PIC-kurs med egen program-uppgift
PIC-kurs med egen program-uppgift
Hej! Jag leder en kurs där kursdeltagarna ska göra var sitt eget program för en PIC-midrange krets. (tex. 16F628). Frågorna och svaren är då många - så varför inte ställa dom på detta öppna forum i stället för på kurswebben!
Vi använder Bengt Knudsens C-kompilator Cc5x som finns i en gratisversion.
Gratisversionen har begränsningar - men den har hittills räckt till alla våra skolprojekt.
I och med att Microchip lanserat PICKit2 kretsprogrammeraren så är den numera det naturliga valet att programmera sin krets med.
Observera att alla kursrelaterade frågor hör hemma på kurswebben/mail.
DR-PIC
/william
Vi använder Bengt Knudsens C-kompilator Cc5x som finns i en gratisversion.
Gratisversionen har begränsningar - men den har hittills räckt till alla våra skolprojekt.
I och med att Microchip lanserat PICKit2 kretsprogrammeraren så är den numera det naturliga valet att programmera sin krets med.
Observera att alla kursrelaterade frågor hör hemma på kurswebben/mail.
DR-PIC
/william
> Frågorna och svaren är då många - så varför inte ställa dom på detta öppna forum...
Om det gäller frågor från deltagarna/eleverna så tycker jag personligen
att de inte hör hemma här alls. De bör hållas inom skolan, det kan inte
vara meningen att forumet ska bli en avlastning för lärarna.
Om det gäller frågor från "skolan" kring upplägg av kursen eller
liknande, så kan det kanske vara en annan sak, det beror lite
på vad det handlar om. Rent personligen är jag dock fortfarande lite
tveksam till att utnyttja andras gratis-tid i professionella sammanhang.
> Observera att alla kursrelaterade frågor hör hemma på kurswebben/mail.
Vad är en "kursrelaterad" fråga ?
Om det gäller frågor från deltagarna/eleverna så tycker jag personligen
att de inte hör hemma här alls. De bör hållas inom skolan, det kan inte
vara meningen att forumet ska bli en avlastning för lärarna.
Om det gäller frågor från "skolan" kring upplägg av kursen eller
liknande, så kan det kanske vara en annan sak, det beror lite
på vad det handlar om. Rent personligen är jag dock fortfarande lite
tveksam till att utnyttja andras gratis-tid i professionella sammanhang.
> Observera att alla kursrelaterade frågor hör hemma på kurswebben/mail.
Vad är en "kursrelaterad" fråga ?
Jag läser det som att skolan frågor ställs här till allmän beskådan, de anmälda elever kan då följa kursen här ... och alla andra som vill kan hänga med på ett hörn och lära sig om de vill.
Det kräver dock en stark disciplin så att BARA deltagare svarar eller än bättre: när alla "riktiga deltagare" har svarat skrivs svaret här, då ville det bli kanon.
Det kräver dock en stark disciplin så att BARA deltagare svarar eller än bättre: när alla "riktiga deltagare" har svarat skrivs svaret här, då ville det bli kanon.
OK, och så här ser jag på det...
Just detta ämne ("Mikroprocessorer") är det som jag kanske följer närmast.
Jag kollar när det markeras med "nya inlägg".
Jag skulle personligen inte vilja att det markeras med "nya inlägg" varje
gång en nybörjare på den där kursen har fastat på någon skitsak!
Det är skolans/lärarnas ansvar att ta hand om.
Det är en jäkla skillnad på de som sitter hemma på fritiden och kämpar på...
> Det kräver dock en stark disciplin så att BARA deltagare svarar...
Jag skulle *aldrig* följa en sådan "regel" !!
Finns det en fråga *här*, så väljer jag själv om jag svarar eller inte.
Jag tror att DR-PIC får förtydliga om det är själva uppgifterna som
ska postas här, eller om det är eleverna som ska lösa sina problem
m.h.a gratis-support via forumet.
