Assemblerprojekt i Codewarrior

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Assemblerprojekt i Codewarrior

Inlägg av vfr »

Jag sitter och skall försöka knåpa ihop ett enkelt testprojekt (till att börja med) till en Coldfire MCU. Jag har precis installerat och börjat köra Codewarrior (Ver7.3). Problemet är att jag inte hittar något sätt att skapa ett rent minimalistiskt assemblerprojekt. Jag får alternativ för C eller C++ men inte assembler. Tittar man på guider för HCS12 Codewarrior så verkar det även finnas med ett alternativ för ett rent assemblerprojekt. Det alternativet fick jag inte här.

Orsaken till att jag vill ha ett rent assemblerprojekt är att jag vill ha överblick över allt kod och vad den gör. Kör man då C så är det massa bröt med bibliotek och uppstartsrutiner mm som blandar sig i. Skall man lära sig en ny miljö så är det mycket lättare om man kan överblicka allting i assembler innan man så småningom går över och lägger till C-kod.

Finns det någon här som använder Codewarrior för Coldfire? Eller som använder Coldfire ö.h.t?

Jag tycker det verkar konstigt om man inte skulle kunna göra ett rent assemblerprojekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

I CodeWarrior för HC08 väljer man det du precis vill när man skapar ett nytt projekt. Absolute assembler, recolcated assembler, C, C++...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Precis. Samma som i HCS12-varianten. Jag förstår inte varför det är annorlunda i Coldfire-varianten. :(
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Är det ingen här som kör Coldfire?

Efter lite initialt skummande på ytan så tycker jag Codewarrior verkar rörig. Lite tankar har också varit på gcc för Coldfire. Är det någon som vet om det finns någon sådan färdigkompilerad? Helst då för Windows.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Hittade det här inlägget på Freescales forum. Kanske kan komma runt problemet. Har dock inte testat ännu. Jag fattar heller inte varför alternativet "Assembler" inte finns med när man skapar sitt projekt. Man skulle ju kunna resonera om att det har att göra med att det är en fri variant, men jag får fortfarande inte ihop det. I den fria varianten har man begränsningar på ctorleken på C-kod men fri storlek på assemblerkod. Då är det ju bara att göra ett projekt med lite C-kod (inom begränsningarna) och sedan resten assembler. Så jag får fortfarande inte ihop det...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Har nu testat assemblerprojektet i länken. Det kompilerar och bygger fint efter konvertering till Ver 7.1. Jag har däremot inte kört mot debugger ännu då jag inte byggt mig någon TBLCF. TBLCF-korten har inte kommit ännu men enligt mail från Elektor så skickar dom nya.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hej,

jag har köpt en programmerare till bl.a coldfire, för ett tag sen, har inte fått igång den än, vilken programmerare använder du ? :)

kommer väl eventuellt försöka på mig det igen snart, vi får se, har fullt upp med annat för tillfället :(, men hade varit skoj om du hade samma :D

MVH SmourF
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Njaa. Jag har egentligen ingen renodlad programmerare utan tanken är att köra både debugging och programmering via BDM-interfacet. För det har jag beställt komponenter och kretskort till TBLCF som är ett billigt öppet BDM-projekt som även skall gå mot Codewarrior.

Target för detta är Digibutlerprojektet som Elektor gjort i samarbetet med Freescale. Jag har fått mitt Digibutlerkort, men saknar ännu TBLCF så jag kan inte programmera om den. Och det är lite tråkigt eftersom den initialt är uppsatt för fast IP på 192.168.0.xx-nätet. Och det nätet är tyvärr inte tillgängligt för mig. Det sades från början att Digibutlern skulle vara uppsatt för DHCP men så var det inte, utan man ändrade till fast adress istället.

Här är min tråd om Digibutlern.

Edit:

Kul att fler är intresserade av Coldfiren! :D
Skriv svar