NMEA från batterimonitor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

NMEA från batterimonitor?

Inlägg av AndersG »

Det var någon som föreslog onewire eller i2c, men är det båt skall det väl vara NMEA? Har någon någon aning om det finns någon NMEA-standard för hur signalen skall se ut??

http://www.kh-gps.de/nmea.faq

Garmin har sina egna tillägg som:
$PGRME,15.0,M,45.0,M,25.0,M*22

så kanske

$PXXXX,Ah,V ?

UARTen sitter ju annars bara där och tar upp kiselyta ;) Dessutom kan man haka på divere debugginginfo..

edit:
Hittade detta:
http://www.newmarpower.com/pdf/Manual-DCV.pdf
The DCV outputs a 4800 BAUD serial data stream of
battery volts for battery1, 2 and 3 once per second. The
NMEA sentence identifies the instrument (V-30) and
the battery (1,2 or 3).
Volts: $IIXDR,U,xx.x,V,V301,*CS (for battery 1)
Volts: $IIXDR,U,xx.x,V,V302,*CS (for battery 2)
Volts: $IIXDR,U,xx.x,V,V303,*CS (for battery 3)
*CS = Check Sum
Så det lutar åt detta:
Volts:$IIXDR,U,xx.x,V,VAH35*CS
Amps: $IIXDR,Ixxx,A,VAH35,*CS
A-H Remaining: $IIXDR,G,xxxx,VAH35,*CS
saxofon

Inlägg av saxofon »

Hejsan,

Jo, det var nog jag som föreslog 1-wire i någon tråd...

NMEA0183 är ju bra också. Nackdelen är att för varje "pratare", typ gps, batterimätare mm så behövs det ytterligare en serieport i servern. NMEA0183 är ju one-talker, multi-listener.
Man får väl peta in en usb<->multi-serieport burk i båten också då! :lol:
hmm... har för mig det måste vara $P.... i början på "properitära" strängar.
Garmin har ju $PGRM i början där GRM väl är Garmin helt enkelt ;-)
http://vancouver-webpages.com/peter/nmeafaq.txt
Kan då tänka mig typ:

Volts: $PAG,U,<batteribank>,<upmätt spänning>*CS
Amps: $PAG,I,<batteribank>,<upmätt strömstyrka>*CS
A-H Used: $PAG,GU,<batteribank>,<upmätt förbrukad kapacitet>*CS
A-H Remaining: $PAG,GR,<batteribank>,<beräknad kapacitet kvar>*CS

batteribank: 0-7? (vem fasen har så många batteribanker, det här måste räcka! :-) )
spänning anges i millivolt, alltså 13.2V i bank 0 ser ut som $PAG,U,0,13200*CS
strömstyrka anges i milliampere, alltså 4.2A dras från bank 0 ser ut som $PAG,I,0,4200*CS
kapacitet anges i milliampertimmar, alltså 170AH kvar i bank 0 $PAG,GR,0,170000*CS

NMEA2000 vore snyggt, den baserar sig på CAN och är multi-talker, multi-listener, multi-master... upp till 50 noder tror jag. blir väl dock lite mer komplicerat.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Frågan är ifall jag får plats med all kod, eller måste gå upp en storlek på PIC, men det blir ju open-source, så ifall du vill bidra med kod går det bra!

Edit:
$IIXDR förefaller dock vara någonsorts standard.
saxofon

Inlägg av saxofon »

Inte van vid PIC men dock van vid att programmera :-)
Har du bestämt dig för PIC? Finns det något dev kit till överkomligt pris?
Jag har iofs en stk500 (AVR dev kit) men det blir väl svårt att övertyga
processorbyte... ;-)

Du har rätt, $II verkar vara en standard för instrumentering typ tankmätare, batterimätare och lite allt möjligt. Jag backar förstås på denna punkt, klart man ska använda standarder så långt det går.

http://www.newmarpower.com/pdf/ACE-VAF110.pdf
http://homepages.ihug.co.nz/~bvdb/vah30.html

Hmmm... och jag som just håller på att "krydda" båten med ett 1-wire nät och tempsensorer lite överallt... får väl använda en liten "AVR-server" eller liknande som gör om detta till $II.... på en NMEA lina :-)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Har du bestämt dig för PIC? Finns det något dev kit till överkomligt pris?
Jo, det har jag bestämt mig för ;) En 16F690 för närvarande. Ett PICKit2 kostar ca 500 spänn från Kjelle eller 300 från detdär företaget o solna jag aldrig minns namnet på... Acal Technology
Jag har iofs en stk500 (AVR dev kit) men det blir väl svårt att övertyga
Jo ;)

edit:
Iofs kan du säkert ta min kod och överföra till AVR rätt enkelt. Den har inga underligheter eg, utom seriekommunikationen mot mötkretsen som är HDQ.
saxofon

Inlägg av saxofon »

okej, inte mer än att jag får lära mig PIC helt enkelt. Det är ju bara bra om man kan båda :-)
ska införskaffa ett sådant därnt kit då. oavsett vad som händer här är det nog "bra att ha".
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

