NC-relä-lösning med transistorer?
NC-relä-lösning med transistorer?
Jag behöver ett NC-relä till bilen, men då den ska driva en blinkande led tycker jag det är lite överflödigt med ett stort relä. Har nån nån ide om hur man gör det lite smidigt, pluspoäng om man kan integrera blinkandet...
(Iden är att ha en LED som blinkar då man stänger av tändningen om nån undrar, världens mest originella ide ^^)
(Iden är att ha en LED som blinkar då man stänger av tändningen om nån undrar, världens mest originella ide ^^)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vi förutsätter relä med växlande kontakter. Reläspolen är kopplad till tändningskretsen (= den krest som spänningssätts när bilen är igång). I vila = ingen ström genom reläspolen ligger kontakten till NC = Normally Closed (normalt sluten). Denna kontakt går till blinkerskretsen. Reläet (den andra kontakten) matas direkt från batteriet.
En diskret fråga: varför måste lysdioden sluta blinka när tändningen slås på?
Men som sagt var, lösningen är ju enkel. Bygg en elektronik-krets som sköter blinkandet (det finns ju färdiga lysdioder som blinkar t.o.m.) och mata den via ett NC-relä. Det kommer ju då inte klicka vid varje blink utan bara när du slår av/på tändningen.
Det behöver ju inte vara ett stort relä, det ska ju inte bryta några stora strömmar.
Men som sagt var, lösningen är ju enkel. Bygg en elektronik-krets som sköter blinkandet (det finns ju färdiga lysdioder som blinkar t.o.m.) och mata den via ett NC-relä. Det kommer ju då inte klicka vid varje blink utan bara när du slår av/på tändningen.
Det behöver ju inte vara ett stort relä, det ska ju inte bryta några stora strömmar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har kopplat enkelt, lysdioden drar ju inte så mycket ström, så jag hade kopplat en tråd till fast plus och minustråden kopplas till halvljuslampan som tänds när motorn är på.
Det som händer är att när halvljuset släcks så får minustråden minus genom lampan (annars får den plus vid körning när halvljuset är på)
Och vid körning är det plus i båda trådarna och när motorn är stängd blir det ju plus och minus, det vill säga led blinkar.
Hoppas Ni förstår vad jag menar. Går ju fint utan relä
Det som händer är att när halvljuset släcks så får minustråden minus genom lampan (annars får den plus vid körning när halvljuset är på)
Och vid körning är det plus i båda trådarna och när motorn är stängd blir det ju plus och minus, det vill säga led blinkar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jäkla smart det där, måste prova det i den kommande veckan... Undrar om jag har några röda lysdioder... ^^pcmper skrev:Jag har kopplat enkelt, lysdioden drar ju inte så mycket ström, så jag hade kopplat en tråd till fast plus och minustråden kopplas till halvljuslampan som tänds när motorn är på.
4093 koppla som oscillator och annvänd en ingång för att styra det hela
kolla vad den drar i viloläge och räkna hur länge batteriet håller när den är på
det skulle nästan gå att göra en nc med med mostrissa, den har ju egenteligen bara kapacitiv last på gaten så ett pulluppmotstånd på tiotalet MΩ gör det hela att det dra lite ström
kolla vad den drar i viloläge och räkna hur länge batteriet håller när den är på
det skulle nästan gå att göra en nc med med mostrissa, den har ju egenteligen bara kapacitiv last på gaten så ett pulluppmotstånd på tiotalet MΩ gör det hela att det dra lite ström