Skyttesimulator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Bad_Mujo
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 oktober 2008, 14:00:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Skyttesimulator

Inlägg av Bad_Mujo »

Jag har en fundering på om det går att bygga en skyttesimulator som inte ruinerar en person med normal lön.
De flesta simulatorer kostar 10000:- och uppåt.

Här är länk till en http://www.disag.de/

Jag hade en ide om att använda en ljuspistol typ Zapper men det skall tydligen vara för dålig upplösning.
Det jag vill ha är en simulator där man "skjuter" ett skott och får fram hur man rörde sig innan och efter att skottet gick.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Projektorskärm, en videokamera med filter som enbart släpper igenom IR och en IR-laser på "vapnet", helst videokameran synkad mot frameraten på projektorn.

På det sättet bör man kunna få in hur man siktar till datorn, och sen så kan man ha en signal från vapnet som går in till datorn för att meddela att du "trycker av" varpå man får kolla position på punkten i det ögonblicket och sekunderna före och efter i mjukvaran
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Du kan ju låta IR-signalen meddela om man trycker av eller inte. Dvs att IR-signalen "tänds" i 0,5 sekunder när man tryckt av.

I så fall behöver du bara strömförsörjning till "vapnet".
Datorn behöver ju bara veta positionen på vapnet i skottögonblicket för att senare kunna räkna ut poäng, träffbilder, bilder före och efter skottet m.m.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av victor_passe »

Det lättaste är nog att göra som nintendo gjorde duck hunt.
Du har en väldigt smal-vinklig ljus sensor på pipan av pistolen och när man tycker av så gör datorn ett fält helt vitt i 50 eller kanske 100ms och läser av ljus-sensorn.
Sedan repiteras detta för varje fält som är skjutbart.

Och man kan bygga in ett fusk-skydd igenom att först inte tända något och se om sensorn triggar när man skjuter.

Det skulle bli billigt om man kan hitta en sådan sensor.
En vanlig webbkamera skulle ju också funka men då blir det lite mera avancerad kod.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

han ville ju dock ha fram rörelerna före skottet vilket man inte får med något som triggar när man trycker av...
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av victor_passe »

Den kan hela tiden flimra och spara de 10 sista värderna och sedan när man trycker spara 10 st till så har man ju rörelsen.
Men antagligen så skulle man få epilepsi av skärmen.

Annars är en billig sak att köpa en wii-kontroll, 2st ir leds och skriva lite i det scriptingspråket som finns för just wii-kontroller.

Det finns även hållare för kontrollen som ser ut som pistoler och all kommunikation sker via blåtand.

Jag hade faktiskt förut en kontroller i taket och en ir-led på en penna och använde min vanliga skärm som touch-screen.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Inlägg av E85 »

Jag har skrivit en trumsimulator i C#. en lysdiod på varje trumpinne och webbkamera som känner av positionen så kan man spela i luften. Riktigt fränt blev det... säg till om koden är intressant så kan jag skicka den. Hade planer på att använda två webbkameror för att få 3D men de gick inte att köra samtidigt.. (logitech) :S
Skriv svar