Kommunikation, enkel sändare och mottagare för avstånd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Virr3

Kommunikation, enkel sändare och mottagare för avstånd

Inlägg av Virr3 »

Jag har en ny idé som jag gärna skulle vilja genomföra, men skulle behöva lite tips och inspiration.

Det är så att jag är i behov av en liten sändare och mottagare, som när de skiljs ett visst avstånd ifrån varandra ger ifrån sig ett pipande ljud.

Jag har funderat på liknande saker i vardagen som använder sig av teknik med liknande funktion, t.ex. Advanced key, som bmw har i som tillval i sina nya modeller, där bilen låser sig när nyckeln når en viss radie från bilen.

Det vore väldigt bra om jag kunde få detta energisnålt och i liten storlek.
Med egen strömförsörjning.

/ Virre
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det finns några 2.4Ghz chip som kan fås med positionering.

Denna har det inte, men signalstyrkan borde räcka för att mäta avståndet hyffsat.

Du får allt du behöver i det paketet.
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Kolla elfa-katalogen http://www.elfa.se

Sök på t.ex. ARF09 så får du upp ett gäng rätt så billiga färdiga sändar/mottagarmoduler.

Man kan väl tänka sig den funktionen du är ute efter på så vis att sändaren skickar en "nyckel" till mottagren med jämna mellanrum. Sålänge mottagaren "hör" denna nyckel är allt OK. När mottagen inte längre tar emot någon nyckel (vilket uppstår när signalen är svag pga avstånd) så får den vidtaga den åtgärd som önskas.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns såna här färdiga att köpa, jag har sett dom i någon av alla otaliga kataloger typ teknikmagasinet, clas ohlsson, kjell.

Man kunde dels ha dom till handväskan dels till barnen för att få en varning när dom kommer för långt bort.
Skriv svar