Kretslösningar med elektronrör, ej audio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Magnus Börjesson

Kretslösningar med elektronrör, ej audio.

Inlägg av Magnus Börjesson »

Hej

Någon som vet nåt bra ställe att få tag på lite tips på olika kretsar realiserade med hjälp av elektronrör? Eller om det finns ågon rörguru här som skulle kunna svara på mina dumma frågor. SKulle helst vilja försöka klura ut svaret själv för det är ju så man lär sig. Men jag behöver en guide.

Egentligen är det inte någon komplicerad sak jag vill åstadkomma. Jag vill kunna switcha 12 volt av och på i 10-200 Hz ungefär, något högre spänning skulle också funka, men över 50 volt är nog en dum idé. Strömmen som krävs borde ligga på ungefär 1A och det är en spole som ska matas. Som insignal har jag en signal som går mellan jord och -12 volt. Skulle kunna köra jord och 12 volt också, en just nu är det positiv jord som gäller.

För de som orkat läsa såhär långt så börjar det nog verka som om det är en rörbaserad elektronisk tändning jag är ute efter. Mycket riktigt, det är precis vad jag vill bygga och jag har en enligt mig hyfsad anledning till varför jag vill ha just detta.

Någon som kan ge mig några vägledande ord eller rent av har en lösning på problemet?

MVH Magnus
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Varför ska detta problem lösas med omodern teknik ? (rör)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tror det blir ett svårlöst problem med så låga spänningar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att kunde "switcha" med rörteknologi och under 50V???

Lycka till, efter vad jag vet är det helt enkelt inte möjligt!

Anledningen till att rör vanligvis jobbar med runt 180-200V i anodspänning är deras begränsade ledningsförmåga... vilket är just vad som gör switchning "omöjlig" och då definitivt med så låg spänning som under 50V.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vore högst intressant att veta varför det ska vara rörteknologi till en sån här sak :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Lite retro över det hela. Rör kan switcha betydligt högre effekter än halvledare men det verkar lite opraktiskt.

När man ska starta bilen, Ska bara värma röret :D , blir som en förkammardiesel.

Kanske en thyratron isf en tyristor i en tyristor tändning.

Skruva fast en rörsockel på en Biltema tändning, skulle se chickt ut.

Protte
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rör kan hantera stora effekter men då handlar det ofta om stora spänning men lägre strömmar. Ska du generera pulser med hög ström får du använda transformator eller parallellkoppla ett gäng rör som hanterar större strömmar.
6AS7G hanterar uppemot 125mA
6S33S klarar en katodström på 600mA
EL509 tror jag klarar uppemot 1A

Alla rören är regulatorrör som är gjorda för att hantera (relativt) stora likströmmar.
Magnus Börjesson

Det vet väl alla att rör låter bättre. Kommer bli mycket skönare sång i motorn.

Nä, jag vill göra det för jag vill helt enkelt. Magnetändning kan ju vara ett vettigare val, men detta är endast till för att jag vill vara fullständigt vansinnig och använda teknik som fanns tillgänglig på 40-talet för att realisera detta. Inte konstigare än så.

Jag har sett en audioförstärkare som var byggd utan transformatorer på utgången. Men den kunde ju ändå gå mot vanliga högtalare. Funderar på om man avände en uppsättning rör för att köra upp mot säg 200 volt och en uppsättning på kanske 180 volt och helt enkelt använde skillnaden mellan dessa som drivspänning? Jag gissar bara nu förstås.

Rör kanske inte kan bryta for nog för att det ska bildas gnista i spolen ändå. Eller så kanske det blir gnista inne i röret istället? En gång.

//Magnus

Edit: Förtydligande.
Senast redigerad av Magnus Börjesson 17 november 2008, 22:49:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

INGEN på 40-talet hade rör-tändning!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Först på 2000-talet kom 40-talsteknik till bilen. :D
Ändra generator för högre spänning eller en inverter från 12V till högre spänningar. Sen får man väl ha tändspolar för 200V. Omständigt, tror knappt det blir någon succe.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

There ya go

PDF

PL5545 Application: Motor control, Ignitron firing service

Bild

Men tror inte den riktigt passar din applikation ändå... En strömpeak på 1120A dock :)
Magnus Börjesson

Eftersom radioapparaterna som fanns i bilar förr, när allt var mycket bättre :wink:, var rörbaserade med en stor extra spänningsomvandlande burk, så borde den biten vara löst. Just att använda nåt annat som tändspolar har jag varit inne på. De borde ju rimligtvis brinna upp om man matar dem med 200 volt. Å andra sidan har man ju ofta förkoppplingsmotstånd på dem ändå. Spänningsdelning är ju inget nytt.

Hade detta redan funnits i någon produktionsbil eller som eftermarknadslösning hade jag förmodligen inte frågat. Men tänk när mangår ut i bilen. Vrider på tändningen och väntar på att rören ska vara varma nog för att den ska starta. Det är ju i ett sånt läge man förstår vilket vidunder man sitter i. Nä jag förväntar mig inte att någon ska förstå. Men det vore klar kul att realisera.

//Magnus
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Spänningsdelning är inget nytt nej. Men inte så bra för verkningsgraden heller, bränner effekt i onödan. Om man tänkt använda 12V spolar blir det mycket värme i onödan.

Ska man ha rörbilar är det ett måste att exponera glödtrådarna, annars är det ingen vits. 8)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Fast förmodligen skulle de inte hålla länge ändå... speciellt på större rör glödtråden kommer att vibrera sönder ganska snabbt...

I fordon använde man oftast specialdesignade rör just för ändamålet. med tex locktalsockel eller vibrationsdämpande konstruktioner.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Var det inte vanliga rör i de vanliga rör-bilradiona?
Skriv svar