Rotationsgivare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JB

Rotationsgivare?

Inlägg av JB »

Rotationsgivare är ju rätt dyra och jag tycker det borde gå att fixa för några tior

Det enda som skulle behövas är ett litet kretskort med ett par läsgafflar och några få komponenter + en rund skiva med streck eller hål på att fästa på stegmotorns bakre axel.

Det vore ju inte fel att iaf ha en viss övervakning av maskinen, speicellt om det inte kostar mycket.

Detta måste ju finnas att köpa, men frågan är ju bara var???
Eller kanske man skulle försöka sig på att göra en.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Frågor

1. varför? en givare på stegmotorn :shock: ska du köra closed loop?

2. du har väl en hög med gamal 'möss', bara att slakta

sen är ju frågan vad du ska ha för upplösning
H.O

Inlägg av H.O »

tecno slår huvudet på spiken så att säga...upplösning är nog nyckelordet....

Det är rätt enkelt att göra en själv på det viset du säger - det är "bara" att ta två läsgafflar och sedan är det "bara" att tillverka en skiva och sen är det "bara" att montera det hela så att A- & B-kanalen ligger 90° fasförskjutna till varandra och presto så har man en rotationsgivare med kanske 50 pulser/varv - om man är nogrann....

Titta på CUI'sAMT encoder som DigiKey säljer. Ställbar upplösning i 16 steg från 48 till 2048pulser/varv, kommer med monteringsdetaljer för axlar från 2 till 8mm och det finns färdiga kablage med "inbyggd" line-driver om man önskar det - billigt dessutom.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

H.O
Den va gullig och rent ut sagt mångsidig. Priset går heller inte att klaga på.
JB

Inlägg av JB »

Hmm det verkar intressant, upplösningen bör nog vara runt 400 pulser/varv eller mer, lagom är ju en puls till stegmotordrivaren = 1 puls på rotationsgivaren.

Jag tänkte mig att det skulle vara möjligt att övervaka stegmotorn, att koppla in encodern direkt på parallellporten och låta mach3 se till att det inte skiljer för mycket mellan encodern och motorn. om det nu går att göra i mach3

Som en billig lösning för högre säkerhet utan att behöva använda servos.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är ju där det skiter sig med closed loop i Mach3 med Pport

Jag skulle då se till att mekaniken inte strular och att stegisar / drivers klarar av vad du begär. Har då inte haft behov av att ha CLOSED LOOP på nån av mina CNC maskiner, hembyggen alla 3.

Skippa det där och kör på med rätt dimensionerat så fungerar det hela.
JB

Inlägg av JB »

Nja, spindelmotorn kan ju stanna eller fräsen klabba igen, om den inte går av så blir det tvärstopp, iaf på en mindre lite klenare maskin.

Iaf så skulle det vara roligt att grejja lite med :)
H.O

Inlägg av H.O »

Japp, jag har en AMT102 och den fungerar.... Den är inte optisk utan kapacitiv så noggranheten är lite sämre än en riktig optisk encoder. +/- 15 båg-minuter tror jag, vilket väl är +/-0,25°. Den fungerar på min servo-motor medans mina splitter nya USDigital encoders som kostar 3-4ggr så mycket plockar upp störningar och totalvägrar att fungera.

Jag håller med Tecno, det är bättre att lägga pengarna på att köpa "rätt" motorer än att hålla på att "plåstra" ett system. MEN, som du säger du JB, så FINNS det ju tillfällen där det helt enkelt händer saker som inte brukar/borde/ska hända och med en encoder på stegmotorn så kan Mach3 detektera att det är en skillnad, STOPPA och med lite tur kan man rädda biten man håller på med.

Med encodern kopplad till Mach3 så kan man dessutom uppdatera "Mach3's tänkta position" till verklig position så man slipper referensköra igen. Men GLÖM att göra det "on the fly" och kompensera för tappade steg, vändglapp etc. Det ENDA som går att göra att avbryta om önskad position diffar från verklig.

Det finns hårdvara och mjukvaru-plugin att köpa från Rogers Machine som gör detta. Dom sköter det som sagt med en Plug-In till Mach3 men det borde gå bra att göra med en macro-pump också. Dom tycker om att kalla DET DOM GÖR för closed-loop vilket det i min mening INTE är.
H.O

Inlägg av H.O »

Renco säljer icke RoHS kompatibla encoders på EBAY just nu för ynka $20, dom här t.ex, med 1/4 tum hålaxel skulle nog passa perfekt på en NEMA23 stegmotor. Öppen kollektor utgång iofs men det är ju lätt fixat med ett par pull-up motstånd.
JB

Inlägg av JB »

Det är precis sådana jag tänkte på!

Tackar så mycket för hjälpen!
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Kan man inte modifiera en potensimeter för 360 grader och sedan dra det till en µC med ADC och lite kod?
En 12f675 och en pot kostar ju 30:-
Och mycket billigare än så med 1024 steg/varv lär man inte få.
Och utgången kan man ju koda själv så inget problem med interface.
Och man kan göra en med 2-4 pot och en eller flera utgångar.
JB

Inlägg av JB »

Den håller nog inte så länge, det måste nog vara optiskt eller annat som inte slits.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En sensor som jag testat är enMagnetic-Encoder. Där limmar man en liten magnet i änden på rotationsaxeln och magnetfältet känns av av en liten ic-krets. Funkade kanon till mitt inverterade pendel-projekt.
Finns med upp till 4096 steg per varv.
Skriv svar