Eltandborste

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olalu

Eltandborste

Inlägg av olalu »

Hej!

Min eltandborste, Braun, har blivit väldigt trött, så jag öppnade den för att byta batteri. Men, batteriet i den var av en sort som jag aldrig tidigare sett. Det hade samma diameter som att vanligt AA men var ungefär 7 mm kortare. Någon därute som vet vilken sorts batterier Braun använder i sina eltandborstar och eventuellt var man kan få tag i sådana.

Tack på förhand[/b]
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

KOLLA HÄR

Det finns 4/5 långa AA, 2/3 långa AA osv
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har också en samling trötta tandborstar.

Hur fick du upp den utan att demolera skalet ?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det står i manualen exakt hur du gör för att öppna tandborsten (Sedan får man limma ihop den, tanken är att man ska kunna återvinna batteriet utan att behöva slänga hela tandborsten i batteriåtervinningen)

På min tandborste så finns det en ring i botten med 2 jack i. (runt laddarhålet).
Under laddaren (om du vänder den uppochnedpå) så finns det en sarg, den sargen sätter man i de 2 jacken och vrider ungefär som att du skruvar ut en skruv.

Det står som sagt i manualen hur man gör för att öppna den (titta på återvinning m.m.).
peter555

Inlägg av peter555 »

Där ser man, jag får prova det vid tillfälle.

Jag brukar aldrig ha något att lämna till någon återvinning så jag är inte van att läsa det kapitlet. :)
olalu

Inlägg av olalu »

peter555 skrev:Jag har också en samling trötta tandborstar.

Hur fick du upp den utan att demolera skalet ?

Braun professional har på baksidan av ladddaren en tapp som har samma form som "laddartappen". Den används för att vrida ett bajonettlås innanför bottenplattan. Bottenplattan tätas med en O-ring. I bottenplattan sitter sekundärlindningen för laddaren och trådarna från den ska man vara försiktig med, de är MYCKET tunna. I toppen på maskinen sitter en plastbricka som tätar mot en gummidamask. Peta den brickan uppåt och ta bort den, sedan kan du trycka ut inkromet bakåt och få ut en tämligen futuristisk skapelse. Där finns batteriet m.m.
Nu är det så att 4/5 AA är något för tjockt, så det går inte att använda. Jag har försökt, så förslag på batterier mottages tacksamt.

// O
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Bredd, höjd, kapacitet, spänning, typ?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Min braun dog också men efter att ha fått isär den och laddat batteriet med en "riktig" laddare så fungerar den prima igen. Troligen var det glapp i den.

En kul grej är att det knäpper i eltandborsten så fort den inte står på laddaren. Samma är det på sambons som inte är meckad med (ännu ;) )

För att få isär skiten så vrider man bara på botten och sen är det bara att trycka ur med piggen som ska gå in i själva borsten.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag har tre st. och det knäpper i alla, skulle vara skoj att veta vad det är för något :?: (som knäpper)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tandtroll som inte kommer ut? :lol:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

OK... men om man har en braun hur är det man ska göra för att få ut batteriet? :D *PÅ SKOJ*

Inte kan dom ha byggt ett helt eget batteri bara för detta, måste ju vara superdyrt för dom. Kan det inte vara så att olika fabriker är olika bra på att göra batterier i exakt storlek.

Är man riktigt full i fan så kan man ju pimpa tandborsten med ett mycket större batteri och ett förlängt grepp. Vem är först med en två hands tandborste med turbo och 150 timmars drift tid?
olalu

Inlägg av olalu »

PHermansson skrev:Bredd, höjd, kapacitet, spänning, typ?
Längd 42 mm
Diameter 14 mm
1,2 v

// O
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Är du säker? Min Braun hade två seriekopplade 1,2 I samma hylsa. Hittade likadana hos en lokal TV-reparatör.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

http://www.kjell.com/?item=32004
diameter 14,4 mm skala av plasten så passar det väl?
olalu

Inlägg av olalu »

Nja, det är nog snarare så att jag inte har varit tillräckligt uppmärksam; det batteri som jag köpte var inte något 4/5AA utan ett 4/5A med en diameter på 16,5 mm (plasten inkluderad).

Då blir det lite´ svårt att klämma in i ett utrymme avpassat för ett 4/5 AA.

Sorry, men jag får leta rätt på rätt batteri.

Återkommer!

// O
Skriv svar