bygga cnc fräs
bygga cnc fräs
ja jag skulle villa bygga en cnc för jag ska ha den i garaget fräsa bildelar med
men nu e det så att jag har inte alla hästar hemma när det geller elektronik
den bör ha en fräs yta på 500 x 500 mm
hur ska jag gå tillväga ?? någon som har någon ide
får inte bli för dyrt
men nu e det så att jag har inte alla hästar hemma när det geller elektronik
den bör ha en fräs yta på 500 x 500 mm
hur ska jag gå tillväga ?? någon som har någon ide
får inte bli för dyrt
Första du bör bestämma är vilket matrial du vill kunna fräsa i.
Ska du köra järn eller alu?
Enklast att börja med är nog att kolla på http://www.bergan.se om lite motorer och styrkort. Mycket bra grejor och mycket prisvärt!
Allt beror på helt vilken budget du har. Ska du kunna fräsa järn kan det börja kosta pengar.
Enklare plast/trä fräsar kan du komma över för en billig peng.
Du kan nog räknar med en 10 000-20 000 för något enklare maskin.
Ska du köra järn eller alu?
Enklast att börja med är nog att kolla på http://www.bergan.se om lite motorer och styrkort. Mycket bra grejor och mycket prisvärt!
Allt beror på helt vilken budget du har. Ska du kunna fräsa järn kan det börja kosta pengar.
Enklare plast/trä fräsar kan du komma över för en billig peng.
Du kan nog räknar med en 10 000-20 000 för något enklare maskin.
Du måste var mer specifik för att få vettiga svar..
Vad är inte för dyr för dig?
Vilket material har du tänkt bygga i? eller ska du konvertera en befintlig fräs till cnc?
Vad innebär "inte alla hästar hemmma" för dig?
Några ideér har du nog fått när du kollat runt här så nu är det bara att lägga dom på bordet!
Vad är inte för dyr för dig?
Vilket material har du tänkt bygga i? eller ska du konvertera en befintlig fräs till cnc?
Vad innebär "inte alla hästar hemmma" för dig?
Några ideér har du nog fått när du kollat runt här så nu är det bara att lägga dom på bordet!
ja jag har tänkt att bygga en cnc för ljutjärn och annan metall
ja jag bör ju bygga den fyrkantsprofiler av järn
vet bara inte hur jag ska gå tillväga för jag vet inte vart man börgar eller vad man ska anvenda för setup eller någe
för dyr börgar det bli om jag når 30 000 sträket
svar om att inte ha alla hästar hemma = kan inte så mycket om el
ja jag bör ju bygga den fyrkantsprofiler av järn
vet bara inte hur jag ska gå tillväga för jag vet inte vart man börgar eller vad man ska anvenda för setup eller någe
för dyr börgar det bli om jag når 30 000 sträket
svar om att inte ha alla hästar hemma = kan inte så mycket om el
Jag tror inte en fräs uppbyggd av fyrkantsrör blir tillräckligt stabil för att fräsa gjutjärn med - om den ska kunna göra skärdjup större hårstråns tjocklek alltså. Det beror förstås på rörens dimensioner. Jag syftade på rör inom intervallet 20x20x1,5 - 40x40x3. Med 100x100x10-rör blir den kanske tillräckligt stabil.
Betong borde vara ett bra material eftersom att det har samma elasticitetsmodul som stål. En CNC-fräs i betong:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18483
Betong borde vara ett bra material eftersom att det har samma elasticitetsmodul som stål. En CNC-fräs i betong:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18483
Det bästa/smartaste/enklaste du kan göra är att köpa en maskin. Antingen en manuell som du sedan koverterar - om du verkligen behöver CNC, eller en begagnad CNC som du kan renovera. Att bygga något själv, som klarar gjutgärn och "anna metall" kräver sin man - med en stoor plånbok, fylld med pengar.
Hur stora/tunga bitar räknar du med att köra? En Optimum BF20 kan man väl få för runt 30kkr? Men räkna inte med att, för dom pengarna få en CNC-fräs i vilken du kan "slänga upp" en V8-topp eller liknande.
/Henrik.
