Fjärrstart till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Fjärrstart till bilen

Inlägg av Walle »

Nu börjar det bli kallt igen, och det evigt återkommande problemet med igenfrusna rutor, svinkalla säten, osv, återkommer än en gång.

En dieselvärmare med tidur vore väldigt trevligt, men kostnaden för att installera en sådan är betydligt mer än jag kan lägga! Kollade bland annat med bosch i högdalen, och mellan 15-20kkr skulle det gå på.

Eftersom jag gillar hemmasnickrade lösningar så tänker jag därför bygga mig en fjärrstart till bilen.

Nu behöver jag lite idéer på vad man ska använda för typ av fjärr. Avståndet från min lägenhet till bilen är 30-100 meter, beroende på vart på gatan det finns lediga parkeringsplatser. Någon form av radioöverföring känns vettigast, alternativt att använda mobiltelefoni.

Någon som har bra idéer på kretsar för radio? Gärna något som har en räckvidd på +100m, och helst något som är godkänt i sverige. Tanken är skicka en kod via radioanslutningen, för att förhindra obehörig start av bilen. Med en vettig pic i styrboxen samt sändaren kan man även skicka över en ny kod till bilen vid varje starttillfälle om man så skulle önska.

Risken att någon skulle stjäla bilen när den är igång är liten, tack vare växellåset. Men eventuellt kan man ju göra en extrasäkring för det via innerbelysningen och centrallåset. D.v.s. tänds innerbelysningen (en dörr öppnas) utan att centrallåset först har aktiverats via fjärrkontroll så stängs tändningen av.

Tankar? Idéer? Det jag främst behöver tips på är just lämpliga kretsar för radioöverföringen. Att använda en mobil lösning skulle fungera i värsta fall, men känns inte lika smidig.

Tillägg: Bilen är en Cheverolet Silverado 2500HD, altså automat. Således ingen risk för att bilen kör iväg av sig själv vid fjärrstart!
MSV
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 juni 2006, 19:21:25
Ort: Borgholm

Inlägg av MSV »

Nu vet jag ju att det är tråkigt att föreslå färdiga lösningar, men kolla http://cargard.defa.com/radiorele.html.
Hade ett sådant i en bil för länge sedan, funkade perfekt! Har för mig reläet kostade runt en 500:-, fjärrkontrollen hade jag redan eftersom det satt ett CarGard larm i bilen med fyra knappar på fjärren.
Gimbal
Inlägg: 8022
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Easy radio http://www.lprs.co.uk/ funkar ungefär som en trådlös seriekabel, himla smidigt. Då kan du skicka hur långa startkoder du vill, samt bilen kan svara och skicka diverse status tillbaka. Är dock inte helt billig.

Tomgångsförbud?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vill minnas att kjell har en kodhoppande sändare/mottagare, dock är räckvidden på dessa lösningar samma som de normala radionycklarna
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Walle »

Ja, färdiga lösningar är tråkiga, bygga själv är ju halva nöjet ;)

Men cargard-relät verkar inte vara den optimala lösningen för mig, baserat på vad som står om det på hemsidan. Dels för att jag behöver glöda i ~10 s innan aktivering av startmotorn. Men som sagt, sen är det ju kul att bygga själv :)

Hittade följande två på nätet: http://www.rfsolutions.co.uk/acatalog/R ... dules.html och http://www.keymark.com.tw/English/proud ... bookbm=370

Fördelen med den första verkar vara att den är enklare att implementera i en applikation. Dock arbetar den inte på en fri frekvens, som den på länk nummer två gör. Fördelen med båda är att de kan sända tillbaka en confirmation på att bilen verkligen har startat, alternativt en fail ifall bilen inte vill starta.

Frågan är hur krånglig tvåan är att implementera. Kommer ju ändå ha en pic både i sändaren och mottagaren.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Walle »

Gimbal: Den där verkar ju riktigt lysande! Ska kika mer på den när jag inte sitter på jobbet ;)

TomasL: Ska kika på kjells varianter! Tanken har faktiskt inte slagit mig att de kan ha sådana lösningar :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17368
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

TI MSP430 + CC2500 så har du µC och 2.4GHz radio ihopbyggt. Programmerare medföljer i köpet.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Walle »

AndLi: Vilken dunderlänk! Det där såg ju superbra ut! Riktigt bra pris också!

Den där ska jag verkligen kika närmare på! Synd bara att jag måste jobba över till typ 20:00 ikväll :S Står ute på Lidingö och sätter en förbannad j**la telebrunn :(
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av whynot »

Hur lång räckvidd är det på den? hittar inget om det.
Kolla på XBee om Du vill bygga själv.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17368
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det beror på datahastigheten, radiomiljön i övrigt och om du anänder orginal chipantennerna.

Men 100m ska nog gå line of sight.
Ranstam
Inlägg: 456
Blev medlem: 17 november 2007, 21:20:16
Ort: LUND

Inlägg av Ranstam »

Jag har tittat lite på möjligheten att skicka enklare kommandon trådlöst med PMR446. Fördelarna är väll att hårdvaran är billig(köpte ett par på Rusta för 99kr), och räckvidden god(har fått 1000m i bebyggelse).

Min tanke var att koppla lysdioden för "mottagning" till insignal på en mikroprocessor, och knappen för "sändning" på den andra radion till utsignalen på en annan mikroprocessor. Jag misstänker att man man inte får någon vidare snabb överföring, men enklare komandon med ett eget protokoll borde kunna fungera.

Jag är dock inte helt säker på om man egenteligen får lov att skicka data över PMR446.

//Alexander
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Inlägg av Bigstone »

Tjaa.. får och får... :roll: Säg så här.. om man visslar korta toner (mer bekant som morse kod) så kan man överföra hur mycket man vill seriellt... Vill man göra det per automatik så kan ju ett par PMR apparater + en NE555 på sändar sidan och en NE567 på mottagarsidan fixa biffen ganska enkelt.
Alt. en liten pic processor på endera sidan. Audio får ju överföras, att inte få sända en ton vore ju nästan rasistiskt! Råkar man snacka något annat än svenska så åker man ju inte dit för det menar jag. :)
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Inlägg av laban12 »

Vad händer om du parkerar bilen med växeln i ...?
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Inlägg av Variosboy »

Antar att det är på alla automater jag kört/ägt, de startar inte om man vrider på nyckeln. P-läget måste vara i.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Inlägg av laban12 »

Ah, jag missade det.
Hur kunde jag missa det? *suck* Sorry - jag är trött idag.

Jag tänkte så mycket på att det var en lysande bra ide och att jag gärna skulle kopiera iden... men med min MANUELLA bil så ser jag ett uppenbart problem! :)
Skriv svar