NMEA0183 existerar inte längre såsom standard, det är ett internt USCG dokument som ingen längre bryr sig om...
Det är numera en eller snarare olika IEC standarder.
IEC61162-1 för 4800baud, -2 för 38400baud, -3 för IEC varianten av det som var NMEA2000 (CAN bus med jordbruksmaskinprotokollet) och det som vi jobbar på nu -4 Ethernet versionen (blir troligen som broadcast UDP meddelanden).
-3 dvs CAN är en riktig "pain in the ass" att förstå sig på, så låt bli det.
Själva beskrivningen av protokollet (IIXDR) ligger i -1 standarden så det är den du är mest intresserad av.
Det finns inget som hindrar och jag rekommenderar dig att göra så, skapa en "egen internbuss" och ha sen bara ett gränssnitt mot omvärlden gärna standard NMEA. Du kan ju också "daisy chain" med "bank 1"-> "bank 2" -> "bank 3" -> omvärlden, där varje bank lägger till just sin information.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Var månne man kan lägga sina händer på den utan att betala CHF 265 + P&P?

http://webstore.iec.ch/webstore/webstor ... num/037880
saxofon

Inlägg av saxofon »

Limpan4all: På senaste båtmässan här i nollåtta-land så har i princip de flesta stora märken gått över till NMEA2000 på sina nya produkter. Borde väl betyda att det finns en del moment bakom standarden numera?
Ethernet skulle vara smutt, gärna i kombination med PoE. Dock med nackedelen att kablarna fortfarande är punkt-till-punkt (tp-kabel som väl enbart används nuförtiden, annat var det med thinnet-kablarna :-) )
Så ska man ha ett gäng devices utspridda i båten blir det fortfarande ett gäng sladdar.
En skillnad mot tex CAN.
Nu skräpar jag ju dock ner stackars AndersG's tråd med OffTopics... sorry! :-)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Som sagt var. för mig personligen spelar det mindre roll eftersom jag inte har ens NMEA i båten, däremot ser jag klart vinsten med att ha någon typ av output för tex loggning och debug. Har satt in ett skelett till NMEA och kan slå på och av det med #defines.

Har haft litet paus nu för familjen och jobbet tar all min tid, men jag filar så sakta på användargränssnittet. Risken finns att det tar allt kvarvarande RAM ;)

Fn är 3387 av 4096 bytes upptagna. Kommer att öka litet eftersom allt gränssnitt inte är på plats, men även att minska litet då jag isolerat en del prylar som nu är utspritt i subrutiner.

edit:
Error - section 'MAIN_PROG' can not fit the section. Section 'MAIN_PROG' length=0x000010b2 :(
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

saxofon: Ja för småbåtsmarknaden funkar nog -3 standarden ganska bra där är det ju väldigt sällan grejor från ett flertal fabrikat (5++) som skall kopplas ihop.
Så om det bara är ett företags prylar som skall funka ihop så är det ju enkelt att få allt att fungera...
Speciellt inom maskinrumsstyrning så har det blivit populärt.

På 24/7/365 marknaden så ligger -3 ganska så efter och kommer troligen att hoppas över helt och hållet då det är lika dyrt att göra det som -4 direkt med mera COT prylar att använda. -4 implementationen är väl egentligen mera ett utbildningsproblem och konfigurationsproblem än ett HW problem.
Att sätta upp ett nät som skickar råradarvideo som broadcast UDP samtidigt som man vill ha fram 20 byte loginformation 1ggr/s mm ställer en del intressanta krav speciellt om någon sen lägger till några ethernetkameror "bara för att det går", sedan så vill kaptenen se all VDR information inkl. radarbilden på sin PC i sin hytt då brakar allt åt hvte.
Jag har insyn i vad som pågår i TC80 WG6 och det är rätt "intressant" hur standarder tas fram...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Lyckades klämma in det och har fortfarande några bytes kvar. Formatet är:

; $IIXDR,U,vvv*
; $IIXDR,A,aaa*
; $IIXDR,G,hhh*

Dvs vvv = volt, aaa= amp (medel), hhh =Ah.

Någon som vet om checksumman är obligatorisk i NMEA?
(Edit: Ja det är den)

Kanske man borde ha en buffer son skydd för PICen? I så fall att man kan löda i den om man behöver NMEA, annars drar den ju bara ström...
Senast redigerad av AndersG 1 januari 2009, 21:38:40, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

limpan4all, Hur går det till? ;)

Bara en tanke om man har flera noder som pratar komplicerat och ostandard kan man sätta en MCU som kommunicerar ostandard på en port. Och EIA-485 multidrop på den andra.
En central maskin med mera kapacitet bearbetar sedan all högnivå information. Förutsättningen är att latenstider och backbone hastigheten är inom toleranserna.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Lyckades knåpa ihop en checksummeberäkning och har fortfarande 195 byte kvar...
Skriv svar