Sända Ljud?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Sända Ljud?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja. Om man tex köper en FM sändare för att sända lite ljud. kan man då koppla in sig på tex en antankabel och sen vända försäkaren? och på så sätt få ett vidare spann där man sänder innom?

Lagligt Nej :P men skulle det gå ?
gäller väl bara isf att ha rätt antnn för jobbet?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

allt går, men du får speca lite mera vad du vill annvända och hur

och det är ju naturligtvis olagligt :wink:

det finns myriader av ritningar på nätet för det hela :wink: :oops: :lol:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

fullmoon: menar du som ett nätverk med en fm sändare i änden på som man kan koppla in flera radio-apparater på?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag förstår inte den manen. Jag tycker att det dyker upp både konstiga frågor och svar därifrån.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Kort och gott så vill jag sätta upp en FM station. en Fm sändare Tror jag ni vet fungerar. en sån man sätter in i tex mp3'n o sen tar emot på bilradion på någon frekvens. jag vill göra samma sak fast med en större sändare. kan man tex då ta Antennkabel och förstärka upp signalen med antennförstäkaren men sända ut det via en antenn istället? tex så stor att det täcker tomten eller liknande?

Ja jag vet jag är snurrig både på svar o frågor ;)
Borre

Inlägg av Borre »

Du kanske ska lägga ner lite tid på att stava och förklara bättre från början istället så alla förstår vad som menas direkt.

Det bör väl räcka med att byta ut den befintliga antennen för att få bättre räckvidd?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Prova med en bättre antenn till och börja med, tex denna, tänk på att rundstrålande antenner har lägre verkningsgrad än riktade helt enligt fysiska lagar.

- Den befintliga antennen (= sladdhärvan) är oftast inte speciellt effektiv. - men tänk på att även en sådan 'modifiering' är olaglig då det bryter FM-sändarens typgodkännande då det får större räckvidd pga. bättre antenn. - typgodkännande är baserad på den faktiska räckviddsområdet i form av en viss signalstyrka (55 dBuV/m ??) på en viss avstånd provad i alla riktningar - inte hur apparaten är internt designad och vilken effekt dess slutsteg ger - utan man tittar på den totala resultatet med antenn (dvs sladdarna) och allt.

Detta gör att all modifiering för att öka räckvidden är olaglig - oavsett vilken del man pillar på, från slutsteg till antenn.

Det är däremot lagligt att modifiera sin FM-mottagare med både bättre antenner (= större sådana), koppla på LNA (Low Noise Amplifier, även kallad antennförstärkare) mellan antenn och mottagare och den vägen öka räckvidden - ja du får rota hur mycket som helst på din mottagare så länge den inte börja sända RF-signaler.

Och komm ihåg att hög känslighet och liten storlek på antenn är ömsesidigt uteslutande - man kan inte få både och samtidigt beroende på fysiska lagar...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du vill bygga en radiosändare med mycket kort räckvidd, baserad på en sändarmodul på vilken antingen du monterar en bättre antenn eller en antennförstärkare?
Eller vill du skicka signalen från antennutgången till en lång kabel vilken "lyssnare" kan ansluta sig till rent fysiskt?

Det finns ju FM-sändare som används till olika typer av spelare, och som har en räckvidd av några/någon meter. Alltså de sänder från t ex en MP3-spelare och plockas upp av en bilradio t ex.

Kolla på Post & Telestyrelsen vad som gäller för olika typer av sändare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du tänker använda en antennförstärkare för mottagning baklänges så lär det inte fungera särskilt bra. en sån är väldigt bredbandig och jag tror du kommer att stråla en massa störningar. Det där små enkla grejerna till MP3-spelare i bilen är inte särskilt avancerade grejer, det lär fungera betydligt bättre att leta efter scheman till piratradiosändare. Finns gott om såna.

Fast i bägge fallen kommer det att bli olagligheter du pysslar med. I princip får du inte ens bygga en egen sändare (om du inte är radioamatör) och inte ens radioamatörer får sända på FM-bandet utan tillstånd (radioamatörer har egna frekvensband just för att minimera risken att de stör annan trafik).
Borre

Inlägg av Borre »

Nerre, Man får använda FM-sändare med en högsta effekt på 50nW, om den är CE-märkt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

om du vill göra en billig och enkel fm- sändare med bra räckvidd, så köp JULAs billiga sändare för 99kr. i den finns det en liten brun konding på antennutgången, som stryper sändaren, kortslut den och löd på en ca 80cm lång kabelstump på utgången så får du ca 200 meter räckvidd.

Det funkade i alla fall för mig och jag tar inte på mig något ansvar i fall något går sönder :wink:
Skriv svar