Jag har kopplat upp en liten digital krets (som bygger på CMOS SCHMITT TRIGGER-grindar) och tänkte mäta ett par utgångar med mitt nyköpta begagnade oscilloskop. Problemet är att jag ännu inte har några probar, utan satte helt enkelt på ett par labbsladdar med ett 1MΩ motstånd i serie. Men det blev inte snyggt. Här är två resultat:

Jag har kladdat lite på bilden som ni ser (vita linjer). Jag antar nämligen att jag kan någorlunda läsa av de digitala värdena på mätpunkterna genom att kolla flankerna och dra ut dem till räta linjer... bör väl inte vara helt fel , om man nu vill kolla pulsbredd t.ex.
Meningen med denna mätning är att kolla så att Y1 och Y2 aldrig är noll samtidigt (och att det ska finnas lite marginal då båda är ett). Det är ju god marginal vid 77 Khz8 men mycket mindre vid 18.7 Khz.
Men frågan är ... det står 1MΩ, 26pF på ingången. Skulle mätresultatet vara något bättre om jag parallellkopplade en 26pF konding med ingången eller spelar det ingen roll så länge jag använder enkla sladdar utan skärm? Jag tycker att eftersom frekvensen här inte är så hemskt hög så borde det inte vara riktigt så långsamma flanker som här, oavsett kabel? Jag trodde det var först när man var uppe i flera hunda Khz som det började bli kritiskt. Eller så får jag helt enkelt gå och köpa prober... om det nu hjälper?
Mätpunkterna belastas inte av något annat än oscilloskopet.
EDIT: Oscilloskopet heter "Advance Instruments" OS1000 ... nån som har det och som har tillgång till manual?