Just detta ämne ("Mikroprocessorer") är det som jag kanske följer närmast.
Jag kollar när det markeras med "nya inlägg".
Jag skulle personligen inte vilja att det markeras med "nya inlägg" varje
gång en nybörjare på den där kursen har fastat på någon skitsak!
Det är skolans/lärarnas ansvar att ta hand om.
Det är en jäkla skillnad på de som sitter hemma på fritiden och kämpar på...
> Det kräver dock en stark disciplin så att BARA deltagare svarar...
Jag skulle *aldrig* följa en sådan "regel" !!
Finns det en fråga *här*, så väljer jag själv om jag svarar eller inte.
Jag tror att DR-PIC får förtydliga om det är själva uppgifterna som
ska postas här, eller om det är eleverna som ska lösa sina problem
m.h.a gratis-support via forumet.
Välkommen till forumet William!!
Eftersom jag tillhör skaran som går kursen nu och är ganska många och jag kan säga som så att det kom upp en ide från en av deltagarna att starta ett forum just för att hälpa varandra om det dyker upp problem men också att i framtiden hålla kontakt. Jag framförde istället att det finns redan ett mycket bra öppet forum som har fokus på Mikrokontroller plus mycket mer inom elektronik och att det finns mycket duktigt folk som är villiga att hjälpa till.
Eftersom jag tillhör skaran som går kursen nu och är ganska många och jag kan säga som så att det kom upp en ide från en av deltagarna att starta ett forum just för att hälpa varandra om det dyker upp problem men också att i framtiden hålla kontakt. Jag framförde istället att det finns redan ett mycket bra öppet forum som har fokus på Mikrokontroller plus mycket mer inom elektronik och att det finns mycket duktigt folk som är villiga att hjälpa till.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4743
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Utan att ha en aning om hur mycket jobb det involverar .. men
hade man inte kunnat lägga upp en ny kategori där dessa
frågor skulle kunna husera. ?
Sen är även frågor rörande "skitsaker" interessanta för de som kört
fast eller som är nybörjare.
Det finns såvitt jag vet inget inbyggt krav på att svara på en fråga.
Det är ju så redan idag att det handlar om att blinka med dioder i
de flesta frågorna här, så oavsett hur mycket man önskar att
frågorna var mer kvaificerade så kommer dessa grundläggande
frågor nog att fortsätta.
DR-PIC - ett förslag (om man inte kan fixa en egen kategori till er).
Om det är så att alla deltagare skall lösa samma uppgifter
eller om det finns ett begränsat antal olika så kan du ju lägga upp dessa som enskilda frågor / trådar. Så kan man hålla
sig inom denna tråd då frågan är relaterad till uppgiften.
Då kan man ju "undvika" tråden om man anser att den har för låg nivå.
Swech
hade man inte kunnat lägga upp en ny kategori där dessa
frågor skulle kunna husera. ?
Sen är även frågor rörande "skitsaker" interessanta för de som kört
fast eller som är nybörjare.
Det finns såvitt jag vet inget inbyggt krav på att svara på en fråga.
Det är ju så redan idag att det handlar om att blinka med dioder i
de flesta frågorna här, så oavsett hur mycket man önskar att
frågorna var mer kvaificerade så kommer dessa grundläggande
frågor nog att fortsätta.
DR-PIC - ett förslag (om man inte kan fixa en egen kategori till er).
Om det är så att alla deltagare skall lösa samma uppgifter
eller om det finns ett begränsat antal olika så kan du ju lägga upp dessa som enskilda frågor / trådar. Så kan man hålla
sig inom denna tråd då frågan är relaterad till uppgiften.
Då kan man ju "undvika" tråden om man anser att den har för låg nivå.
