När det gäller elektronik, i det här fallet en lampa, hur är det med IP-klasserna då? Har för mig jag läst nånstans att det alltid är minst IP20, och att det inte är tillåtet att ha mindre. Har nämligen köpt en produkt och kan inte alls hitta nån info om IP-klassen. Vore jätteschysst om nån som kan detta kunde svara
IP-klass?
IP-klass?
Hej. Jag vet inte om detta är fel forum egentligen, men ni kanske kan svara på min fråga ändå?
När det gäller elektronik, i det här fallet en lampa, hur är det med IP-klasserna då? Har för mig jag läst nånstans att det alltid är minst IP20, och att det inte är tillåtet att ha mindre. Har nämligen köpt en produkt och kan inte alls hitta nån info om IP-klassen. Vore jätteschysst om nån som kan detta kunde svara
Första siffran:
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät
Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppand vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten (munstycke, sjö o.s.v.)
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten.
0 Inget skydd.
1 Petskyddad mot föremål större än 50 mm.
2 Petskyddad mot föremål större än 12 mm.
3 Petskyddad mot föremål större än 2,5 mm.
4 Petskyddad mot föremål större än 1 mm.
5 Dammskyddad
6 Dammtät
Andra siffran:
0 Inget skydd
1 Skyddad mot droppand vatten
2 Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln.
3 Skyddad mot strilande vatten. Max vinkel 60°.
4 Skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
5 Skyddad mot spolande vatten från munstycke
6 Skyddad mot kraftig överspolning av vatten (munstycke, sjö o.s.v.)
7 Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.
8 Lämpad för långvarig nedsänkning i vatten.
Ja elektriska apparater skall normalt vara minst IP 2X (andra siffran kan vara vad som helst alltså, det viktiga är att man inte ska kunne beröra farliga delar).
Fast IP-klass säger EGENTLIGEN inget om vad som kan beröras utan om vad som kan TRÄNGA IN. Det finns tilläggsbokstäver för om t.ex. ett finger kan tränga in genom kapslingen men inte beröra farliga delar.
IP-klassning är en kapslingsstandard, för en hel del prylar så är det inte applicerbart eftersom de inte räknas som en "kapsling". En vanlig skrivbordslampa brukar t.ex. inte ha en IP-klass eftersom glödlampan inte är helt inkapslad.
IP6X är f.ö. väldigt svårt att klara, talkpulver är riktigt bra på att tränga in (för att inte tala om att det är ett h-e att få bort från utsidan av grejerna när man tar ut dem ur dammkammaren, det går nämligen inget bra att skölja bort, vatten väter det inte).
Fast IP-klass säger EGENTLIGEN inget om vad som kan beröras utan om vad som kan TRÄNGA IN. Det finns tilläggsbokstäver för om t.ex. ett finger kan tränga in genom kapslingen men inte beröra farliga delar.
IP-klassning är en kapslingsstandard, för en hel del prylar så är det inte applicerbart eftersom de inte räknas som en "kapsling". En vanlig skrivbordslampa brukar t.ex. inte ha en IP-klass eftersom glödlampan inte är helt inkapslad.
IP6X är f.ö. väldigt svårt att klara, talkpulver är riktigt bra på att tränga in (för att inte tala om att det är ett h-e att få bort från utsidan av grejerna när man tar ut dem ur dammkammaren, det går nämligen inget bra att skölja bort, vatten väter det inte).
Ja men skydd mot beröring av farliga delar har som sagt var inte riktigt med IP-klass att göra. IP-klassen handlar om inträngande av fasta föremål genom höljet, det är alltså ett "intrångsskydd".
Sen vad sakerna väl kan komma åt när de kommit in struntar den vanliga IP-klassningen i.
Produktstandarder brukar kontrollera beröringsskydd med dels 12,5 mm provfinger, men även med 3 eller 4 mm pinne som är 100 mm lång. 4 mm pinnen kallas ofta "halskedjeprov" och används för öppningar på ovansidan, 3 mm pinne används för hål för trimpotar som ska justeras med skruvmejsel.
Finns ofta även krav på att man ska trycka med provfinger med viss kraft eller dra i ventilationsslitsar med en "krok".
Sen vad sakerna väl kan komma åt när de kommit in struntar den vanliga IP-klassningen i.
Produktstandarder brukar kontrollera beröringsskydd med dels 12,5 mm provfinger, men även med 3 eller 4 mm pinne som är 100 mm lång. 4 mm pinnen kallas ofta "halskedjeprov" och används för öppningar på ovansidan, 3 mm pinne används för hål för trimpotar som ska justeras med skruvmejsel.
Finns ofta även krav på att man ska trycka med provfinger med viss kraft eller dra i ventilationsslitsar med en "krok".