System.out.print("Hello svenska elektronikForumet")
Jag håller på att lära mig MPLAB och asssembler som är sjukt kul. Vi håller på att programmera PIC16F876A, grejen är att vår lärare har designat en egen krets där vi har alla komponeter.
Jag vill leka med MPLAB och programmera PIC16F876A men jag har inte kortet vi använder i skolan och det finns inte att göra.
Finns det någon simulator i MPLAB som man kan köra, en simulator för PIC16F876A kanske?. Så att man kan programmera lite hemma.
MPSIM.
De delar jag använder mest är "Stopwatch" (för att mäta körtider) och
"Watch" (för att bevaka olika register). Tillsammans med "breakpoint",
så klart. Glöm inte heller att ange den hastighet som du vill simulera,
annars blir sannolikt tiderna i "Stopwatch" ganska fel...
Några knappar dyker upp. Du kan stega dig genom programmet med "Step Into" eller köra programmet. Högerklicka på en rad och tryck på "Set Breakpoint" så kommer programmet att stanna där när du kör. Du kan se variablers aktuella värden. Det finns en stor mängd funktioner. Läs i hjälpen eller sök på nätet.
Ja, jag verkar sjukt lat. jag orkar inte skriva några meningar som förklara, medan min avatar verkar ha ätit hundra kilo fläskkött och har gått elektroingenjör utbildningen i LTH. Visst. jag ska leta vidare. ska sluta fråga komplexa frågor. Jag har inte googlat om det jag har om detta innan jag börjar skriva här.(sarkasm) testa googla det. sodjan
SHUMAcupcake: det där är ju inte så trevligt. Du verkar ha en väldigt märklig attityd, du förväntar dig att alla ska leverera alla svar på silverfat till dig, utan att göra den minsta lilla efterforskning själv. Dessutom behagar du vara otrevlig. Att du inte skäms.
För övrigt stavas det "retard", om det var det engelska ordet du var ute efter. Och så heter det "på detta forum", inte "i denna forum".