Hur stora/tunga bitar räknar du med att köra? En Optimum BF20 kan man väl få för runt 30kkr? Men räkna inte med att, för dom pengarna få en CNC-fräs i vilken du kan "slänga upp" en V8-topp eller liknande.
/Henrik.
Jag hoppas att du inser hur små toleranserna är när du bygger en cncfräs.
Om du tänkt svetsa så kommer du att behöva planfräsa ytorna för att få allt rakt.
Dessutom kostar linjärlagringar m.m. ganska mycket pengar.
Förmodligen blir första versionen av din fräs inte helt bra heller så då måste du köpa lite nya prylar o.s.v.
Enklast och förmodligen billigast är att köpa en manuell och konvertera.
Lite större manuella fräsar kan man få riktigt billigt. Inga företag vill köpa gramla maskiner och oftast är de för stora/tunga för vanliga hemmapulare.
Om du tänkt svetsa så kommer du att behöva planfräsa ytorna för att få allt rakt.
Dessutom kostar linjärlagringar m.m. ganska mycket pengar.
Förmodligen blir första versionen av din fräs inte helt bra heller så då måste du köpa lite nya prylar o.s.v.
Enklast och förmodligen billigast är att köpa en manuell och konvertera.
Lite större manuella fräsar kan man få riktigt billigt. Inga företag vill köpa gramla maskiner och oftast är de för stora/tunga för vanliga hemmapulare.
Du har fortfarande inte svarat på VAD det är för "bildelar" du vill kunna bearbeta. Har du tänkt att skära ut grejer i 1mm plåt eller har du tänkt att du ska kunna plana toppar och borra cylindrar etc. Du skriver att du vill kunna bearbeta gjutgärn så jag antar att du är ute efter det sistnämnda.
Sen är ju frågan om du gör detta för att du behöver en CNC-fräs eller om du gör det för att det är kul/lärorikt och att det kanske blir något användbart i slutänden.
Om du ska bygga en själv, vad har du tänkt använda som spindel?
Att fixa elektroniken är, i det här fallet, det minsta problemet - tro mig. Men ingen här kan råda dig vad du ska välja eftersom vi inte vet hur din maskin ser ut, hur stor den är, vad den har för skruvar, hur fort den behöver gå eller hur mycket kraft den behöver.
Gör en ritning eller två på hur du tänkt dig med tågrälsen och lägg upp dom.
Sen är ju frågan om du gör detta för att du behöver en CNC-fräs eller om du gör det för att det är kul/lärorikt och att det kanske blir något användbart i slutänden.
Om du ska bygga en själv, vad har du tänkt använda som spindel?
Att fixa elektroniken är, i det här fallet, det minsta problemet - tro mig. Men ingen här kan råda dig vad du ska välja eftersom vi inte vet hur din maskin ser ut, hur stor den är, vad den har för skruvar, hur fort den behöver gå eller hur mycket kraft den behöver.
Gör en ritning eller två på hur du tänkt dig med tågrälsen och lägg upp dom.
Jag har byggt en maskin av VKR 40x40 och har slag på 1mx0,5mx0,5m men Bosch Rexroth linjär styrningar och den pallar knappt köra järn. Lättare gjutjärn går kanska bra men få fläska på bra varvtal på spindlen isåfall.
Att bygga maskin av fyrkants profiler för att fräsa järn är nästan att glömma. Så vidare du inte prata 100x100x10
Att köra järn kräver mycket av maskinen. Du måste ha spindel som pallar trycket och det får inte finnas det minska glapp.
Vibrationer tar död på maskinen!
Släng gärna upp lite ritningar om funderinga och matrial som du kan tänka dig använda.
Elektroniken är inte problemet i detta fallet. Oftast "plug and play"...
Att bygga maskin av fyrkants profiler för att fräsa järn är nästan att glömma. Så vidare du inte prata 100x100x10
Att köra järn kräver mycket av maskinen. Du måste ha spindel som pallar trycket och det får inte finnas det minska glapp.
Vibrationer tar död på maskinen!
Släng gärna upp lite ritningar om funderinga och matrial som du kan tänka dig använda.
Elektroniken är inte problemet i detta fallet. Oftast "plug and play"...