Akrylplast, hälsovådligt?

Tottish

Akrylplast, hälsovådligt?

Inlägg av Tottish »

Det blir väl jul närsomhelst nu om jag inte minns fel och då dyker det ständiga dilemmat med julklappar upp.

Har en del syskonbarn som jag har funderat på lite olika roliga akryl/plexi-fräsningar som skulle kunna bli fina julklappar åt ett barn... eller?
Jag har nada koll på hur hälsovådligt detta är. Har väl förstått så mycket som att en vuxen människa ledigt kan bolla med det utan att ta någon nämnvärd skada men hur är det med (små) barn?
Man kan ju alltid göra saker som kan hänga på väggen men hur kul är det när man är två bast?
Systrarna har barn i några olika storlekar (1-5år) och jag gissar att det inte skulle vara några problem att låta en 5-åring handskas med en plexi-bit men det kanske är mindre lämpligt åt en liten bäbis som med största sannolikhet kommer att suga på den osv...

Någon som har lite koll på detta? Länkar med handfast info?

MVH
/Tottish
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Många plaster innehåller Bisfenol ett riktigt rävgift. Dock inte sagt att akrylplast gör det.
Sen finns det mukgörare osv också.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Bisfenol används vid tillverkning av vissa plaster, dock inte akrylplast. Mjukmedel borde heller inte finnas såvida man inte använder någon udda mjuk sort.
Såvitt jag vet ska akrylplast typ plexiglas vara ofarligt, man använder det i implantat och matkärl ju, men däremot kan de flytande monomererna som man använder när man gör plasten vara irriterande och framkalla allergi.
Vad jag skulle vara mest orolig för är nog utformningen av prylen, vassa eggar, om det går att fastna med den, om den går att bryta så att det blir vassa skärvor och såklart om den går att svälja.

Därmed inte sagt att eventuellt färgmedel om det skulle vara färgad plast är ofarligt.[/url]
Användarvisningsbild
Soma

Inlägg av Soma »

Det står en heldel bra om akrylplast på wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Plexiglass

Bla annat att det används som implantat som JustNeed sagt.
Man gör även akvarium av akrylplast och fiskar är ju känsliga varelser så klarar de det....
Akryl är ju även bra i det här fallet då det inte är så lätt nedbrytbart vilket ju är bra om man skulle tänkas vilja suga på grejen:)

Men hör med de du köper plasten av de vet säkert vad tillverkarna har i sina plaster.

Men ett problem med akrylglas är ju att det drar till sig mycket damm och om det ligger under en säng ett tag och sedan blir suget på så kan ju det bli lite äckligt:)
Skriv svar