Hej Alla,
Jag vill bygga en dimmer som styrs av en PIC-processor. Det viktigaste är att den inte surrar, den skall helst vara helt tyst. Sen vill jag ju ha det så billigt som möjligt, det är därför jag har tänkt bygga själv. Det räcker att den klarar vanligt glödljus. Ingen induktiv last eller transformator eller nåt behövs.
Jag har kollat på "Dimmer med en MOSFET" i Allt om elektronik nr 11-12/2004. Den bygger på en MOSFET som switchar likriktad växelström asynkront. Switchningen styrs av en PWM-signal, vilken de inte har specifierat fekvensen för. Ingen spole används. Vad tror ni om denna, kommer den vara tyst? Är det någon som byggt den? Vilken frekvens borde man ha på PWM-signalen?
Det finns även två andra intressanta artiklar, i Allt om elektronik, som jag inte fått tag på än:
Mikroprocessorkontrollerad ljusdimmer nr 1/2001
Dimmer med 0-10 V styrnivå: nr 3/2003
Är det någon som vet något om dessa eller har byggt dem?
Även övriga tips mottages naturligtvis tacksamt. Exempelvis om det finns någon bra bok eller hemsida som beskriver hur man dimensionerar en vanlig triac-dimmer för att den skall bli helt tyst.
Hälsningar Robert
PIC-styrd dimmer
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Jag skall dimma en vanlig 220V glödlampa eller kanske en 220 V hallogenlampa.
Menar inte snurra utan surra, altså låta. Jag har kommit över en vägg-dimmer som jag tänkte bygga om med en optokopplare till digital styrning. Men den surrar/brummar/låter. Kanske går att fixa genom att hindra spolen att vibrera genom att lacka.
Tack för tipsen.
Menar inte snurra utan surra, altså låta. Jag har kommit över en vägg-dimmer som jag tänkte bygga om med en optokopplare till digital styrning. Men den surrar/brummar/låter. Kanske går att fixa genom att hindra spolen att vibrera genom att lacka.
Tack för tipsen.
För att få den tyst så se till att avstörningsdrosseln både är vällackad och att det inte finns metalldelar intill som magnetfältet kan påverka.
Det kan vid stora strömmar komma ljud från annat också när triac tänder. Det blir en kraftig och brant strömpuls som kan få det att höras bbbbbrum även från ett fulbygge utan avstörningsdrossel.
Du kan inte styra den med en vanlig optokopplare, Du behöver en med fotomotstånd istället för diod/transistor och som pallar nätspänningens toppvärde.
Glöm allt som har med nollgenomgångsstyrning att göra då det gäller belysning. Det är endast fasvinkelstyrning som fungerar där.
Det kan vid stora strömmar komma ljud från annat också när triac tänder. Det blir en kraftig och brant strömpuls som kan få det att höras bbbbbrum även från ett fulbygge utan avstörningsdrossel.
Du kan inte styra den med en vanlig optokopplare, Du behöver en med fotomotstånd istället för diod/transistor och som pallar nätspänningens toppvärde.
Glöm allt som har med nollgenomgångsstyrning att göra då det gäller belysning. Det är endast fasvinkelstyrning som fungerar där.
I Allt om elektroniks dimmer med MOSFET(500V/4,5A) används ingen drossel, just därför tycker jag den är intressant. Den har dessutom i övrigt relativt få komponenter, vilket alltid är lockande. Tyvärr har jag bara schemat på papper men hoppas ni förstår. Är detta också då ett fulbygge? Eller skiljer det här om man använder en triac eller en MOSFET? Om det går att skippa drosseln, vad är nackdelarna?
Jag skall kolla på fotomotstånd, låter ju utmärkt att använda här.
Vad gäller nollgenomgångsstyrning. Jag tänker använda en microprocessor så oavsett hur man håller koll på fasvinkeln så kan jag slå på och av strömmen där det är mest lämpligt. I fallet ljusstyrning, med triac och drossel, är det vad jag förstått bäst att slå på när spänningen är hög och slå av när den är noll.
Jag skall kolla på fotomotstånd, låter ju utmärkt att använda här.
Vad gäller nollgenomgångsstyrning. Jag tänker använda en microprocessor så oavsett hur man håller koll på fasvinkeln så kan jag slå på och av strömmen där det är mest lämpligt. I fallet ljusstyrning, med triac och drossel, är det vad jag förstått bäst att slå på när spänningen är hög och slå av när den är noll.
En triac slår man inte av. Den stänger när strömmen är noll. Man tänder den lagom lång tid innan för att få den effekt man vill ha. Triacen ska som marta sa absolut inte ha nollgenomgångsstyrning. Styrningen ska helt ligga på µC. Beroense på hur man konstruerar kan man styra triacken direkt från µC. Men då måste ju den i sin tur vara isolerad.
Drossel ska du ha. Allt annat är ful lösningar.
Drossel ska du ha. Allt annat är ful lösningar.