PICKIT 3 ute
Re: PICKIT 3 ute
Jag köpte igår en Pickit2 programmerare, jag är super nöjd... vad mer kan man begära av en programmerare?
Snabb, liten, enkel, billig, massa lull lull som "Logic Tool" och "UART Tool"
Dessutom känns det bra att den själv känner av om målkretsen är spänningssatt via extern källa eller inte, om "inte" så spänningssätter Pickit2 automatiskt målkretsen, de andra programmerarna jag haft så måste man komma ihåg detta själv och glömmer man så jag jag inte vad som händer men något går förmodligen sönder eller tar skada.
Någon som känner till en "bättre" programmerare till i samma prisklass som pickit2?
Snabb, liten, enkel, billig, massa lull lull som "Logic Tool" och "UART Tool"
Dessutom känns det bra att den själv känner av om målkretsen är spänningssatt via extern källa eller inte, om "inte" så spänningssätter Pickit2 automatiskt målkretsen, de andra programmerarna jag haft så måste man komma ihåg detta själv och glömmer man så jag jag inte vad som händer men något går förmodligen sönder eller tar skada.
Någon som känner till en "bättre" programmerare till i samma prisklass som pickit2?
Jag har också en Pickit2 och gillar den starkt, men plötsligt förstår man ju varför det börjat poppa upp trådar om företag som säljer billiga pickit2 på senaste tiden på div elektronik och picforum hehe.
Men det finns ju många som fortfarande kör pickit (ettan alltså) och är nöjda med det, så tvåan hänger nog med ett tag till.
Men det finns ju många som fortfarande kör pickit (ettan alltså) och är nöjda med det, så tvåan hänger nog med ett tag till.
Ingen anning men PICkit3 kanske klarar kommande kretsar, i dags läget så nog modell 2 och 3 ganska lika.
Har för mig att det var lika dant med PICkit 1 och PICkit2 när 2:an kom.
Ja jag har också sett PICkit2 kopior på div elektronik sidor, vad nu det skall vara bra för när originalet kostar lika mycket och ibland mindre än kopian
Har för mig att det var lika dant med PICkit 1 och PICkit2 när 2:an kom.
Ja jag har också sett PICkit2 kopior på div elektronik sidor, vad nu det skall vara bra för när originalet kostar lika mycket och ibland mindre än kopian

Re:
Provade att köra "Troubleshoot" (bara för att testa) för PICkit2 och då skall man med en multimeter mäta lite olika spänningar, en av dem är en 12 voltsspänning, så den klarar iallafall att generera 12 volt.Marta skrev:Det hänger nog mycket på vilka spänningar den kan prestera om tvåan kommer att klara alla kretsar. PIC-18 H-serie skall ha 8 till 9 volt Vpp, detsamma gäller för alla kommande PIC-16 eftersom de har den utökade kärnan som är lågvolt även i utförande för 5V externt.
Så kommande PICar som du talar om kommer nog att stödjas med PICkit2.
Men kan PICKit2 ge MINDRE än 12V som VPP?
Det är ju DET som kan vara kruxet! Om de nyare PIC ska ha icke-över-9V som VPP kan det vara ganska besvärligt om den bara kan skicka ut 12V eller hur?
Det är ju DET som kan vara kruxet! Om de nyare PIC ska ha icke-över-9V som VPP kan det vara ganska besvärligt om den bara kan skicka ut 12V eller hur?
Ja jag tror det, om man vill spänningsätta målkretsen ifrån programmeraren kan man ju ställa ut spänningen mellan 2.5volt - 5.0volt i 0.1 volts steg ifrån PICkit2 programmet.
Så då borde det väl med annan firmware om inte annat även gå att programmera de nyare, men jag vet inte.
Du får väl vänta och se när de nya kommer.
Här finns mycket info om PICkit2 annars
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en023805
Så då borde det väl med annan firmware om inte annat även gå att programmera de nyare, men jag vet inte.
Du får väl vänta och se när de nya kommer.
Här finns mycket info om PICkit2 annars
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en023805
Men...??? Vad har spänningsmatningen att göra med VPP?
VPP är den spänning som signalerat för PIC'en att den ska gå i programmeringsläge och det är DEN spänning jag är tveksam till kan ställas.
VPP är den spänning som signalerat för PIC'en att den ska gå i programmeringsläge och det är DEN spänning jag är tveksam till kan ställas.
Jag blandade ihop VDD med VPP.. förlåt...
Men PICkit3 kanske har det du söker, för min del räcker PICkit2 och de PIC:ar den stödjer idag långt och väl.
Men PICkit3 kanske har det du söker, för min del räcker PICkit2 och de PIC:ar den stödjer idag långt och väl.
Ser ut som PICKit3 fixar det..
• Increased voltage range (1.8-5V VDD; 1.8-14V VPP)
Källa http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51795A.pdf
• Increased voltage range (1.8-5V VDD; 1.8-14V VPP)
Källa http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 51795A.pdf