CD Jukebox

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
thunderbolt

CD Jukebox

Inlägg av thunderbolt »

Jag har funderat lite på att bygga en egen jukebox till cd-skivor, kanske lite omodernt :lol: men så fränt.
Rent elektriskt kanske inte så svårt, men mekaniskt lite större utmaning.
Designen som kommer upp i mitt huvud är en cirkel med skivor som står på högkant, sedan själva spelaren liggandes i mitten, så man ser framsidan på den skivan som spelas och hänga den på väggen som en "krans". Inte alls genomtänkt rent tekniskt men skulle vara väldigt snyggt... :?
Det jobbiga med denna konstruktionen är att skivan måste vridas när den flyttas mellan magasinet och spelaren som i övrigt tänkt att vara en vanlig bärbar cd-spelare som är slaktad till ett minimum. Om man låter cd-spelaren vridas 90 grader när man ska byta skiva så den kommer horisontalt läge och låter hela ringen med skivor rotera så att den skivan man vill ha ligger rätt i förhållande till spelaren och då kommer man ju slippa tänka på att skivan ska vridas, måste vara mycket lättare. Sedan någon arm som "bara" skjuter in skivan.

Bild

Vad tror ni om idén? Några mer konkreta idéer hur utforma själva förvaringen och armen så skivorna inte repas och likande?
BJ

Inlägg av BJ »

Man kanske kan sätta varje skiva på en liten hållare, ungefär som den tvådelade hållaren
som finns i vissa dvd-fodral. Men man gör den så att den kan tryckas ihop och skjutas ner.
Då är det bara att lyfta upp skivan sen. (Inget som håller fast den.)
Senast redigerad av BJ 17 oktober 2008, 02:34:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Varför inte bara byta ut plåtchassit på en färdig växlare till plastlock/glas? Sony har ju spelare med magasin för upp till 400 skivor. Då får du både mekaniken, cd-spelare som redan står på högkant och styrelektronik klar... Du kan ju också bygga ett trächassi efter egen smak runt en sådan maskin.

/PeterH
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hade liknande planer för många år sedan. Tänkte mig skivor stående på högkant intill varandra i en rad, sedan en läsare som åkte på en axel och... ja där kom ja inte längre.
Hade en gång en Pioneer 25-växlare med samma princip, var rätt kul att se den jobba.
Men sen kom det saker ivägen för detta, saker med konstiga namn som Mp3, Flac och billiga HDD's.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Min tanke är en slot-in CDspelare från en dator. Då kan du bara ha en arm som puttar in skivan i springan när du ska mata in en skiva och en arm med en liten mjuk grip på som drar ut skivan när den ska matas ut.

Sen skulle du ju kunna göra nått program på en dator som styr det hela. Kanske med söbar databas och så vidare. Bara skriva in en låt så fixas allt automatiskt. :D Skulle helt klart vara coolt!

Edit: Huja vad jag stavvade...
Senast redigerad av bonecrime 18 oktober 2008, 02:40:20, redigerad totalt 1 gång.
BJ

Inlägg av BJ »

Att vrida på skivan behöver ju inte vara så svårt. Jag vet inte hur du ska sätta fast skivorna
på cd-spelaren, men annars är ju skivor lätta, så det blir ju inga stora krafter.
Med lite vinklade kugghjul går det att få den att vrida sig på vägen mellan skivan och cd-spelaren.
Vill man inte börja vrida den på en gång så kan man kanske ha kuggar en bit på mitten bara,
och se till att den går tillräckligt tungt så att den bara vrider sig där den ska göra det.
Och kanske en slirkoppling och stopp i ändarna så att den inte kan hamna snett.
(Att vrida på cd-spelaren är ju inte bara, det heller. :roll:)
Ta tag i skivan kan man kanske göra med tre små gummi-klossar,
ungefär som en oljefilter-borttagare med tre armar. Länk Sen sätter man "bara"
en ring en bit in (eller var man nu vill ha den), som vrider armarna lite och tar tag i skivan.
Och nån sorts drivning till den. Sen är det ju kvar att lyfta upp skivan och sänka ner den...
Det går att göra det hur avancerat som helst nästan. Det kan ju bli dyrt, och lite pilligt att bygga.
Men det måste ju inte vara svårt. :)

Den här kanske är lite mer som du tänkte dig. Den verkar ta skivan med två klossar.

Men om vi fortsätter med det ndra.
Om man gör armen som ett U i änden, istället för en skiva eller en ring,
så kan man ha den kvar när skivorna åker förbi ute i kanten. Dom kan åka genom armen.
Då kan man ha den kvar vid cd-spelaren också. Man behöver inte trycka fast skivan då,
utan man kan fälla ner en mitt-grej i stället, genom öppningen i "U:et".
Eftersom skivan är vriden 90 grader mot dom andra skivorna
så behöver man inte lyfta eller sänka ner skivan när den är vid cd-spelaren.
Det är bara att stanna när man är framme, och så fälla ner mittgrejen och släppa taget.
Om mittgrejen är fjäderbelastad så kommer den (förhoppningsvis ;)) att trycka in
skivan det lilla som är fel när man släpper den.
(Den lär inte hamna precis där den ska vara av sig själv. Det blir ju alltid lite, lite fel.)

Om man gör hållare som inte behöver låsas upp så behöver inte armen lyfta upp skivan,
utan man kan vrida på ringen för att ta loss skivan.
Skivorna behöver ju inte sitta fast hårt. Man kanske kan ha 3 mjuka fjäderhakar.
Ungefär som fjädrarna i disketter. Men då får man ha ganska tjocka klossar...
Om man har en kort fjäder med många varv nere i vecket så borde den väl bli mjuk ändå?
Då kan man göra klossarna som skivorna sitter på mycket tunnare.
Sen gör man fjädrarna med en liten böj längst upp, så att det blir som 3 små "(" som syns
ovanför hålet när skivan sitter fast. (Då kan man sätta dit skivor för hand också.)
Och så kan man ha ett stöd som armen får ligga mot längst ut, både ovanför och nedanför den,
så att man inte böjer den när man tar bort eller sätter fast en skiva.
Jag vet inte hur mycket det kostar att göra egna fjädrar. Men det är ett förslag i alla fall.

Det finns ett annat sätt också. Man kan sätta skivorna på små runda klossar
som är gjorda av nåt halvmjukt skumgummi-liknande material.
Dom får vara lite runda eller konformade längst upp så att man får på skivorna.
Dom vet jag inte alls hur man gör, eller hur stora dom ska vara, eller hur man får dom att sitta fast.
Platta såna kanske finns färdiga att köpa och ha i pappers-fodral. Men dom passar inte här.
Dom är alldeles för hårda. (Skivan åker inte ner om man trycker på den i kanterna.)
thunderbolt

Inlägg av thunderbolt »

Många idéer här, jag får fundera vidare lite. Jag har tänkt på en sak och det är svårt att få in en bra mängd skivor i en cirkel (om man inte gör väldigt stor) och samtidigt kunna plocka fram dem på ett enkelt sätt.
Det bästa är egentligen börja prova sig fram, för man brukar alltid missa något som man inte har haft en tanke på... :P
Skriv svar