Frågor kring dimensionering av nätdel till aktivt delade h

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eken

Frågor kring dimensionering av nätdel till aktivt delade h

Inlägg av eken »

Hej!

Jag tänkte bygga mig ett par aktiva högtalare. Det kommer att bli ett par 3-vägare där varje element matas av varsin förstärkare baserad på LM3886, samt ett aktivt delningsfilter. Alltså totalt tre förstärkarkretsar och ett delningsfiltret per kanal. Jag är grön på det här med elektronik och skulle behöva hjälp med att reda ut hur en nätdel för att driva dessa skulle kunna se ut.

En LM3886 bör, så vitt jag förstår, matas med +/- 35V för att ge 50W med en last på 8ohm. Delningsfiltret skall enligt manualen matas med 15V. Kan man klara sig med en stor ringkärnetrafo per högtalare, eller måste jag skaffa fyra mindre? Hur bör dessa vara dimensionerade?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det går utmärkt att använda samma trafo till alltihop. C:a 24-25V och runt 100VA borde vara lagom. Det skadar iofs inte att använda högre effekt på trafon om man vill av någon anledning/redan har en.

Med en ~100VA klarar man att en kanal spelar sinusvåg på full fräs utan problem. Det är ju iofs tre kanaler men du spelar ju musik på högtalaren antar jag? Speciellt mid och high-kanalerna kommer ha mycket lägre snittförbrukning än full effekt. Inte ens baskanalen kommer att komma i närheten av vad den drar för maxnivå sinus.

Delningsfiltret skulle du kunna mata med exempelvis LM317 och LM337-regulatorer.
Skriv svar