Assemblerprojekt i Codewarrior
Assemblerprojekt i Codewarrior
Jag sitter och skall försöka knåpa ihop ett enkelt testprojekt (till att börja med) till en Coldfire MCU. Jag har precis installerat och börjat köra Codewarrior (Ver7.3). Problemet är att jag inte hittar något sätt att skapa ett rent minimalistiskt assemblerprojekt. Jag får alternativ för C eller C++ men inte assembler. Tittar man på guider för HCS12 Codewarrior så verkar det även finnas med ett alternativ för ett rent assemblerprojekt. Det alternativet fick jag inte här.
Orsaken till att jag vill ha ett rent assemblerprojekt är att jag vill ha överblick över allt kod och vad den gör. Kör man då C så är det massa bröt med bibliotek och uppstartsrutiner mm som blandar sig i. Skall man lära sig en ny miljö så är det mycket lättare om man kan överblicka allting i assembler innan man så småningom går över och lägger till C-kod.
Finns det någon här som använder Codewarrior för Coldfire? Eller som använder Coldfire ö.h.t?
Jag tycker det verkar konstigt om man inte skulle kunna göra ett rent assemblerprojekt.
Orsaken till att jag vill ha ett rent assemblerprojekt är att jag vill ha överblick över allt kod och vad den gör. Kör man då C så är det massa bröt med bibliotek och uppstartsrutiner mm som blandar sig i. Skall man lära sig en ny miljö så är det mycket lättare om man kan överblicka allting i assembler innan man så småningom går över och lägger till C-kod.
Finns det någon här som använder Codewarrior för Coldfire? Eller som använder Coldfire ö.h.t?
Jag tycker det verkar konstigt om man inte skulle kunna göra ett rent assemblerprojekt.
Hittade det här inlägget på Freescales forum. Kanske kan komma runt problemet. Har dock inte testat ännu. Jag fattar heller inte varför alternativet "Assembler" inte finns med när man skapar sitt projekt. Man skulle ju kunna resonera om att det har att göra med att det är en fri variant, men jag får fortfarande inte ihop det. I den fria varianten har man begränsningar på ctorleken på C-kod men fri storlek på assemblerkod. Då är det ju bara att göra ett projekt med lite C-kod (inom begränsningarna) och sedan resten assembler. Så jag får fortfarande inte ihop det...
Njaa. Jag har egentligen ingen renodlad programmerare utan tanken är att köra både debugging och programmering via BDM-interfacet. För det har jag beställt komponenter och kretskort till TBLCF som är ett billigt öppet BDM-projekt som även skall gå mot Codewarrior.
Target för detta är Digibutlerprojektet som Elektor gjort i samarbetet med Freescale. Jag har fått mitt Digibutlerkort, men saknar ännu TBLCF så jag kan inte programmera om den. Och det är lite tråkigt eftersom den initialt är uppsatt för fast IP på 192.168.0.xx-nätet. Och det nätet är tyvärr inte tillgängligt för mig. Det sades från början att Digibutlern skulle vara uppsatt för DHCP men så var det inte, utan man ändrade till fast adress istället.
Här är min tråd om Digibutlern.
Edit:
Kul att fler är intresserade av Coldfiren!
Target för detta är Digibutlerprojektet som Elektor gjort i samarbetet med Freescale. Jag har fått mitt Digibutlerkort, men saknar ännu TBLCF så jag kan inte programmera om den. Och det är lite tråkigt eftersom den initialt är uppsatt för fast IP på 192.168.0.xx-nätet. Och det nätet är tyvärr inte tillgängligt för mig. Det sades från början att Digibutlern skulle vara uppsatt för DHCP men så var det inte, utan man ändrade till fast adress istället.
Här är min tråd om Digibutlern.
Edit:
Kul att fler är intresserade av Coldfiren!