Hittade följande backup-lösning: http://ttsiodras.googlepages.com/backup.html
Jag är intresserad av att göra något liknande! Skillnaden för min del är att backup-servern skulle vara en ren linux-burk

Om jag förstår det här rätt, så kommer även filerna i en "gammal" backup att ändras, om de finns med i den senaste backupen eftersom de alla är länkar till samma data? MAO, om jag vill använda en veckogammal backup för att återställa något så kan vissa filer har ändras av alla backuper jag hunnit köra under tiden... i värsta fall kan jag ju ha haft sönder något...The "cp -al" creates a zero-cost copy of the data (using hardlinks, the only price paid is the one of the directory entries, and ReiserFS is well known for its ability to store these extremely efficiently). Then, rsync is executed with the --delete option: meaning that it must remove from our local mirror all the files that were removed on the server - and thus creating an accurate image of the current state.
Om det är så det kommer att fungera så har jag tänkt på hur man kan lösa det problemet, men ändå optimera det utrymme som krävs:
1. Jämför senaste backup-kopian med datorn som ska säkerhetskopieras.
2. De filer som ändrats sen senaste backupen KOPIERAS till en ny backupmapp.
3. De filer som INTE ändras skapas det en hardlink till i nya mappen.
4. rsync --delete körs mot nya backupmappen som beskrivs i länken ovan
Alltså: filer och länkar motsvarande de filer som tagits bort på datorn försvinner ur nya backupmappen, men lämnas orörda i den gamla backupen. Filer som ändrats uppdateras enbart i den senaste backupen, eftersom de representeras av faktiskt kopior och inte länkar.
Målet är då att man får en backup-historik som innehåller kompletta "snapshots", dvs. att jag även kan få upp gamla versioner av ändrade filer. (Jmfr. Apples "Time Machine") Samtidigt är bara det som verkligen ändrats som ökar storleken på backupen. Mängden data som rsync behöver skicka borde inte heller öka speciellt mycket, förutom den första jämförelsen som görs för att se vilka filer som ändrats...

Vad tror ni med mer linux-vana? Tänker jag fel någonstans, är jag rent dum i huvudet över hur hårda länkar fungerar eller missar jag något uppenbart sätt att uppnå samma effekt?