Swech
Problemet (som jag ser det) är inte om det är en "skitsak" eller inte,
utan att detta är något som borde hanteras inom skolan. Alltså en
rent principiell fråga. D.v.s om det är OK att olika semi-professionella
användare (som t.ex en skola) använder resurser som delvis (helt ?)
har bekostats av ekonomiska bidrag från användarna själva ?
Det har ingenting med "nivån" på eventuella frågor att göra...
utan att detta är något som borde hanteras inom skolan. Alltså en
rent principiell fråga. D.v.s om det är OK att olika semi-professionella
användare (som t.ex en skola) använder resurser som delvis (helt ?)
har bekostats av ekonomiska bidrag från användarna själva ?
Det har ingenting med "nivån" på eventuella frågor att göra...
Visst, jag säger inte att det också kan vara ett "problem", men det
är inte av den anledning som jag har synpunkter på att just en
*skola* använder forumet för sin (ordinarie) verksamhet.
Jag skulle önska att diskussionen skulle kunna svänga över
till en mer prinicipell fråga kring till vad och för vilka som EF finns.
är inte av den anledning som jag har synpunkter på att just en
*skola* använder forumet för sin (ordinarie) verksamhet.
Jag skulle önska att diskussionen skulle kunna svänga över
till en mer prinicipell fråga kring till vad och för vilka som EF finns.
Lite OT, men att forumet enligt somliga skulle lida av "För låg nivå" tycker jag känns som en väldigt tråkig inställning hos de som har den åsikten!
Jag menar:
Någonstans delar vi ett intresse och med olika kunskaper såklart! och att då som bärare av kunskap tycka att de med mindre kunskap ställer skitfrågor är ju trist..
Jag har alltid sett detta forum som en källa till kunskap, och inte uppdelat i klasser beroende på kunskapsnivå, men. som en lösning på "problemet" så kan man ju -vilket jag kommer att skriva i en annan tråd- lägga upp en forumsdel som kommer att heta nybörjare!
Jag menar:
Någonstans delar vi ett intresse och med olika kunskaper såklart! och att då som bärare av kunskap tycka att de med mindre kunskap ställer skitfrågor är ju trist..
Jag har alltid sett detta forum som en källa till kunskap, och inte uppdelat i klasser beroende på kunskapsnivå, men. som en lösning på "problemet" så kan man ju -vilket jag kommer att skriva i en annan tråd- lägga upp en forumsdel som kommer att heta nybörjare!
Jag ser givetvis inte ner på nybörjare, det har vi alla varit, och kommer givetvis att titta in i nybörjararean också och svara om nu folk tycker mina svar är något att ha.
Rent principiellt i den här nu aktuella frågan så är det tveksamt om ett ideellt forum skall användas som en avlastning för en kurs. Det är ju läraren som skall förmedla kunskaperna där inom sitt yrke. Här sitter vi på obeald fritid och av prsonligt intresse och skriver, det är något helt annat.
Dessutm är det nog tveksamt om det är så bra för eleverna att ha en hel flock "lärare" som var och en har sin personliga stil att lösa programmeringsuppgifter.
Det kräver dessutom en hel del att kunna förklara så nybörjare förstår. Det är så lätt att ta saker för givna och orsaka massor med missförstånd. Risken är att det bara blir rörigt.
Rent principiellt i den här nu aktuella frågan så är det tveksamt om ett ideellt forum skall användas som en avlastning för en kurs. Det är ju läraren som skall förmedla kunskaperna där inom sitt yrke. Här sitter vi på obeald fritid och av prsonligt intresse och skriver, det är något helt annat.
Dessutm är det nog tveksamt om det är så bra för eleverna att ha en hel flock "lärare" som var och en har sin personliga stil att lösa programmeringsuppgifter.
Det kräver dessutom en hel del att kunna förklara så nybörjare förstår. Det är så lätt att ta saker för givna och orsaka massor med missförstånd. Risken är att det bara blir rörigt.
Senast redigerad av Marta 21 oktober 2008, 17:42:09, redigerad totalt 1 gång.