DB-mätare med microprossor och LCD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Antooon

DB-mätare med microprossor och LCD

Inlägg av Antooon »

Tjenna... Jag har tänkt att bygga en portabel DB-mätare.
Jag har hittat en mikrofon på ebay Mikrofon Kunde inte länka till mikrofonen direkt :?

Man får en signal i volt/millivolt som sen kan jämföras med en tabell och göras till DB.

Jag vill på något sätt göra detta i en microprocessor, och sen vidare till en lcd.

Det är bara att jag inte kan eller har provat programera eller kan skriva koden som behövs.

Så om någon snäll själ kan hjälpa mig eller peka i rätt riktning så hade det varit underbart :)

Mvh Anton
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Jag skulle tipsa om att gå igenom en PIC eller AVR guide/Tutorial, men kommer nog ta några timmar av arbete och försök innan du kan göra det som du har planerat :-)
Det finns många trådar på Microprocessor delen av detta forumet hur man kan gå tillväga för att börja programmera microcontrollers. men du kommer behöva lite saker med innan du kan börjaa programmera som t.ex en programmerare och programvara. Men det hittar du säkert där med.

Men lycka till, låter som ett bra projekt annars!
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Om du vill komma igång snabbt så skippa assembler och gå direkt till C. Blinkande lysdiod och liknande brukar vara första steget...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Börja med att läsa in dig på någon uController, köp en programmerare och något att sätta processorn i för att provköra, koppla dit en lysdiod och få den att blinka. Fortsätt med en trycknapp som startar stoppar blinket, fortsätt med att knappen väljer olika blinkhastighet. sätt dit fler LED och gör någon ljuseffekt.

SEDAN är det KANSKE dags att köpa mikrofon och LCD, låter hårt men man ska krypa inan man går.

Skriv koden strukturerat med många subrutiner, huvudprogrammet ska mest bestå av subrutinanrop.

Personligen har jag inte kommit till ruta ett.

Protte
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns det någon som helst idé att lägga matematiken på utsidan i form av RMS-omvandlare och logaritmförstärkare? Eller är detta enkelt nog att göra i programvaran? (Fråga till proffsen).
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag hittar inte nånstans i texten hur många mV den går upp till, men skulle man inte kunna använda en op-amp för att förstärka signalen till 0-5V och koppla den direkt till A/D-omvandlare på µC:n?
Antooon

Inlägg av Antooon »

tack för alla snabba svar :)

får kolla lite gran på guider osv.

Jag är inte alls hemma på microprocessorer så finns det något tips om vad man ska ha för någon till detta?

Här va en text fil ja hitta om micken.Info

Har inte läst igenom den men så att där stog några värden iaf
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

tips för µController: Köp ett PicKit på exempelvis elfa. Då får du, förrutom ett par pic-processorer, programmerare/labbkort med lysdioder samt in- och utgångar. Perfekt för att börja lära sig programmera pic.

Sedan rekommenderar jag att printa ut komplett referensmanual (med alla asm OPs, banker, m.m.) till den pic-en du kommer använda.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Då får jag väl tipsa om den vägen jag gick. Köpte en wisp628 (nu wisp648) och en PIC18-processor av Sodjan här på forumet. Laddade sedan ner Microchips C-kompilator och drog igång. Mycket "smidigare" än PicKit tycker jag. Iallafall när man kommit igång.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Väldigt bra att börja med assembler enligt min mening, man får god förståelse för hur det hela fungerar om man börjar med det. Fast om du har sysslat mycket med C-programmering förut så kan det kanske vara smidigare att komma igång med det.

Men mitt tips är börja med assembler!

Angående Wisp 648 tycker jag också den är smidig, men jag har aldrig provat Pickit så jag kan inte uttala mig på den punkten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Mycket kloka svar här!
Jag bidrar med att förslå att du köper en billigare mikrofon att börja med. Om du köper en billig mikrofon för ett antal tiotal kr från Kjelle, Classe etc. och börjar labba med. När du vet hur du löser problemet köper du en dyrare mikrofon som ger dig den nogrannhet som du egentligen kräver. Du får då lite tid att ta fram en spec. på det mätfel du kan uppnå med resten av utrustningen. Istället för att köpa på dig onödigt dyra prylar i från början.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag hittade specifikationen till micen som nämns i första inlägget här:
http://www.makeitlouder.com/products_so ... chart.html

1 millivolt @ 90.0 db
1.000 Volt @ 150.0 db
10 Volts @ 170.0 db

Jag vet inte hur man skulle lösa det för att få bra upplösning från 50dB till 186dB men det känns som det kan bli ganska avancerat.
Vilket mätområde är du intresserad av?
Antooon

Inlägg av Antooon »

Det blir nog som ni tipsar om köper ett kit och börjar labba med...

Mätområdet skulle kanske ligga runt 100/110 - 150/160 Db...

Mycket tacksam för all hjälp :)
Skriv svar