Först av allt: Jag kan ingenting alls om trådlös kommunikation. Inte heller något om radioteknik (fast det kanske ingår i begreppet "trådlös kommunikation", jag vet inte).
Men, bara för att jag inte kan betyder det inte att jag inte vill lära mig. Så råkar det vara just nu, jag vill lära mig. Jag söker därför lämpliga pekare till sidor/dokumentation med grundläggande begrepp och liknande som jag kommer att behöva.
Mitt första projekt jag siktar på att göra är att ha två separata kretsar (sändare och mottagare), där mottagaren har en lysdiod som jag ska försöka tända. Det andra projektet har samma förutsättningar men istället tre lysdioder som jag ska kunna tända/släcka helt godtyckligt. Det tredje och sista projektet jag siktar på är att ha en µC på mottagarsidan, som ska prata något enkelt protokoll och utföra diverse saker jag ber den om.
Det är mina grundläggande mål så här långt. Jag måste ju börja nånstans, så det känns bäst att börja med det enklaste.
Finns det någon bra dokumentation nånstans som jag kan börja harva lite i?
Läran om trådlös konstruktion
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
-
thepirateboy
- EF Sponsor
You see, wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in New York and his head is meowing in Los Angeles. Do you understand this? And radio operates exactly the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is that there is no cat.
--Albert Einstein, when asked to describe radio.