G-kod backlash

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

G-kod backlash

Inlägg av strombom »

Jag köpte nyligen ett Smoothstepper usb-kort till min CNC i brist på lämplig dator med parallellport.

Min fräs har ganska rejäl backlash, säkert en halv millimeter. Tyvärr kan inte Mach3 kompensera för backlash när man kör med extern "motion-controller".

Min fundering är att lägga in backlashkompensering direkt i g-koden innan jag laddar in den i Mach3.

Någon som vet om det finns något program som kan läsa in en fil med g-kod och kompensera för backlash?

Nu har jag redan satt igång och börjat skriva ett sådant program själv och kommit en bit men jag inser att det är ett ganska stort jobb så det vore trevligt att hitta en färdig lösning. :)

Andra förslag är också välkomna!

Jag fortsätter koda tillsvidare... :jimmyhacker:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nädu goe pastorn...... detta SKALL du åtgärda mekaniskt!

Vad är det för pjäs som har så mycket glapp?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Bild

Från början hade den extremt dåliga plastbussningar, nu har jag i varje fall "riktiga" linjärlager. Det sitter trapetz-skruvar i med mässingsmuttrar...

Ska nog ta och skruva isär den och se vad som går att göras :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hur är det man säger
När man bara har en hammare ser alla problem ut som spik
När man bara har en texteditor ser alla problem ut som mjukvara
Nu åker hela verktygslådan fram :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hihi, räckte att skruva åt en skruv, nu är x-axeln hur stabil som helst, lite trögare men jag har ändå en större motor och geckodrives som jag ska installera nu. Tack för tipset tecno. :D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det bör sitta 'split' muttrar som går att justera med en stoppskruv, om inte annat så får du se till at det blir så. Lite pyssel men.....
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

y-axeln var inte lika enkel att fixa... den är väldigt trög från början, den har ca 0.2mm glapp, som jag inte tror att jag klarar att fixa om jag inte bygger om den från grunden... tror jag gör klart mitt program också
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då fortsätter du att leta fel, det måste gå att åtgärda. Går det trögt är nåt snett eller för tajt.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag har varit ganska nöjd med prestandan tidigare när jag körde med backlashkompensering i mach3, det blir såklart mycket bättre att fixa det i hårdvaran men det känns lite för omständigt just nu.

Inget är riktigt rakt på den maskinen, och bottenplattan är av plast... det är därför det sitter för tajt. :/
Jag får ta ett problem i taget, snart är inget orginal längre :)

Tar några bilder (och bryter mot 700px regeln)...
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, det kan nog lösas med idogt justerande och smörjande. Bäst är det om man slipper att kompensera för det är ett skit för det gäller att hitta bästa kompromissen i inställningarna. Art själv tycker inte om detta för det är så in i bängen komplicerat enligt honom att få till det hela.

Justera så långt du kan och om det är ett måste så kompensera det minsta lilla du kan, labba med inställningarna för bästa resultat. I mödfall kompensera med motvikter = ja ja vet det är ett skit men....
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hm hm, kom en liten bit på programmet i varje fall
http://pygments.org/demo/1137/

Lite klurigt att dela upp alla cirkulärrörelser i kvadranter o_O
Jag tar en typ i taget varefter jag stöter på dem :)
ondisc
Inlägg: 228
Blev medlem: 13 november 2007, 17:26:41
Ort: lund

Inlägg av ondisc »

Strombom, var har du hittat fästet till Kressen?

Bild

Jag vill också ha :-)
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Strombom, hur tycker du att smothstepper funkar annars? Är den värd vad den kostade? Och vad fick du ge totalt inkl frakt?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

wappen:
För mig var den helt klart värd det, gick på 1.451,33 kr. Att jag sedan beställde 5 st geckodrives, fick fel, fick rabatt på de gamla, betalde för dem också och nu har 10 geckosar, det är en annan historia.

Det var verkligen plug&play, behövde bara stoppa in usb-sladden, flytta parallellportskabeln och kopiera in ett plug-in till mach3 så funkade det.

ondisc:
Här

Nu börjar programmet bli klart, den kan splitta upp de cirkelsektorer som mina senaste pro/e filer har. http://pygments.org/demo/1140/
Ska lägga till backlashkompenseringen till programmet nu...
Skriv svar