Sida med information om PICar eller andra micro processorer

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
VikHe

Sida med information om PICar eller andra micro processorer

Inlägg av VikHe »

Är det någon som vet en sida med lite information om olika picar ?
all möjligt, hur man programerar, kommandon, olika typer av processorer.
med andra ord en PIC FAQ :)
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

http://www.voti.nl/pic/index.html

Där finns en FAQ och en beginners guide.
VikHe

Inlägg av VikHe »

ah bra, tackar :)
Användarvisningsbild
Dix

Inlägg av Dix »

Ibland ställer folk frågor som ifall de inte har sökt själva.
Har du sökt på goggle med t ex orden
pic-kretsar ?
Sebastian
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Fast ibland hittar man inga bra sidor, och med tanke på att de flesta som håller på med pic antagligen har en hel del bra länkar så kan det gå fortare att fråga än att leta igenom en massa träffar.
Som till exempel när man söker på pic-kretsar så hittar man en massa programerare men inte så många sidor med mycket information!

Och ibland så vet man inte ens riktigt vilka sökord man ska använda och är det jättebra att kunna fråga folk som vet,till exempel om man vill veta hur man ska kontrollera hastigheten på en motor och aldrig har hört talas om pwm...
hebbe

Inlägg av hebbe »

Det är mycket lättare att lära genom att läsa tidningar eller en bok.

Själv använde jag "Allt om elektronik"-tidningar från c:a 1994 och boken "Mikrodatorteknik" av Lars Bengtsson för att lära om PIC kretsar. Boken finns i Elfa.

MPLAB är den mjukvaran från www.microchip.com man behöver för att koda i ASM och simulera programmen direkt. Dessutom kan man lära mycket genom att läsa datablad på den kretsen man arbetar med.

Det bästa om PIC på internet, tycker jag, är att titta på koden som andra programmerare skrivit. T.ex www.piclist.org.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

läs det här dokumentet och när du är klar bör du kunna programmera PIC. http://www.mdh.se/iel/kurser/le1380/jmn ... uide14.pdf
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Dix, det är inte så att du brukar skriva på Sweclockersforumet? Du låter som en av dem i alla fall. :)

Jag tycker det var en bra fråga eftersom att det är svårt att hitta på information om PICar om man inte vet exakt vad man letar efter.
VikHe

Inlägg av VikHe »

tackar så mycket för alla länkar :)
får väl hoppas att man kan lära sig nåt om PICar nu då, precis som lord_dubbdäck säger så vet man inte alltid vad man ska leta efter :)
Användarvisningsbild
Dix

Inlägg av Dix »

lord_dubbdäck skrev:Dix, det är inte så att du brukar skriva på Sweclockersforumet? Du låter som en av dem i alla fall. :)

Jag tycker det var en bra fråga eftersom att det är svårt att hitta på information om PICar om man inte vet exakt vad man letar efter.
Nix, jag brukar inte skriva där. Det finns nån där som har nicket DiX tror jag. Jag har Dixxx där men har bara skrivit 3 inlägg där.

De som söker info om t ex pic kan ju hitta i mängder på nätet. På
sajten nedan finns några infolänkar om pic. Dom har jag letat upp. En är på svenska. Jag kan lägga upp några till, kurser som finns på nätet.

F ö tänker jag själv inte satsa på pic först utan avr. Pic verkar lite begränsat
och har begränsat antal instruktioner.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

begränsat antal instruktioner? Det har nog alla :wink:

PIC är lite billigare och det finns mycket information om dom.

AVR är lite dyrare, är snabbare och har större minne.
hebbe

Inlägg av hebbe »

Dix skrev: F ö tänker jag själv inte satsa på pic först utan avr. Pic verkar lite begränsat
och har begränsat antal instruktioner.
De ungefär 100 ASM instruktioner som AVR har skrämmer mig från att orka börja läsa om den! Villken instruktion skall man välja liksom, många är dessutom lika... PIC har ju sina 33(base-line), då blir det kanske lättare att komma ihåg dom när man håller på med ASM.

Fast C-kompilatorer blir ju mycket mer effektiva när det finns fler instruktioner skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Dix

Inlägg av Dix »

De ungefär 100 ASM instruktioner som AVR har skrämmer mig från att orka börja läsa om den! Villken instruktion skall man välja liksom, många är dessutom lika... PIC har ju sina 33(base-line), då blir det kanske lättare att komma ihåg dom när man håller på med ASM.

Fast C-kompilatorer blir ju mycket mer effektiva när det finns fler instruktioner skulle jag tro.[/quote]

118 eller 130 +. Tänk så här, finns det nåt talspråk med bara 100 ord? Kanske ett språk för intellektuellt retarderade eller lågnivåtänkande. Ett språk med fler instruktioner möjliggör högre struktur även i lågnivå.

Avr är knappast till att använda i asm men vill man träna hjärnan i asm så är kanske pic bättre. Men några större program blir jobbigt att förverkliga i asm.
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

AVR-assembler har många pseudoinstruktioner. Dvs instruktioner som översätts till en annan vis assembleringen. Detta är rätt smart speciellt vid jämförelser som ofta använder sig av SUB. Då kan en instruktion med namn från jämförelsen bli mer logiskt och mer lättläst.
hebbe

Inlägg av hebbe »

Hur många instruktioner har själva processorn då?

Personligt tror jag C-programmering kräver mer av programmeraren om man vill skriva effektiva program (vet vad man gör). Och tid-kritiska applikationer går liksom inte i C.

Har man hållit mycket på med elektronik kan man överföra den kunnskapen. C-språket blir då liksom bara i vägen. Jo visst är det nog enklare att skriva större applikationer i C, fast dom applikationerna vill ju Bill Gates snart stoppa in i sitt pocket monopol ;-)
Skriv svar