NC-relä-lösning med transistorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

NC-relä-lösning med transistorer?

Inlägg av Stuggi »

Jag behöver ett NC-relä till bilen, men då den ska driva en blinkande led tycker jag det är lite överflödigt med ett stort relä. Har nån nån ide om hur man gör det lite smidigt, pluspoäng om man kan integrera blinkandet...

(Iden är att ha en LED som blinkar då man stänger av tändningen om nån undrar, världens mest originella ide ^^)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur skulle jag gjort????
Låtit en 555a blinka dioden men mata den via den normalt öppna (NO) kontakten på ett litet relä.

Annars??? Mata från batteriet och ha signal-efter-tändning som nån sorts reset till blinkkretsen. När spänning på är vippan reset:ad.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Första lösningen skulle föra en massa liv (klick-klick-klick) och så sku de nöta ut relät ganska fort (hela tiden klicka då bilen står)...

Och så förstår jag inte hur det skulle funka om 555:an får ström från ett relä som bryter strömmen då denns spole slutar få ström???
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi förutsätter relä med växlande kontakter. Reläspolen är kopplad till tändningskretsen (= den krest som spänningssätts när bilen är igång). I vila = ingen ström genom reläspolen ligger kontakten till NC = Normally Closed (normalt sluten). Denna kontakt går till blinkerskretsen. Reläet (den andra kontakten) matas direkt från batteriet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En diskret fråga: varför måste lysdioden sluta blinka när tändningen slås på?

Men som sagt var, lösningen är ju enkel. Bygg en elektronik-krets som sköter blinkandet (det finns ju färdiga lysdioder som blinkar t.o.m.) och mata den via ett NC-relä. Det kommer ju då inte klicka vid varje blink utan bara när du slår av/på tändningen.

Det behöver ju inte vara ett stort relä, det ska ju inte bryta några stora strömmar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gissar, om jag får gissa, att det ska vara ett "fusklarm".
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag har kopplat enkelt, lysdioden drar ju inte så mycket ström, så jag hade kopplat en tråd till fast plus och minustråden kopplas till halvljuslampan som tänds när motorn är på.

Det som händer är att när halvljuset släcks så får minustråden minus genom lampan (annars får den plus vid körning när halvljuset är på)

Och vid körning är det plus i båda trådarna och när motorn är stängd blir det ju plus och minus, det vill säga led blinkar.

Hoppas Ni förstår vad jag menar. Går ju fint utan relä :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ju genialiskt! :)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

jajamän jag har gjort likadant fast använt remotesladden från bilstereon.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

pcmper skrev:Jag har kopplat enkelt, lysdioden drar ju inte så mycket ström, så jag hade kopplat en tråd till fast plus och minustråden kopplas till halvljuslampan som tänds när motorn är på.

Det som händer är att när halvljuset släcks så får minustråden minus genom lampan (annars får den plus vid körning när halvljuset är på)

Och vid körning är det plus i båda trådarna och när motorn är stängd blir det ju plus och minus, det vill säga led blinkar.

Hoppas Ni förstår vad jag menar. Går ju fint utan relä :)
Jäkla smart det där, måste prova det i den kommande veckan... Undrar om jag har några röda lysdioder... ^^
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Halvljuset lyser inte när man kör på helljus. Så någon annan punkt kanske är bättre.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Finns ju en del punkter man kan koppla in sig på, till ex. oljetrycksgivaren, har för mig att den sluter till minus vid stillastående motor.
Sen finns ju bakljus etc.

Bra påpekande danei :tumupp:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja men som sagt var, varför inte låta skiten blinka hela tiden? Tjuvarna lär ju inte se att den blinkar när man kör ändå.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

4093 koppla som oscillator och annvänd en ingång för att styra det hela

kolla vad den drar i viloläge och räkna hur länge batteriet håller när den är på

det skulle nästan gå att göra en nc med med mostrissa, den har ju egenteligen bara kapacitiv last på gaten så ett pulluppmotstånd på tiotalet MΩ gör det hela att det dra lite ström
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tycker inte det är mer idé än en fråga, så det får bli en flytt till allmänt.
Skriv svar