver en del elektronik.

Vill du ha variable bromsning är det "bara" att reglera effekten som man tar ur generatorn, detta kan göras med PWM t.ex.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Coolt, det var det svaret jag hoppades på!!!:-)

Som excempel funderade jag på just det, om man kunde reglera (tramp)motstådet i en generator med t.ex. reglerbart motstånd.....!!

Bara att engagera sig i att bygga en omvandlare då!!!:-)

Perfa, tackar för snabba svaret, då är min helg räddad:-P

[Edit]
Ändrar delar av meddeladet så folk dels kan förstå vad jag skrivit, och dels inte inser vilken virr-pelle man är.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte lättare med en separat magnetiserad. Typ bilgenerator.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du kan ju även göra så att du kan ansluta fler / färre motstånd efter vad du vill ha.

Tex kan du ha en gammal bilgenerator och ansluta 12V lampor till. Gissar att 200 - 1000W kan vara bra. Allt du behöver är ju ett gäng med strömbrytare på "styret".

Att köpa effektmotstånd är ganska dyrt. Men en glödlampa för bil eller spotlight är ... ok, inte alls lika noggrann ... men mycket mycket billigare.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

En sak till ... med en volt + amper mätare kan du få mycket noggranna mätningar av hur start du är. Volt-mätaren är ju billig. Amper mätaren är dyrare men det går ganska lätt att trixa till det även där.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En sak man ska ha klart för sig: det är en hel del effekt faktisk.

Är man tränat kan man alstra ganska många Watt, det kan komma upp i närheten av 700W iaf. under kortare tid och det är mycket att "elda upp".

Av den anledning är en bilgenerator inte så dum men den kanske faller på just "Ström får ej kopplas in, BLDC motorn måste agera generator."

Och ska man ladda ett batteri (här avser vi en bilackumulator) ska man dimensionera efter upp emot 50A vilket är mycket om man ska styra laddningen eller rättare effektförbruket (= belastningen).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En Jag tolkade det mest som att den inte fick förbruka energi. Dessutom tror jag att en bilgenerator ofta kommer igång själv. Med en trave H4 lampor och ställbar "laddnignsregulator" så blir det vad han vill ha.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag ahdde nog börjat med en bilgenerator , ett litet 12v batteri och en motstånd för att dumpa överskotts energi
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tror det är svårt att växla upp så mycket så att en bilgenerator börjar ladda.

Det behövs en BLDC med många poler så man får ner varvtalet.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vet inte vad en bilgenerator beöver för rpm men ett vanligt 28" cykelhjul som generatorns axel ligger dikt ann mot bör ju funka? Kanske att man få preparera lite med sandpapper på generatorns axel.

Tyvärr kommer ju el:en ut från detta att vara allt annat är stabil, ren och fin. Vill man bara få ljus från glödlampor är det inget problem med annars sak det till omfattande elektronik för att omforma upp till 1000W.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Fantastiskt många sköna ideer!:-)

Det jag hopades kunna göra var att ta ut olika mycket moment, vid t.ex. samma varvtal.
Många gånger när man tränar, vill man bara höja motståndet, men inte tramp takten, samtidigt som man ibland vill höjja tramp takten, men måste då för att orka sänka det bromsande momentet.

Mycket intressant med bilgenerator, men jag kan då inte kontrollera momentet.

Testade!
Jag tog fram min modellmotor för elflygplan igår, testade att kortsluta alla kablarna mot varandra och man kände hur mycket trögare det gick, mycket spännande:-)

Jag snurrade dock bara med fingrarna, och upplevde att det gick kanske 25% trögare med kortslutna ledningar.

Det känns riktigt spännande att bygga en BLDC generator där man tar ut olika effekt från faktiskt...Måste söka lite på detta....
men känns som man behöver kondensatorer, och spolar för att få en hyfsad likspänning, sedan en krets för switchat från elfa...., för att hålla det på en korrekt laddspännings nivå....
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Vanliga bilgeneratorer kräver magnetiseringsström för att ladda... Börjar ladda vid ett motorvarvtal på ca 500rpm om den är frisk och det inte är en högvarvig motor...
Brukar kunna vara förhållandet 5cm remskiva på generatorn och 15-20cm på vevaxeln.
För att ta ut några 700W 60A ca så krävs en ganska stor generator (lämpligtvis från en dieselbil) och ett varvtal på motsvarande ca 1500 motor rpm...
Stor generator och lite varv är ju lättare att bygga än tvärt om.
Går inte en V-belt rem in på fälgbanan på ett vanligt cykelhjul?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Konstant ström = konstant moment. Du behöver alltså en ställbar konstantströmsregulator att koppla in mellan + och - om du använder en vanlig DC-motor. Jag vete sjutton hur det blir med en BLDC... :humm:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I en bilgenerator styr du momentet med strömmen genom fältlindningen. Det är så du bestämmer hur mycket den laddar. Nackdelen är att du måste ha ström igenom fältlindningen för att få moment.
Skriv svar