PCB-CAD i OS X?
-
- Kontakt:
PCB-CAD i OS X?
Försökte söka men utan någon riktig lycka...
Finns det något bra PCD-CAD-verktyg för Mac OS X? Har än så länge bara hittat halvdana program som funkar till 30% typ...
Finns det något bra PCD-CAD-verktyg för Mac OS X? Har än så länge bara hittat halvdana program som funkar till 30% typ...
Det självklara valet för mig har alltid vart Cadsoft Eagle.
Det fungerade bra på den tiden man fortfarande körde Windows.
Det fungerade när man gick över till Linux
Det fungerade fortfarande när man skrotade Linux och skaffade FreeBSD
Det fungerar minst lika bra i OS X, som man kör sen två år tillbaka.

Kan ju även tilläggas att det finns en gratisversion av Eagle. Den är dock begränsad till två lager och 10x8cm PCB, men det brukar räcka ganska långt ändå.
Det fungerade bra på den tiden man fortfarande körde Windows.
Det fungerade när man gick över till Linux
Det fungerade fortfarande när man skrotade Linux och skaffade FreeBSD
Det fungerar minst lika bra i OS X, som man kör sen två år tillbaka.

Kan ju även tilläggas att det finns en gratisversion av Eagle. Den är dock begränsad till två lager och 10x8cm PCB, men det brukar räcka ganska långt ändå.
-
- Kontakt:
- jonnorberg
Osmond PCB
700 pinnars gräns. Har testat det men det klarar inte scheman.
PCB Warrior
Har ej testat.
700 pinnars gräns. Har testat det men det klarar inte scheman.
PCB Warrior
Har ej testat.
Ang att skapa nya eller modifiera komonenter, Det går men det är bakvänt och krångligt, iaf enligt min hjärna.. Finns flera tutorials men man blir bara mer sur när man läser dom efterssom man inser hur krångligt det är 
En så enkel sak som att ta en befintlig komponent och flytta över en kapsling (i.e footprint) fråne n annan befintlig komponent borde ju vara enkelt, men icke, det är tokjobbigt, eller snarare, jag har inte ens lyckats

En så enkel sak som att ta en befintlig komponent och flytta över en kapsling (i.e footprint) fråne n annan befintlig komponent borde ju vara enkelt, men icke, det är tokjobbigt, eller snarare, jag har inte ens lyckats

Håller jag inte med om, kan ta exemplet du gav med att kopiera footprint steg för steg:Glenn skrev:Ang att skapa nya eller modifiera komonenter, Det går men det är bakvänt och krångligt, iaf enligt min hjärna.. Finns flera tutorials men man blir bara mer sur när man läser dom efterssom man inser hur krångligt det är
1. Öppna det blibliotek du vil kopiera fottprinten *till*.
2. Leta vad du vill kopiera under Library i "control panel" (fönstret som öppnas automatiskt när eagle öppnas)
3. Högerklicka på footprinten (eller schemasymbolen) och välj "Copy to library".
4. Fottprinten/symbolen finns nu i det öppna librarybiblioteket, välj spara eller gör övriga ändringar som önskas.
Inte särskilt svårt enligt mig, dock kanske inte självklart